Kite runners dag in Benares - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Kite runners dag in Benares - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Kite runners dag in Benares

Door: Petra van der Wal

Blijf op de hoogte en volg Petra

14 Januari 2014 | India, Benares

14 januari
Vanmorgen moest ik echt vroeg opstaan 6.00 uur ging de wekker. We gaan een boottocht over de Ganges maken en aangezien het vandaag een bijzondere dag is hebben we kans om veel mensen te zien baden. Dit natuurlijk in het kader van ons Water project waar we mee bezig zijn. Vandaag is het nationale Vliegerdag Makar Sankranti en zullen er duizenden vliegers in de lucht te zien zijn. Daarom zullen er ook veen mensen gaan baden op deze bijzondere dag. Ik heb ondertussen een vaste bootjongen Babeloe waar ik altijd boten huur en met hem had ik de afspraak genaakt om ons rond 7 uur op te pikken achter Ravidash park dan hoeven we niet zover te lopen. De eerste kids staan om 6.10 uur al aan het hek maar dat is nog dicht. Normaal maakt de huisbaas het open rond 6.00 uur maar die zal nu ook wel denken er is geen gek die deze tijd van het jaar zo vroeg zijn nest uitkomt. Ja wel dus wij. Ondertussen zijn Dhiraj en ik al druk bezig om melk koffie te maken voor we weggaan gaat een bakkie er nog wel in. Het is het meest simpele om te maken, 500 gram melk, 5 zakjes Nescafe en 6 lepels suiker en dat opkoken. Ondertussen zijn de meeste tieners al boven aangekomen omdat het hek is opengegaan. Iedereen ziet wel een beetje blauw van de kou en sommigen hebben nog blote voeten, brrrr. Zo tegen 6.45 uur gaan we richting boot. Gelijktijdig als wij aankomen komt Babeloe ook aangevaren met de schuit dus dat is weer perfecte timing, zo zie je maar de tijd is hier van elastiek want wij zijn 15 minuten te laat en hij dus ook dus maak je hier niet druk om te laat te komen dat doen ze allemaal. Behalve bij de lessen van Fairmail daar staat straf op te laat komen en op deze manier hopen we dat de tieners een iets andere instelling zullen krijgen.
Ik vraag Babeloe om dicht langs de ghats te varen omdat we zoveel mogelijk foto's van badende, wassende mensen moeten hebben. Hij houdt zich keurig aan zijn woord en bij Main Ghat blijft hij zelfs even stilliggen om de kans te bieden om foto's te maken. Er is veel bedrijvigheid rondom de ghats zoals verwacht, gelukkig maar want nu kunnen er eindelijk genoeg foto's worden gemaakt. Zo tegen half 9 zijn we terug bij Assi Ghat en lopen we langzaam weer terug naar ons kantoor. De kou op de boot viel me nog mee maar ik had me ook wel dubbel aangekleed en nog een wollen shawl omgedaan. Terug op kantoor maken de kids nog een keer melkkoffie en wordt er ontbijt gehaald, Chole Bhature, dit is een gerecht met een soort pannenkoeken en daarbij een mengsel van kikkererwten, rauwe uien en pickles erg smaakvol en vullend. Voor het recept kijk op: http://www.tarladalal.com/Chole-Bhature-2810r . Daarna worden er spelletjes gedaan en ik had beloofd om pannenkoeken te bakken dus dat is de volgende stap, hoe krijgen ze het naar binnen na het ontbijt. We hebben banaan, chocolade en aardbeien als versiering en het gaat erin als koek. Na de middag gaat iedereen huiswaarts om thuis te gaan vliegeren en je ziet de lucht al aardig bezaaid met vliegers in de meest eenvoudige vorm zoals wij ze vroeger ook hadden. Gemaakt van dunne stokjes en heel dun papier. Ze hebben op rollen heel veel lijn gespannen om hem heel hoog te laten vliegen. Ik ga met Dhiraj mee naar huis om op het dak te gaan vliegeren. Daar komen ook veel van de tieners want die wonen allemaal in dezelfde straat. Er wordt een stereo installatie aangerukt en dan kunnen we los gaan. En bloed fanatiek dat ze allemaal zijn zelfs de meiden. Er wordt geschreeuwd als de vliegers bij elkaar in de buurt komende ze in elkaar verward dreigen te raken. Ik zorg dat er nog wat vliegers bijkomen want niet iedereen heeft een vlieger en ze kosten zo ongeveer 3 rupees per stuk. Daarbij nog een hele rol met een soort visdraad dus voor 20 vliegers en het draad ben ik 120 rupee kwijt ( 1,50 euro) en daar hebben ze dan dagen plezier van met z'n allen. Op het dak krijgen we ook eten een speciaal maal met rijst,dahl en nog wat dingen erdoor zoals aardappel, het smaakt weer prima. Na het eten krijgen we zelfs nog een toetje, de naam ben ik even kwijt maar het is een melkpapje met een soort vermicelli erin en stukjes kokos erdoor, ook weer lekker. Ik krijg deze keer wel alle huis tuin en keuken gerechten uit de authentieke Indiaase keuken mee, ook wel lekker. Zo tegen 17.00 uur ga ik terug naar kantoor voor het donker is en dan Skype ik direct even met mijn vader want ik had dat beloofd rond 14 uur te doen maar is ik was dit festijn vergeten. Maar ja ze weten dat als net niet lukt om wat voor reden dan ook dat ik later wel Skype. Mijn vader is er en we kletsen even lekker bij. Ondertussen weet ik ook via Skype dat de vader van Venus is overleden in de Filipijnen en dat Venus zsm in het vliegtuig die kant op zal gaan, erg triest. Mijn moeder is er niet maar ik spreek af met mijn vader dat ik vanavond nog wel on line ben en dat ik anders zaterdag weer ga skypen. Zo rond half 9 komt Dhiraj terug met nog meer eten pffff, ik zit nog vol van de lunch van vanmiddag. Gelukkig heeft hij zelf ook niet veel honger dus ik voel me niet bezwaard om een klein beetje te eten. We zij beide erg moe na de korte nacht en willen vroeg naar bed maar ja als je een keer aan de klets raakt over de dingen des levens .... En dan wel te verstaan de verschillen hier en in Nederland dan ben je zo een paar uurtjes verder. Ik schrijf daarna mijn dagboek nog even bij en dan zoek ik ook mijn warme bedje maar eens op, want ook vanavond is het weer koud geworden ondanks dat we een schaal zonnetje hadden vandaag, gelukkig met die vliegers.
Zo het is half 12 ik breek op en zie jullie morgen weer, een fijne avond gewenst

Petra

• 15 Januari 2014 - 11:40

Femmi:

Hoi Petra,

Wat een druk leven heb je daar.
    Druk maar ook erg leuk lijkt me .
    Ik verbaas me iedere keer over hoe anders het daar allemaal gaat.

Ik wens je nog een fijne tijd verder en zie je verslagen tegemoet.
    groetjes, Femmi.

• 15 Januari 2014 - 14:53

Greetje:

Hoi Petra,

Dan ben je alweer bijna op de helft van je reis. Veel plezier nog.

• 16 Januari 2014 - 23:11

Angelique:

Petra en op tijd erin, dat zijn er 2 volgens mij.
    volgende x beter!