belevenissen vanuit Leh in Ladakh-India - Reisverslag uit New Delhi, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu belevenissen vanuit Leh in Ladakh-India - Reisverslag uit New Delhi, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

belevenissen vanuit Leh in Ladakh-India

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

22 Augustus 2007 | India, New Delhi

Ik zal jullie even updaten wat ik de laatste 2 dagen zoal heb uitgespookt in deze heerlijke stad met zijn heerlijke mensen. Gisteren zijn Lilian( mijn brabo kamergenote), Ursula (een medereizigster) en er met z'n drieen op uitgegaan. We hebben besloten niet met groepsactiviteiten mee te doen maar lekker ons eigen plan te trekken. Je bent anders met zo'n grote groep en krijgt geen contact met de lokale bevolking. Verder zijn wij niet van die mensen die op de klok kijken als we iets leuk vinden willen we gewoon kunnen blijven en vinden we het niets dan gaan we weer verder met een groep moet je toch mee in het gareel. Dus wij hebben een taxi gehuurd voor een bezoek aan 2 kloosters in de buurt van Leh. Nazir een schatje van een jongen rijdt ons daar naartoe en het kost je niets. Het eerste klooster Phyang ligt op ongeveer 35 kilometer afstand van Leh en hij vertelt ons dat een hoge Lama een teaching geeft bij het klooster. Gezien het feit dat wij geprobeert hebben om bij de Dalai Lama een teaching te volgen en dat niet gelukt was omdat hij de dag dat wij aankwamen vertrokken is wilden wij deze kans niet laten lopen om aanwezig te zijn dus met vol gas richting Phyang klooster. Het gaat gezien de staat van de wegen natuurlijk niet zo snel en rondom Leh is het een groot militair kamp wat af en toe ook nog wel een controle met zich mee brengt. Er zijn zoveel militairen omdat dit het gebied is waar regelmatig nogal wat rotzooi is met buurland Pakistan. Het is dus ook erg opletten met foto's maken laat ze niet zien dat je een militair object op de foto zet dan ben je er gloeiend bij.
We komen aan bij het klooster en ja hoor uit de verte zie je al dat het een gigantische mensenmassa op de been heeft gebracht. Je kunt het een beetje vergelijken met een sessie van Jomanda in Tiel, in haar goede tijden dan wel te verstaan. We lopen wat rond en op het podium is toch werkelijk een deel gereserveerd voor toeristen. We gaan er zitten en hebben een goed zicht op de Lama, deze staat vrij hoog onder de Dalai Lama dus het is wel heel bijzonder dat we dit mee mogen maken. Het verhaal wordt voor ons speciaal vertaald in het engels dus alles is goed te volgen. Na de teaching gaan we het klooster bezoeken wat ook heel bijzonder is. Als tweede bezoeken we vandaag het klooster in Spitok, ook een prachtig klooster maar ik zal jullie niet vermoeien met de details later zal ik op deze website wat foto's plaatsen zodat jullie kunnen zien hoe het eruit ziet. Dit doe ik trouwens pas weer in Nederland hier duurt het uploaden van een foto minstens 15 minuten, als het dan nog lukt ook.
We hebben de dag afgesloten met een kijkje in de winkelstraat van Leh dus lekker neuzen en leuke spulletjes kopen. Oh ja voor wie het besteld had bij mij, ik zal degene niet bekend maken ivm privacy gevoeligheid, het kama-sutra boekje heb ik ondertussen gevonden dus het komt eraan.
Vandaag zijn we met hetzelfde clubje als gisteren en als verstekeling Guus weer met onze lieve Nazir op pad geweest en hebben, schrik niet, 5 kloosters in de omgeving van Leh bezocht. We vertrokken om 8.00 uur en waren om 19.00 uur weer terug in het hotel. Kloosters liggen op heuvels en om daar te komen moet je klimmen, dat is nog niet zoveel moeiten maar wel als je op 3505 meter zit. Het gaat allemaal erg traag en twee versnellingen lager. Het is wel heftig hoor zo'n hele dag maar voor ons was het heel erg de moeite waard. Ik denk dat de meesten van jullie zouden zeggen als je er een hebt gezien heb je ze allemaal gezien en voor een deel klopt dat ook wel de grote lijnen in de kloosters zijn wel hetzelfde maar je treft er alijd weer leuke monniken met wie je een leuk gesprek kunt voeren dus blijft het leuk om ze allemaal gezien te hebben. Toe ik vanavond terugkwam in het hotel heb ik gelijk voor morgen op de namiddag een full-body-massage geregeld dat is wel verdiend na zoveel dagen klim- en klauterwerk ik verheug me er nu al op. We hebben vanavond heerlijk op een dakterras in het centrum van Leh gegeten, lekker penne met een sausje met veel, heel veel knoflook. Dat is nl een heel goed middel tegen hoogteziekte dus dat eten we volop. Ik heb gelukkig nog nergens last van gehad en krijg dat nu ook niet meer. Ik ben dan ook heel braaf geweest geen alcohol, geen sigaretten, geen koffie etc, etc dus alle leuke dingen heb ik voorlopig aan de kant gezet. Ik moest me echter vanavond wel inhouden toen ik een heerlijk biertje zag staan op de buren hun tafel, ik kijk al uit als ik in Delhi ben naar dat heerlijke koude 1e biertje dat ik daar ga nemen. Nu hou ik het maar bij mijn appelsapje,krijg ik tenminste nog wat vitamientjes binnen.
Nou lieve mensen morgen een vrije dag dus lekker shoppen en terrasjes zitten en dan 's avonds ons gezamelijke afscheidsdiner met de groep omdat dit de laatste avond is dat we samen kunnen eten. Als we in Delhi zijn gaat ieder zijn eigen weg. En dan vertrekken we overmorgen om 6.00 uur per bus naar het vliegveld van Leh voor onze vlucht naar Delhi. Als ik daar ben zal ik jullie van de laatste informatie voorzien.

