Ganga Learning Centre - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Ganga Learning Centre - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Ganga Learning Centre

Door: Petra van der Wal

Blijf op de hoogte en volg Petra

09 Februari 2016 | India, Benares

Dinsdag 9 februari 2016

Vanmorgen voor ontbijt naar Mark's. open Hand heeft de prijzen zo giga verhoogd plotseling, niet normaal. Ik kan bij Mark voor 2 personen een omelette ontbijt krijgen voor de prijs van 1 bij open hand. Ik moet vreselijk lachen om het behang wat ze hier opgeplakt hebben. Het patroon is niet helemaal goed en ze hebben waar ze tekort kwamen maar wat strookjes opgeplakt, haha dat zou bij ons echt niet kunnen.
We worden gevraagd om te poseren voor foto's op de nieuwe website en andere sociaal media.

Zo rond 12 uur lopen we naar Open Hand waar juist een motor riksja stopt met Manishankar,degene die GLC heeft opgericht, erin. We verwelkomen elkaar weer hartelijk nadat ik helaas de vorige keer binnen een week weer afscheid moest nemen omdat ik terug moest voor mijn vader. Onderweg vertelt Manni dat hij hetzelfde had toen hij in België was. Hij is een bekende muzikant en was in België toen ook zijn vader overleed en hij ook in een week weer thuis was, toevallig.
Het ritje valt me nog mee in mijn herinnering was het echt veel verder en als we aankomen weet ik nog hoe mooi ik deze plek vond. Het is een oase van rust. In dit project zijn moeders aanwezig die op een ouderwetse trapnaaimachine kleding en andere zaken maken. Er staan op dit moment 24 machines waaronder 2 lockmachines. Er werken 22 dames en die nemen hun kinderen die nog niet naar school gaan mee en die worden dus opgevangen in een schooltje. Ze krijgen ook hygiene instructie handjes wassen, tanden borstelen etc. Verder krijgen ze een maaltijd per dag. We lopen naar binnen en het valt me op hoe stil het hier is. De Koreaanse studenten die altijd met een hele grote groep komen zijn net weer weg en in die periode is het een gekkenhuis. Dus nu is het weer tijd voor serieuze zaken. We lopen eerst naar de ruimte waar alle schoolspullen liggen en het valt me op dat zr ruim voorzien zijn op dit moment van met name schrijfmateriaal. Ik heb een tas vol sokken meegenomen, schoolspullen en wat speldjes en kettingen Ed. Manni stelt voor om de dames van de leiding een ketting te geven en de dames van het naaiatelier een armbandje. We gaan eerst naar het atelier waar ik veel bekende gezichten zie van dames die er toen ook waren. Ik deel de armbandjes uit die door Sunita de leiding gevende worden aangegeven. Ze zoekt de kleur uit bij de sari. Ik probeer nog even met de dames te kletsen en het blijkt dat ze erg druk zijn met het maken van Ali Baba broeken, die met een laag kruis, allerlei kleine dingen zoals zakjes en portemonnees.
Het is weer een gezellige groep dames die een fikse lach op hun gezichten hebben. Mooi om te zien en te horen dat ze veel werk hebben en dat het goed gaat. Manni verkoopt in zijn winkel in Main Ghat ook de spullen die ze hier maken. We gaan weer naar boven en drinken eerst thee. Ik ontmoet ook een vrijwilligster Kylie Naylor uit Australië die er nu 2 weken is en een jaar gaat blijven. Ik ga ondertussen langs de dames die er in dienst zijn de kokkin Rani, de leidster van de naaisters Sunita om hun ook een ketting te brengen. Ze zijn er erg blij mee en ik krijg een dikke knuffel als bedankje. Daarna zijn de kinderen klaar voor lunch en eerst delen we aan hun nog de cadeautjes uit speldjes, kettingen, stickers, pennen etc. De lerares begeleid het uitdelen zoadat iedereen wat krijgt wat bij hem of haar past.
Dan gaan de kids handjes wassen een heel ritueel altijd, iemand die de kraan bedient en de handdoek vasthoud en gaan ze op de rij zitten voor de lunch. Er zijn zo ongeveer 20 kinderen vandaag. Voor ons is er ook lunch,ik vraag om een klein beetje want erg hongerig ben ik niet. Het smaakt prima dat heeft Rani weer goed gedaan. Dan vraagt Kylie of ik een lesje mee wil draaien en dat lijkt me erg leuk. Als eerste zal er gezongen worden Kylie had zonder haar verjaardag dus gelijk met mij, toevallig. We worden beide toegezongen en er worden Barfi uitgedeeld een soort heel erg zoet iets een complete suikeroom volgens mij. De kids vinden het heerlijk. We krijgen beide een paar oorbellen als cadeautje, erg lief. We beginnen met een lesje dierengeluiden. We noemen een dier en de kids doen het geluid na. Verder ook educatief vragen zoals wat voor dier leeft in het water. Daarna nog een spel dat we een kindje een dier in fluisteren die ze dan na moeten doen en de anderen moeten dan dit dier raden. Helaas hebben de kleintjes het niet allemaal in de gaten en als ze beginnen met uitbeelden toen ze ook gelijk het dier, haha erg lachwekkend en we liggen allemaal in een deuk af en toe. Daarna moeten we allemaal in een Kring zitten, erg moeilijk voor drie kleintjes, en loopt er iemand om de kring die iedereen op het hoofd tikt en duck zegt of snake. En bij snake moet degene die dat heeft opstaan en degene tikken. Het is erg lachwekkend vooral als wij in aktie moeten komen, jeetje voor ik eens opgestaan ben is het kind de kring al rond, ik maak er maar een spelletje van door de achtervolging de andere kant op in te zetten. Gelukkig na 3 rondjes rennen, pfffff. Tik ik er toch eentje. Dan is het bijna 3.30 uur en is het klaar voor vandaag. We gaan mer manni mee naar buiten na uitgebreid afscheid van iedereen te hebben genomen. De motorriksja staat al klaar maar we gaan nog even naar de buren waar ze ook kamers verhuren. Het is een mooie rustige plek met een mooie tuin. Helaas is er niemand dus we moeten later kijken of we meer info kunnen krijgen. Het zou een ideale plek voor mijn buurman zijn. We rijden terug naar Assi. Dhiraj stapt onderweg bij Nagwa uit. Ik ga naar Open hand en trakteer mezelf op een lime soda met en stukje cheesecake mijn wekelijkse traktatie. Zo tegen 17 uur ga ik naar Sparsa voor mijn behandeling. Ik word weer in de hele poeder gezet en daarmee gemasseerd in combinatie met hete stempels en daarna een heerlijk stoombad.
Na het eten wil ik nog naar Aum cafe maar dat is al dicht dus ik kom weer bij Mark terecht. Ik neem een pasta met witte saus, zonder de spekjes helaas, maar wel erg smaakvol.
Ik werk mijn internet even bij voor het geval dat het er thuis weer uit ligt.
Dan rond half 9 ga ik richting huis nog even wat lezen en daarna rond 13 uur met mem op Skype.
Toen direct gaan slapen, welterusten.



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

iedereen die wil kan meereizen via mijn reisdagboek

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 201798

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 09 April 2023

Back to Benares

04 Oktober 2022 - 05 December 2022

De terugkeer na 2,5 jaar COVID in Nederland

21 Januari 2020 - 01 April 2020

Na de feestdagen terug naar huis

07 Oktober 2019 - 08 December 2019

Oktober 2019 terug naar Benares

01 Februari 2019 - 07 April 2019

Eindelijk mag ik weer terug naar mijn India

09 Oktober 2018 - 10 December 2018

Terug naar mijn tweede vaderland

29 Januari 2018 - 29 Maart 2018

Chances 4 Children India op werkbezoek

08 Oktober 2017 - 06 December 2017

Chances 4 Children India

28 Oktober 2016 - 02 December 2016

reis met een missie

26 Januari 2016 - 26 Februari 2016

Terug naar mijn tweede vaderland en mijn familie.

30 Augustus 2014 - 05 November 2014

Back home to MY Varanasi

01 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Varanasi India voor Fairmail

02 Maart 2013 - 02 Mei 2013

Long time volunteer in Varanasi, India

31 Maart 2012 - 21 April 2012

Vrijwilligersreis straatkinderen in India

15 September 2011 - 07 Oktober 2011

Afrika's best bewaarde geheim, een festivalreis

05 November 2010 - 27 November 2010

Rondreis Zuid India

29 Juni 2010 - 08 Juli 2010

Ayurvedische kuurreis naar Kerala India

05 Oktober 2009 - 28 Oktober 2009

Terug naar India

30 November -0001 - 30 November -0001

Ladakh, Praag, Beijing, Equador en Bonaire

Landen bezocht: