Welkom Thuis - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Welkom Thuis - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Welkom Thuis

Door: Petra van der Wal

Blijf op de hoogte en volg Petra

24 Februari 2016 | India, Benares

Woensdag 24 februari 2016
Na de nacht in de hal van de luchthaven te hebben doorgebracht is het vandaag de dag van de terugreis. Eindelijk gaat om 7.30 uur de balie van Emirates open en kan ik inchecken en ben ik eindelijk die bagage kwijt. Ik ga direct door de paspoortcontrole waar een behoorlijke rij staat. Daarna de controle van de handbagage en de gebruikelijke body check en dan heb ik ruim de tijd om op. In gemak iets te eten en te drinken. Eerst loop ik nog even naar het hotel wat ik had geboekt en vraag hoe het een en ander nu in elkaar steekt en inderdaad als je van een binnenlandse vlucht komt kun je niet inchecken dat kan alleen als je al ingecheckt bent op international. Bij de Starbucks neem ik een heerlijk zwarte koffie met een kaas/zalm croissant die heerlijk smaakt. Ik loop daarna alvast naar de gate om te kijken of ik mijn telefoon en I pad ergens kan opladen want die zijn beide zo goed als leeg. Bij de gate is een oplaadcentrum en gelukkig is niet alles bezet zoals zo vaak en kan ik direct inpluggen. Gelukkig gaat de vlucht op tijd. Ik zit in het middenpad naast een heel oud Indiaas vrouwtje die niet eens op kan staan om mij er langs te laten dus dan maar via de ander kant. De vlucht duurt maar 3 uur. Aan boord krijgen we nog een maaltijd. Ik neem maar een vegetarische hap om jet even af te leren. In Dubai moet ik nog wen boardingcard halen voor de trip naar Amsterdam. Ik ga richting transit en meld me bij een balie. Ik vraag voor de zekerheid nog even of ik een gangpad
stoel kan krijgen voor dit deel van de reis dan kan ik in ieder geval blijven wandelen zonder steeds andere mensen lastig te moeten vallen. Ik ga gelijk richting gate want al met al is het hie nog wel een eind lopen en met de trein nog een stuk en weer bagage controles etc etc. Maar ik ben al vlot bij de gate waar ik een oplaadstation vind voor mijn iPad en telefoon. Ik Skype even met Mem want hier heb ik een uur gratis internet. Ik app Dhiraj even die is druk met de verhuizing van Gwen. Maar is blij iets te horen van me. Hij heeft de uitslagen van het ziekenhuis en daar is niks uitgekomen. Ik adviseer hem even met Gwen kort te sluiten die gaf aan iets aan zijn hoofdpijn te kunnen doen. Dan is het ook alweer tijd om te boarden en het is erg rustig bij de gate. Ik zit op rij 44 in zone 7 dat is het eerste compartiment en volgens mijn vriend Peter uit Tree Ashram de beste plek. En inderdaad ik zit hier prima, lekker beenruimte en vooraan dus het voelt lekker ruim. We zitten met 3 op een rij en ik heb inderdaad een gangpad stoel, lekker als ik er steeds uit wil om de benen te strekken. We hebben wat vertraging omdat er een startbaan uit ligt maar dat duurt niet al te lang en dan kunnen we gaan taxiën. We vliegen weer met de koning onder de vliegtuigen de A 380-800 een giga mooi en luxe vliegtuig. Het vliegtuig heeft allerlei snufjes aan boord en ook voor personeel is het een mooie vlucht. Er lopen maar liefst 28 man aan bediening rond vertelt de piloot in zijn praatje. Het is een dagvlucht dus van slapen komt niet veel ben ik bang. Ik probeer wel af en toe mijn ogen dicht te doen maar echt slapen nee dat gaat niet lukken. Ik gooi er nog een Gin en tonic tegenaan misschien helpt dat nog een beetje. Voor de rest houd ik het bij water en appelsap. We krijgen heerlijk eten aan boord kipfilet, broccoli, wortels en aardappelpuree echte Hollandse kost en het smaakt heerlijk na zo lang vegetarisch te hebben gegeten. Aan boord hebben we internet dus ik stuur wat berichtjes via Facebook en via messinger heb ik contact met een aantal mensen een bijzondere ervaring op 10 kilometer hoogte. De vlucht gaat goed met af en toe wat turbulentie. Ik kijk wat films en slaap,af en toe een klein beetje. Ik probeer zoveel moeilijk rond te lopen ivm mijn trombose en ik drink veel water. Natuurlijk heb ik mijn elastieken kousen ook aan. Dus alles goed voorbereid om zonder trombose thuis te komen deze keer. De vlucht gaat best snel en de verwachting is zelfs dat we een half uur te vroeg aan komen en dat terwijl we een half uur te laat zijn vertrokken, wind mee zeker. Ae komen inderdaad om half 8 's avonds aan op een koud Schiphol Brrrr 3 graden en dat is te voelen als ik uit het vliegtuig de slurf inloop. Ik bel even met Jeanette, mijn accountmanager van ABN AMRO, die is zo lief om me op te halen. Ze was toch in Amsterdam en blijft langer om me mee te nemen, zo lief van haar. Ze zit ergens te eten met een andere collega en weer dan dat in over een uur ongeveer gereed ben voor vertrek. Als we uit het vliegtuig stappen worden we direct opgewacht door een legertje marechaussee die iedereen controleert en vraagt waar je vandaan komt. Ik mag, komende uit India, door maar veel mensen die uit Dubai zelf komen mogen mee het hun. Schiphol is lekker rustig en ik duik eerst even een wc in en daarna bel ik mijn moeder dat ik er ben die had het al op tv gezien. De bagage komt vrij vlot alleen mijn tassen laten nog wel even op zich wachten. Maar dan komen ze toch eindelijk aan en kan ik door de douane, groene zone. Mijn eerste gang is altijd naar de delifrance om een broodje filet americain met rauwe uitjes maar helaas is de delifrance er niet meer en vervangen door La Place. Dus ik kom bij de Hema, ook lekker Hollands direct, terecht en vergrijp me aan een warm kaasbroodje. Ondertussen is Jeanette onderweg en zou voor de aankomsthal staan maar daar wordt ze weg gestuurd door de politie dus al met al most ze doorrijden. Ik pak de bus naar lang parkeren P3 en daar wacht ze me op wel zo gemakkelijk. Ondertussen is het gaan hagelen en het is 0 graden brrrr wat koud zeg. We hebben een gezellige autorit en zijn in een mum van tijd thuis. Mijn moeder belt me nog even als ik thuis ben en dan ga ik direct daarna op bed want het is koud in huis en ik heb zo'n zin om mijn eigen bedje in te duiken na een heerlijk warme douche. Wat kun je toch gewoon genieten van de dingen die hier zo gewoon zijn en wat je in India moet missen. Ik waardeer alles heel erg wat ik hier heb. Nou welterusten en morgen komt mijn moeder gezellig langs, eindelijk weer een live knuffel in plaats van via Skype

• 26 Februari 2016 - 10:21

Femmi:

Hoi Petra,

Fijn dat je weer thuis bent na zo'n lastige terugreis.

Geniet nu maar weer van alle luxe die we hier hebben.

groetjes, Femmi.

• 26 Februari 2016 - 10:28

Marrit:

Welkom thuis Petra! Even bijkomen van alle avonturen en genieten van de herinneringen!