Heel veel lieve groetjes voor iedereen speciaal natuurlijk voor heit, mem, eddy. silvia en Romy een dikke knuffel.

Liefs uit Leh van Petra en tot de volgende keer.

  • 23 Augustus 2007 - 10:04

    Gretha:

    Hey Petra,
    Wat zul jij weer genieten van de bakkie koffie en je koude biertje.......wel afzien soms he.
    Maar ja je kunt het maar beter laten dan ziek worden daar, ziek worden tijdnes je vakantie is ook niet niks(weet er alles van) Ik hoop dat je genoten hebt van je massage ik heb weer genoten van je verhaal.
    Geniet nog een paar dagen want het schiet al aardig op voor je.

    Groetjes van Gretha

  • 23 Augustus 2007 - 17:11

    Dayen:

    test

  • 23 Augustus 2007 - 17:14

    Dayen:

    Hoi Petra,

    Ik heb net een heel lang stuk getypt en weg was het. Misschien wel te lang. Je kunt nog wel een keer op vakantie als het allemaal zo goedkoop is daar. En je maakt me wel jaloers hoor met al die massages. Ik ben al blij als ik 1x per jaar een massage krijgt. Stefan heeft je tuin bijgehouden dus je pa en ma hoeven niet eerder daarvoor hier te komen.
    O ja, als je een "Kamasutra" mok tegenkomt, wil je die dan (indien je nog ruimte hebt) meenemen. Op kantoor moeten we een mok meenemen, frivool, lelijk of mooi en ik ga natuurlijk voor de frivole.
    Je krijgt een heleboel groeten van Isa, Maud en Sem.
    Geniet nog van de laatste paar dagen.
    Doeiiiiiiiiiiiiiii. Groeten Dayen

  • 23 Augustus 2007 - 18:19

    Femmi:

    Wat een indrukken doe je op. Als je het allemaal leest krijg je het idee dat het een reis van een paar maanden is.
    Ik ben nog steeds erg benieuwd naar je foto's.
    Groetjes, nog een paar fijne dagen en een goede terugreis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Petra

iedereen die wil kan meereizen via mijn reisdagboek

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 202523

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 09 April 2023

Back to Benares

04 Oktober 2022 - 05 December 2022

De terugkeer na 2,5 jaar COVID in Nederland

21 Januari 2020 - 01 April 2020

Na de feestdagen terug naar huis

07 Oktober 2019 - 08 December 2019

Oktober 2019 terug naar Benares

01 Februari 2019 - 07 April 2019

Eindelijk mag ik weer terug naar mijn India

09 Oktober 2018 - 10 December 2018

Terug naar mijn tweede vaderland

29 Januari 2018 - 29 Maart 2018

Chances 4 Children India op werkbezoek

08 Oktober 2017 - 06 December 2017

Chances 4 Children India

28 Oktober 2016 - 02 December 2016

reis met een missie

26 Januari 2016 - 26 Februari 2016

Terug naar mijn tweede vaderland en mijn familie.

30 Augustus 2014 - 05 November 2014

Back home to MY Varanasi

01 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Varanasi India voor Fairmail

02 Maart 2013 - 02 Mei 2013

Long time volunteer in Varanasi, India

31 Maart 2012 - 21 April 2012

Vrijwilligersreis straatkinderen in India

15 September 2011 - 07 Oktober 2011

Afrika's best bewaarde geheim, een festivalreis

05 November 2010 - 27 November 2010

Rondreis Zuid India

29 Juni 2010 - 08 Juli 2010

Ayurvedische kuurreis naar Kerala India

05 Oktober 2009 - 28 Oktober 2009

Terug naar India

30 November -0001 - 30 November -0001

Ladakh, Praag, Beijing, Equador en Bonaire

Landen bezocht: