Wat een gewldige dag vandaag!! - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Wat een gewldige dag vandaag!! - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Wat een gewldige dag vandaag!!

Door: Petra van der Wal

Blijf op de hoogte en volg Petra

21 April 2013 | India, Benares

Vanmorgen om 5.15 uur stond ik naast mijn bed omdat we ochtendklas hebben en op tijd willen zijn om de zon op te zien komen boven de Ganges, het kan nu nog....
Vannacht heerlijk geslapen omdat de temperatuur behoorlijk lager was vannnacht, wel kort want ik had nog een lange film gekeken. Toen ik om 5.45 uur naas buiten ging regende het een beetje, een motregentje. De kids staan al voor het hek buiten maar de huisbaas moet nog opendoen. Na 5 ,imuutjes zijn ze boven iets minder lawaai dan 's middags want ook voor hun is het vroeg. We besluiten om toch maar naar de Ganges te lopen maar een zonsopgang zit er waarschijnlij niet in het is supergrijs in de lucht. Eigenlijk, maar ik mag niet klagen, is het gewoon koud maar ja na weken van 45 graden is het dan al gauw koud. Als we bij de Ganges staan te wachten is er inderdaad geen zonsopgang dat wil zeggen hij is er wel maar niet zichtbaar. Helaas, we besluiten om naar Assi ghat te lopen om dan maar aan de Ganges te fotograferen. Maar hoe verder we komen hoe meer en harder het gaat regenen. BIj een theestal waar een klein zeiltje hangt schuilen we even met een Caj maar ja we zullen wel weer terug moeten en het ziet er naar uit dat het nog wel erger kan worden. Dus we trekken de stoute schoenen aan en gaan terug naar kantoor. Daar komen we aan als drijfnatte katjes en zo komt er een eind aan de korte les want het heeft ook geen zin om hier alles nog uit de kasten te halen voor 45 minuten.De kids maken gauw Caij om warm te worden en iemand gaat Poeri halen, ons ontbijt. Gezamenlijk eten we dit op en daarna gaan de kids schoonmaken. Tussendoor doen we nog een potje kaarten met degene die vrij of klaar is met de schoonmaak. We hebben ondertussen weer een hele apenkolonie op en rond het balkon zitten want ook die hebben een hekel aan water en zoeken een droge plek. Het zijn werkelijk waar wel 20 stuks hele grote en ook hele kleine. Ze hebben de vuilniszakken van ons allemaal alweer opengescheurd om iets eetbaars te zoeken. Gelukkig ben ik niet de enige die bang is voor de apen maar de kids en en de meeste mensen hier hebben ook angst voor de beesten. Als de kids weg zijn neem ik eerst een lekkere cappucino en dan ga ik langzamerhand richting Shivala ghat. Buiten is het heerlijk koel dus ik ga lopen naar Assi ghat want beweging is wel lekker nu. Ik ga samen met Eleanor naar de River Ashram, een christelijke Ashram die is opgezet door een aantal australiers en waar ze zondag inloop hebben voor een gratis lunch. We waren al een paar keer geweest maar toen ging het net niet door maar vandaag gaat het wel door. Ik ga van Assi naar Shivala ghat wel met een Riksje want ik weet zo niet precies meer waar het is met al die kleine straatjes. Na een verkeerde weg vind de riksja rijder het toch en Eleanor die nu vlakbij in een guesthouse zit komt er ook aan lopen. We worden heel erg hartelijk welkom geheten door de mensen die de Ashram opgezet hebben en we kunnen zo in de kring aanschuiven. Ik kom ook een meisje tegen die ik eerder bij de Brown Bread Bakery al eens getroffen heb ze komt ook uit Australie. Langzamerhand komen er meer binnen en velen heb ik zo ergens in Varanasi getroffen. Het zijn veelal mensen die hier langer verblijven omdat ze hier wonen, studeren of vrijwilliigerswerk doen. We gaan eerst eten gemaakt door Beth het meisje uit Australie. Maar omdat het een Ashram is op christelijk basis volgt er eerst een gezamenlijk gebed, niet standaard maar eentje met een eigen interpretatie. Dan eten we een Curry van Banaan en Tomaat met een heerlijk salade alles uit de eigen tuin van de Ashram. Elke vrijdag kun je hier komen werken in de tuin helaas is het gelijk met mijn les dus dat lukt me niet. Ik ga wel as woendagmorgen naar de meditatie om 9.00 uur waarvoor we allemaal uitgenodigd worden. Een stel heeft net een baby gekregen die is 3 weken oud een doetje van een kind en ze hebben al een dochter van 3 eentje met hele blonde lange krullen. Na het eten stelt iedereen zich voor de mensen komen uit Engeland, Alaska, Amerika, Canada en Australie. Iedereen vertelt wat hij of zij hier doet en waarom India de keuze was. Erg interessant wat iedereen hier doet studie, gevlucht voor de belastingbetaling, werk, vrijwiliigerswerk of gewoon zomaar. Er heerst een hele fijne sfeer omdat iedereen toch wel een zwak heeft voor India. Het voelt als een grote familie en ik weet zeker dat ik hier nog veel zal komen ook de volgende keren als ik hier weer ben. Na de lunch en de gezellige kletsronde is er koffie, thee, caj met zelfgemaakte chocoladecake, heerlijk. We kletsen zo nog even wat met de diverse mensen die er zijn en dan gaan we weer onze weg. Ik ga naar een Beauty Parlour, of te wel een schoonheidssalon om even een schoonheidsbehandeling te laten doen voor mijn gezicht. Is vast wel nodig et al die uitlaatgassen hier. Ik had op Lanka eentje maar die vraagt 1500 roepia (20 euro) en Eleanor was ergens geweest waar het 250 roepia was (nog geen 4 euro) dus daar ga ik het maar proberen het was haar goed bevallen. Het is druk als we komen. Maar we krijgen voorrang er valt natuurlijk aan ons te verdienen. Ik laat ook mijn wenkbrauwen even bijwerken dat doen ze hier heel simpel met een draadje http://www.youtube.com/watch?v=PIDgIoJ-uBM het ziet er niet erg uit maar ik kan je vertellen dat ik erg op de pijnbank heb gelegen en mijn werkbrauwen zijn behoorlijk smaller geworden, moet er wel aan wennen. De kosten zij om te lachen 20 roepia (nog geen 35 eurocenten) daar koop je hier ook 4 kopjes Caj voor op straatVervolgens zijn mijn gezicht en mijn schouders en nek aan de beurt. Er wordt van alles en nog wat op gesmeerd. Ik herken een scrub en een masker en voor de rest weet ik niet wat ze er allemaal op smeren maar het is wel lekker zo even een uurtje relaxen. Ik loop vanaf Shivala ghat terug naar kantoor en koop onderweg nog een cinnamon rol voor vanavond. Bij Cosy Corner neem ik een Hot en Sour soepje en klets een bij met de jongen die ik lang niet meer gezien heb. Ik ga bij Sparsa even mijn afspraak voor woensdag verplaatsen en dan loop ik via Lanka waar ik nog even fruit koop terug naar kantoor. Gelukkig zijn de apen ondertussen verhuisd maar ik kan wel weer de hele afvalemmer bij elkaar zoeken Pff. Dan lekker even wat muziek luisteren en mail bijwerken. Vanavond maar vroeg naar bed want ik was er vanmorgen om 5.15 uur al uit
voor straks weltrusten
liefs Petra

