laatste dagen in Varanasi voorlopig - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu laatste dagen in Varanasi voorlopig - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

laatste dagen in Varanasi voorlopig

Door: Petra van der Wal

Blijf op de hoogte en volg Petra

31 Maart 2013 | India, Benares

we zijn met de laatste dagen voorlopig bezig in Varanasi want paasmaandag vertrek ik met 4 tieners en de manager met de nachttrein naar een ander deel van India waar het gelukkig wel iets koeler is omdat we iets hoger zitten. Uit Nederland komen er 2 mannen als toerist vrijwilliger zoals wij dat noemen en ook nog een man uit Belgie die nog de nodige zaken voor mij meeneemt omdat ik zoveel spullen had voor de fotografie hier. Dus dan hebben we weer nieuwe spullen voor nieuwe kaarten. Ik ben 's morgens naar SPARSA gegaan voor mijn massage en daarna heb ik nog even heerlijk door de stad geslenterd. Ik ben nog even bij The Bed binnengelopen om te kijken of ik nog wat shawls kon scoren en heb daar herlijk met de beide eigenaren zitten kletsen. Ik heb ook nog even een andere tas gekocht want die andere vertoont ernstige sporen van gaten en het zou toch wel erg jammer zijn als ik mijn geld of paspoort zou verliezen. Daarna terug naar kantoor om de les voor te bereiden want ik sta er alleen voor omdat Eleanor haar man, bijna ex-man nu, komt en die moet nog even het eea oplossen voor de scheiding die al enige tijd loopt doorgezet kan worden dus leek het me beter dat ze daar vndaag maar even aandacht aan ging besteden. Gisterenmiddag hebben we naar aanleiding van de golfballendag nog even wat zaken over gedaan wat nog een beetje verbetering nodig was. Dus de dag was ook zo voorbij en we hadden weer mooie foto's aan het eind van de les. Na de les de gebruikelijke ronde Samosa's. Ik ga daarna heerlijk even de mail afwerken want alles werkt weer, voor zolang het hier duurt. Er schijnt een soort giga crash te zijn geweest wat alles hier plat heeft gelegd een paar dagen. Als Eleanor thuiskomt nemen we nog even door hoe het vandaag met haar en haar ex is gegaan. Niet zo goed dus hij accepteert het niet en vandaar dat hij ook naar India is gekomen in de veronderstelling dat ze na 31-3 gaan rondreizen samen, mooi niet dus... Nou niet mijn probleem ze zoeken het samen maar mooi uit. Ik ben nog erg laat bezig met de lesvoorbereiding en zo tegen 1 uur ga ik mijn bedje in en morgen om 5.30 uur gaat de wekker voor de ochtendles. En inderdaad gaat de wekker net nadat ik in slaap ben gevallen dat idee heb ik in ieder geval. Ik zoek nog even wat dingen om mee te nemen bij elkaar en dan zijn ook alle kids al aanwezig. We wandelen zo snel mogelijk voor indaase begrippen dan wel te verstaan, dus net niet sloffend naar de dichtstbijzijnde ghat want de zon is al op Grrr en het is nog maar 6.00 uur en we willen nog wel wat foto's met de opgaande zon en golfballen maar gelukkig lukt dat nog en er zijn weer mooie resultaten bij kan ik zeggen.
Daarna gaan we naar Assi ghat en onderweg hebben we opdracht gegeven om Straatleven in hele brede zin te fotograferen. Je moet ze af en toe wel even wijzen op leuke dingen want ze zien niet alles omdat het voor hun natuurlijk gewoon is, voor mij ondertusen ook al trouwens.
Natuurlijk ben ik vandaag ook met mijn camera op stap hoewel ik dagelijks deze niet meer meeneem en dat loont want men ziet je niet meer als toerist hier. Ik wordt herkend omdat ik natuurlijk meerdere malen per dag dezelfde straatjes doorloop. Men nodigt me uit voor thee en om te komen zitten en praten en dat is best leuk. Ik voel me hier ook bijzonder thuis maar dat had ik vanaf dag 1 alweer. We maken leuke foto's en nemen afscheid van de Baba's die gaan vanaf nu weer naar hun eigen regio dus wat zal het kaal zijn op de ghats met al die tenten die nu weggaan en vooral al dat vrolijke oranje dat weggaat. Als het een beetje meezit heb ik er maandag ook nog een stel bij me in de trein zitten, dat wordt lachen. We moeten zo rond 8.15 uur terug zijn maar ik heb op de heenweg een theeverkoper beloofd dat we thee kwamen drinken dus dat moeten we ook nog wel even doen. Hij heeft het bijna klaar nog 5 minuutje zegt hij dat kan ook 15 worden hoor watnt de tijd is hier van elastiek, dus een rekbaar begrip. Gelukkig als we een beetje aandringen komt het ook en na de thee gaan we terug naar kantoor. We moeten nog even wachten op het ontbijt en voor de verandering is het eens wat anders Uta Pum. Het zijn een soort pannekoekjes met een soepje van dahl en kikkererweten en dan nog een heel scherp goedje erbij, rauwe uien en nog iets ondefinieerbaars maar het smaakte erg lekker. Na het eten zoeken we snel wat spullen bij elkaar voor de fotografiereis en ik laat de 4 dei meegaan zelf maar kiezen wat ze willen hebebn. Tom uit Belgie is ondertussen ook aangekomen en heeft op Facebook even foto's gezet van wat in die tas van mij zit dan kunnen we daar rekening mee houden. Dan komt de schoonnmaakploeg weer in actie en iedereen krijgt een taak van Dhiraj de ass bedrijfleider. De muziek gaat op standje 10 en dat is Indiaase muziek dus nog iets erger dan Hollandse muziek. Er wordt weer gespot, mijn bed krijgt schone lakens en 1,5 uur later is alles weer spic en span. De kids gaan nog even op mijn I Pad aan de slag met de spelletjes die erop staan er is echt competitie. Dan gaan ze naar huis en heb ik het rijk alleen RUST.... Ik doen nog even van alles en nog wat en loop dan op mijn gemak naar Lanka, de naastgelegen wijk want ik moet pinnen om Sparsa te kunnen betalen en de huur voor april moet ik ook binnenkort betalen. De geldautomaat vind me niet lief en doet het niet maar dat is hier heel gebruikelijk dus ik zoek een andere. Bij de bank kom ik de eigenaresse van The Bed tegen met haar moeder ze begroet me vriendelijk en wenst me vrolij Pasen, ze zijn christen dus zij vieren het. Ze vraagt of ik straks nog even langskom om lekker te kletsen maar ik heb geen tijd nou morgen ben ik ook welkom dus dan ga ik dan maar even buurten. Bank 2 ATM 24 hours Gesloten ja hoor. Dan maar richting stad gelopen. Het is bloedheet, ondertussen het heetste moment van de dag maar ik moet om 14 uur bij Sparsa zijn. De geldautomaat in het centrum vertikt het ook maar na stug volhouden van mijn kant geeft hij op en krijg ik geld. Maar ik moet nog een 2e keer pinnen want er zitten maximale bedragen aan per keer per pasje. Ook dat duurt even maar lukt na verloop van tijd. Dan ga ik naar Sparsa voor mijn behndeling en daarna loop ik terug naar kantoor, beweging altijd goed. Ik ga bij mijn kleermaker even vragen of mijn bloesen morgen klaar zijn en ja hoor na 12.00 uur kan ik ze halen. Terug in het hotel zouden we ergens gaan paas eten maar dat is wel 7 kilometer en dat is door de stad een klere eind. En we moeten om 21.30 alweer thuis zijn van de huisbaas. Er schijnt in Assi hat een dansvoorstelling te zijn dus gaan we daar maar naartoe. We ten bij Festive Villa een pizza daar had ik nu ff zin in na 4 weken indiaas eten en de voorstelling die om 18 uur zou starten begin uiteindelijk om 19.45 uur dus weer tijd van elastiek. En dan blijkt het een soort komische praatshow te zijn met af en toe een dansje tussendoor wel een afknapper maar ja we zaten goed en hadden lekker eten en drinken. Zo tegen half 10 zijn we dan weer thus, drinken thee en kruipen nog even achter internet. Morgen een lange dag want ik ga op reis....

tot gauw Petra

• 31 Maart 2013 - 19:16

Anita:

nou dit was ook al een lange dag...in de hitte, heen-en-weer, de traagheid van het Indiaase leven...geniet er van want zodra je terug bent in Nederland wil jij weer terug. axx

• 01 April 2013 - 12:30

Ina Mulder:

Hoi Petra,

Wat weer een mooi en lang verslag.
    Je bent nu weer onderweg. Wij hebben net de paasbrunch op.
    Zonnetje schijnt hier nu, maar nog wel koud. Gisteren 1e paasdag was het helemaal wit. Het leek wel kerst! Wat een verschil tussen daar en hier.

Lieve groetjes,
    Ina