een dag uit pelgrimsoord Varanasi - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu een dag uit pelgrimsoord Varanasi - Reisverslag uit Vāranāsi, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

een dag uit pelgrimsoord Varanasi

Door: ¨Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

24 Oktober 2009 | India, Vāranāsi

Na korte nacht en een vermoeiende lange dag gisteren was het vanmorgen weer raak we gingen om 5.00 uur richting de Ghats dat zijn de plaatsen aan de Ganges waar alle rituelen plaatsvinden zoals wassingen, lijkverbrandingen, yoga en meditaties etc etc en dat begint dus al zeer vroeg en daarbij zouden we dan ook de zonsopgang kunnen zien boven de Ganges dus helaas weer een zeer vroege wekker deze morgen.

Per fietsriksja gaan we met z'n tweeen richting Ganges waar voor de hele groep een boot is geregeld om langs de ghats te varen dan zie je alle rituelen mooi vanaf het water. Het was nog donker toen we begonnen maar het was al erg druk met wassende en badende mensen en ook de eerste stapels hout waren al in de fik gestoken met daarop de overleden mensen.

Je mag alles fotograven behalve de lijkverbrandingen en dat lijkt me op grond van respect ook niet meer dan normaal.

We hadden een hele mooie zonsopgang over de Ganges en een leuke boottocht daarna zouden we met z'n allen gaan ontbijten maar aangezien de tent vol zat zijn Henrietten, Yvonne en ik maar lekker op eigen gelegenheid ergens anders gaan ontbijten en wat denken jullie we hadden allemaal thee of koffie, banana lassie(een soort milkshake) een chocoladecroissant en een bananen pannenkoek en dat kostte ons voor ons drieen 1 euro 70 een gat in onze begroting dat kun je wel nagaan.

Na ons heerlijke late ontbijtje zijn we de diverse Ghats afgelopen overal zijn ze met iets anders bezig, ze wassen zichzelf of zijn met kleding wassen bezig of zitten te tandenpoetsen maar allemaal met hetzelfde Gangeswater waar ook de lijken in gedumpt worden en de as van de verbranden hidoes, dat de mensen hier niet ziek worden in onvoorstelbaar. Ik krijg van een priester nog een flink aantal zegeningen en een rode stip op mijn voorhoofd ten teken dat ik gezegend ben achteraf moet ik er natuurlijk voor betalen zoals voor alles in deze stad dus hem maar snel 50 roepie (0,75 cent) in zijn hand gedrukt en verder geen aandacht meer aan zijn verhaal geschonken.

Daarna zijn we gelopen naar de lijkverbranding Ghat waar we niet foto's mogen nemen is volgens mij ook zeer repectloos om dat wel te doen hier worden per dag 500 mensen verbrand die speciaal uit heel India hier naartoe komen om hier te sterven soms zijn ze hier maandelang. We krijgen een rondleiding van een jongen met tekst en uitleg over de hele gang van zaken. Omdat ze hier nog een kastesysteeem hebben heeft elke kaste zijn eigen verbrandingsplaats aan de Ganges de Brahmanen zijn de hoogste kaste en worden op de hoogste plateaus verbrand.

Het duurt per lijkverbanding 3 uur voor het over is en het is een bezigheid die 24 uur per dag doorgaat. De mensen zijn 200 kilo speciaal hout nodig die ze moeten kopen en die kost hun 250 roepie per kilo duis 5000 roepie voor de verbranding(75 euro) dat is erg veel geld voor hier en daarom staat er elders aan de Ganges nog een soort crematorium waar je ook verbrand kunt worden voor een klein bedrag.

De rest van de middag zijn we de stad heerlijk doorgelopen en hebben zo her en der onze cola en water gehalte even aangevuld. Dat is wel nodig het is hier bloedheet overdag en je zweet alles er in een mum van tijd uit.

Zo meteen gaan we nog naar een ceremonie aan de Ganges van muziek en veel vuur en spectakel dat is niet voor toeristen (die hier trouwens weinig zijn) maar dat wordt hier elke avond voor de hindoes gedaan dus dat maakt het toch wel heel bijzonder. Vandaag heeel veeeeel foto's geschoten met name van mensen ik had 2 GB vol, schandalig veel maar ik zal ze thuis wel weer uitzoeken wel er weg kunnen omdat je snel moet schieten.

nou jullie zijn weer op de hoogte morgen nog een dagje hier, we gaan iets meer de rust omzoeken want hier is het een gekkenhuis met het verkeer en we gaan buiten de stad iets bezoeken een serene boehdistische tempel waar we hopenlijk rust vinden voor de zware nacht die we tegemoet gaan want morgen avond gaan we met de nachttrein naar Delhi waar we om 7.00 uur hopen aan te komen. De hele dag hebben we dan nog in Delhi en dan gaan we zo rond middernacht richting vliegveld want we vliegen zo rond 3.30 uur lokale tijd terug naar Duitsland en dan door naar Nederland

dus veel rust zullen we de laatst nachten niet hebben

bedankt voor jullie leuke mails en tot de volgende keer

Groeten xxx Petra

ps Tut voor heit en mem en F,S,R en B.

• 24 Oktober 2009 - 18:44

Gertrud:

Hoi Peet,

Ik loop een beetje achter, moet je vorige verslagen nog even lezen.Maar je hebt het nog steeds goed naar je zin begrijp ik. Geniet nog de paar laatste dagen en goede reis terug!

Groetjes,
    Gertrud

• 25 Oktober 2009 - 08:04

Dayen:

Hoi Petra,

Ik loop achter wat data betreft. Heb een berichtje gezet bij 23 oktober. Lekker handig of niet dan. Ik zie je weer in Nederland.

Groetjes Dayen

• 25 Oktober 2009 - 16:31

Peet & Liel:

Geniet nog lekker, want het is weer zo voorbij! Een goede reis terug.

Peet & Liel

• 25 Oktober 2009 - 16:48

Femmi:

Hoi Petra,
    Wat een ervaringen, geweldig maar het lijkt me ook erg vermoeiend.
    Fijn dat je zo geniet.
    Groetjes, Femmi.

• 26 Oktober 2009 - 09:36

Yvonne Rutgers:

Hee Petra,

Dat verhaal over de Ganges en Veranasi kwam mij bekend voor.
    Ik vond het toen ook.. ERG INDRUKWEKKEND.
    Nog een hele fijne reis en geniet ze.

Groetjes van Yvonne

• 30 Oktober 2009 - 09:26

Gretha:

Lijkt me een rare gewaarwording om die lijkverbranding te zien...brr
    maar wel indrukwekkend

merk dat je genoten hebt...inmiddels ben je alweer thuis.
    beetje laat met reageren

Groetjes