  • 21 April 2013 - 18:41

    Harriet:

    Nou Petra
    Een heel avontuur, ik zie jou nog wel eens in zo,n ashram wonen.
    Geweldig die verhalen van jou.
    Hoelang blijf je nog in India?
    Geniet nog van je tijd in het mooie India
    Liefs Harriet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

iedereen die wil kan meereizen via mijn reisdagboek

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 201809

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 09 April 2023

Back to Benares

04 Oktober 2022 - 05 December 2022

De terugkeer na 2,5 jaar COVID in Nederland

21 Januari 2020 - 01 April 2020

Na de feestdagen terug naar huis

07 Oktober 2019 - 08 December 2019

Oktober 2019 terug naar Benares

01 Februari 2019 - 07 April 2019

Eindelijk mag ik weer terug naar mijn India

09 Oktober 2018 - 10 December 2018

Terug naar mijn tweede vaderland

29 Januari 2018 - 29 Maart 2018

Chances 4 Children India op werkbezoek

08 Oktober 2017 - 06 December 2017

Chances 4 Children India

28 Oktober 2016 - 02 December 2016

reis met een missie

26 Januari 2016 - 26 Februari 2016

Terug naar mijn tweede vaderland en mijn familie.

30 Augustus 2014 - 05 November 2014

Back home to MY Varanasi

01 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Varanasi India voor Fairmail

02 Maart 2013 - 02 Mei 2013

Long time volunteer in Varanasi, India

31 Maart 2012 - 21 April 2012

Vrijwilligersreis straatkinderen in India

15 September 2011 - 07 Oktober 2011

Afrika's best bewaarde geheim, een festivalreis

05 November 2010 - 27 November 2010

Rondreis Zuid India

29 Juni 2010 - 08 Juli 2010

Ayurvedische kuurreis naar Kerala India

05 Oktober 2009 - 28 Oktober 2009

Terug naar India

30 November -0001 - 30 November -0001

Ladakh, Praag, Beijing, Equador en Bonaire

Landen bezocht: