Happy Diwali 2017 - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Happy Diwali 2017 - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Happy Diwali 2017

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

19 Oktober 2017 | India, Benares

Diwali 2017, het feest van het licht.
Divali, ook genoemd Deepavali, Diwali of Deevali is een van de belangrijkste feesten in het hindoeïsme en vindt zijn oorsprong in India. Het woord is afgeleid van het Sanskrietdipavali, dat een rij lichtjes betekent. De olielampjes, Dipa, traditioneel een kleigebakken lamp, Diya of Dia, met katoen wattenlontje en geklaarde boter (ghee). Tijdens het feest worden dan ook door het huis en op de erven lichtjes aangestoken. Divali, ook bekend als Lichtjesfeest, wordt symbolisch bedoeld als “de overwinning van het goede over het kwade, overwinning van het licht over de duisternis, overwinning van de gelukzaligheid over de onwetendheid”.
Het vieren van dit feest gaat gepaard met het nuttigen van zoetig eten. In India steekt men daarnaast ook vuurwerk af. Divali is een vrolijk feest en wordt vaak gevierd in gezinsverband. Het is een feest voor iedereen, voor jong en oud, man en vrouw, arm en rijk. Divali wordt gevierd om het licht te verwelkomen in het leven. Licht wordt namelijk altijd geassocieerd met succes en hoop.
Religieus wordt Divali vijf dagen consequent gevierd. Tijdens deze dagen van Divali wordt de overwinning van het licht op de duisternis (symbool voor het goede op het kwade) gevierd. Divali valt elk jaar op een andere dag, aangezien de datum wordt bepaald met de hindoekalender. Bij het aanvangen van het einde van de donkere helft , Krishnapaksha, van de Hindoe maan maand Ashvin wordt begonnen met het divalifeest. Divali wordt altijd in de maand oktober of november gevierd, dit is afhankelijk van de dag van de nieuwe maan in de maanmaand Ashvin. De eerste 3 dagen worden gevierd aan het eind van de maand Ashvin en de laatste twee aan het begin van de maand Kartika.
Er zijn meerdere rituelen rondom Divali.
De mensen én hun huizen horen rein te zijn tijdens Divali; dat wil zeggen zuiver en schoon. Hindoes vasten op de vijf dagen van Divali; dat wil zeggen dat men geen vlees, ei(producten) of ander voedsel eet waarvoor dieren lijden, worden gebruikt of voor worden gedood.
Tijdens het feest wordt veel traditionele zoetigheid gemaakt en rondgedeeld. Divali viert men gewoonlijk in huiselijke kring, maar ook in de Mandir (Hindoe gebedshuis) wordt tijdens Divali een dienst gehouden. Tijdens de derde dag wenst men elkaar, Shubh Divali, wat Gelukkig Lichtjesfeest betekent.

Ik vind het altijd leuk om hier te zijn in deze periode. 'S Avonds zie je allerlei gekleurde licht slingers over de huizen hangen en het lijkt wel of het steeds groter wordt.
'S morgens ga ik eerst thuis ontbijten met yoghurt, muesli en banaan en daarna ga ik even een bakkie thee doen bij Open Hand Cafe. Ik had tussen 12 en 13 afgesproken om bij Bunti te zijn. Rocky brengt me dan naar hun nieuwe huis want dat is best ver en ik ben er nog niet geweest.
Het is inderdaad ver nog voorbij de kruising met de benzinepomp richting Aradhana haar huis.
Het is wel een mooie ruime flat waar ze nu wonen. De buren lopen af en aan met zoetigheid want met Divali geef je elkaar zoetigheid. Ik had voor Megha koelkast magneten meegenomen uit Holland en voor de kleine een beer die gekleurd licht geeft en een soort uggs laarsjes ,die ondanks de leeftijd die erop staat helaas niet passen. In huis draait nu alles om het kind dat is wel even wat anders dan toen ze hem nog niet hadden. Het is natuurlijk een verwend kind, enig kind een jongen dus hij krijgt in alles zijn zin.
Ik lunch met Megha en ga daarna richting grote weg om een riksja te zoeken wat niet gemakkelijk is op Diwali. Maar ik begin gewoon te lopen en zie wel waar ik er eentje vind. Iets verderop spreekt een riksja me aan maar hij snapt het adres niet een man aan de kiosk vraagt waar Ik heen moet en legt het hem uit. Voor 30 rs (40 cent) is het te ver lopen in deze hitte. Bij Assi begin hij al te vragen waar het is, ik wijs hem dat hij recht door moet fietsen. Onderweg steeds meer gekreun en gejammer maar ik vertel hem in goed Nederlands dat hij nog verder moet. Als ik bij mijn staat sta betaal ik hem en wil hij meer daar had ik al op gerekend gezien zijn gemopper onderweg. Als hij nu niks had gezegd had ik hem een flinke Diwali fooi gegeven maar nu ga ok dat niet doen.
Ik loop gewoon weg richting mijn huis. De rest van de middag lekker rustig in mijn kamer mijn spullen een beetje opruimen, was aan de kant ruimen met zo een waaier aan heb je alles zo droog.
's Avonds hebben de Deense studenten die hier verblijven met de andere studenten die ergens anders wonen een klein Diwali feestje. Ze zijn zo mooi aangekleed de dames hebben een sari gekocht voor wel 7000 Rs (100 euro) en dat alleen voor 3 uurtje Diwali.mS eten met elkaar en er wordt Puja gedaan. Voor meer info: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Puja

Op ons balkon worden foto sessies gehouden want een van de meiden en haar vriend, die op bezoek is, gaat volgend jaar trouwen dus hij gaat voor haar op de knieën. Er wordt vuurwerk afgestoken, ben ik niet zo blij mee gezien alle luchtvervuiling die het geeft en de Diwali kaarsjes worden rondom het huis aangestoken, het ziet er erg sprookjesachtig uit.
Dan wordt er nog een groepsfoto gemaakt een leuke herinnering.
Ik ga daarna lekker slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

iedereen die wil kan meereizen via mijn reisdagboek

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 201810

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 09 April 2023

Back to Benares

04 Oktober 2022 - 05 December 2022

De terugkeer na 2,5 jaar COVID in Nederland

21 Januari 2020 - 01 April 2020

Na de feestdagen terug naar huis

07 Oktober 2019 - 08 December 2019

Oktober 2019 terug naar Benares

01 Februari 2019 - 07 April 2019

Eindelijk mag ik weer terug naar mijn India

09 Oktober 2018 - 10 December 2018

Terug naar mijn tweede vaderland

29 Januari 2018 - 29 Maart 2018

Chances 4 Children India op werkbezoek

08 Oktober 2017 - 06 December 2017

Chances 4 Children India

28 Oktober 2016 - 02 December 2016

reis met een missie

26 Januari 2016 - 26 Februari 2016

Terug naar mijn tweede vaderland en mijn familie.

30 Augustus 2014 - 05 November 2014

Back home to MY Varanasi

01 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Varanasi India voor Fairmail

02 Maart 2013 - 02 Mei 2013

Long time volunteer in Varanasi, India

31 Maart 2012 - 21 April 2012

Vrijwilligersreis straatkinderen in India

15 September 2011 - 07 Oktober 2011

Afrika's best bewaarde geheim, een festivalreis

05 November 2010 - 27 November 2010

Rondreis Zuid India

29 Juni 2010 - 08 Juli 2010

Ayurvedische kuurreis naar Kerala India

05 Oktober 2009 - 28 Oktober 2009

Terug naar India

30 November -0001 - 30 November -0001

Ladakh, Praag, Beijing, Equador en Bonaire

Landen bezocht: