Huisbezoek aan de tieners - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Huisbezoek aan de tieners - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Huisbezoek aan de tieners

Door: Petra van der Wal

13 April 2013 | India, Benares

vanmorgen in Ohm cafe ontbijt gehad met Eleanor met wie ik samen de maand maart hier vrijwilligerswerk heb gedaan. Ze is ondertussen niet meer voor Fairmail aan de slag maar is nog wel in Varanasi en dus was het na de tri tijd om even bij te kletsen. Na het ontbijt ga ik per riksja, omdat ik laat ben, naar Rahul om Marcel op te helan want die wil ook genieten van een massage bij Sparss. We nemen de riksja ook maar weer terug gezien de tijd maar dat valt niet mee voor de fietser om 2 zulke grote hollanders vooruit te fietsen maar gelukkig redden we het in tijd. Rajkumari is er weer dus die doet mijn massage vandaag en de dokter himself doet Matcel omdat Manoj afwezig is ivm iets van school van zijn vrouw dat had hij mij gistern al verteld. Zijn vrouw heb ik gisteren kennis mee gemaakt nog een heel jong meisje volgens mij. Na Sparsa laat ik Marcel Open Hand even zien en we vallen voor de cheesecake met een mango smoothie, heerlijk. Ondertussen even de mail checken en dan gaan we richting Lanka per riksja, gelukkig is deze iets breder zodat ik op mijn billen kan zitten nu ipv erboven te moeten hangen. Marcel moet pinnen. Als we voor de geldautomaat staan gooit de beveiliger voor onze neus het rolluik naar beneden, onbeschoft. Dus dan maar een stukje teruglopen voor poging 2 en dat lukt, zelf na 1 keer dus dat is wel super. We lopen terug naar kanoor ik neem nog even wat druiven en een meloen mee voor de vitamientjes en terug op kantoor wil Marcel zijn vlucht voor morgen bevestigen maar dat lukt helaas niet. Ik ga me ondertussen douchen, dat kun je de hele dag door wel doen met een temperatuur van 42 graden. Om 16 uur gaan we de tieners bezoeken. We gaan eerst naar Aradhana want die woont in een andere wijk ongeveer 30 minuten lopen. Ik ben hier vorig jaar ook al geweest dus ik weet hoe klein hun huisje is ik denk zo 12M2 en daar staat een bed in op een stapel stenen waar ze met 5 in slapen en voor het bed staan dfe potten en pannen waar moeders in kookt. niet te geloven. We gaan naar het dak, daat waait iets wind en is de ruimte, moeder heeft caj gemaakt pakora en er is een soort borrelnootjesmix maar dan indaas dus erg scherp. Er wordt even met moeder en de 2 broertjes gesproken over ditjes en datjes. Vader kreeg net telefoon dat hij een klus had, hij vervoert in een riksja grote bestellingen en dat is natuurlijk geld verdienen en voor een arm gezin als deze heel belangrijk dus hij is er nu even niet. We hebben voor elk gezin een doos met zoetigheid bij de bakker laten maken en dat bieden we bij weggaan aan.Dan gaan we naar Nagwa terug Kaushal bezoeken die met zijn moeder en oma in een klein huisje woont. Zijn vader is overleden en zijn zus geeft elders les en woont daar nu ook. Ze hebben maar een klein gezin maar ook geen ruimte. Oma slaapt in een bed en moeder ook en Kaushal op een matje op de grond. Ook hier weer een hapje en een drankje. Sandhiya woont er vlak achter en die wonen met 10 mensen in een ruimte niet groter dan 10 M2. Ik weet echt niet hoe ze dar slapen met z'n allen. Haar moeder is ook nog eens geestelijk niet bij de tijd en we zien haar dan ook maar even langskomen. Nu ik haar zag weet ik dat ze de hele dag ergens langs de straat zit ik zie haar altijd als ik langsloop maar ik kende haar nog niet. De laatste die we bezoeken is Anil Rao te bezoeken en daar ben ik vorig jaar ook al geweest. Hier volgt hetzelfde ritueel maar hier zitten we in een kamer want die hebben best een leuk ruim huisje. Na de bezoeken gaan we nog even mee met Dhiraj om zijn kamer die net klaar is te bekijken en ook daar blijven we nog even. Ondertussen is het te laat om te gaan eten en neem ik van de Yoghurtboer op de hoek verse yoghurt mee en Peter koopt een pak muesli. Nog wat druiven en banaan erbij en we kunnen er wel weer tegen aan. Thuis nog even mail bijwerken en foto's van vandaag kijken en dan naar bed want morgen moeten we om 5.00 uur op voor de boottocht met de toeristen., welterusten in 30 graden......Pfff