Bezoek aan Divya Diyoti - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Bezoek aan Divya Diyoti - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Bezoek aan Divya Diyoti

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

24 Oktober 2017 | India, Benares

's Morgens thuis heerlijk muesli, yoghurt en banaan gegeten. Vervolgens ben ik op mijn gemak richting Open Hand gelopen omdat in na de middag daar in de buurt een afspraak had. De temperatuur is door de lagere luchtvochtigheid gelukkig iets aangenamer aan het worden, het werd tijd zeg.
In mijn favoriete hoekje in Open Hand zat een meisje en ik vroeg of ik erbij moet zitten, natuurlijk mocht dat.
We spreken elkaar in het Engels aan maar als ik mijn projecten aan het beschrijven ben vraagt ze openen of ik Hollands ben, ja dus. Zij ook maar ze is voor de studie naar België gegaan maar ze komt uit Breda. Sanne heeft alles na haar afstuderen achtergelaten en opgezegd en is voor een jaar aan het reizen. Ze is net een maand in Nepal geweest en komt net India binnen.
We praten even over Varanasi, ze vraag wat dingen en morgenavond gaat ze met de bus naar Agra. Daarna richting Delhi. Ze is van plan om nog wel even in India door te brengen. We wisselen gegevens uit zodat we kunnen blijven contacten. Ik bestel nog een tosti kaas/tomaat en daarna moet ik richting Divya Diyoti. Ik zou daar rond 14 uur zijn.
Nathan komt gelijk met mij binnen we kletsen even bij en hij geeft aan dat hij erg blij is met de laptop, nu nog de Engelse taal erop krijgen en hij kan los.
Dan loop ik Ute tegen het lijf en met haar kijk ik vast even in het winkeltje wat ik mee kan nemen. Ik bestel alvast wat dingen die ze de komende tijd kunnen maken zodat ik die mee terug naar huis kan nemen, tasjes voor in de winkel, wijnzakken etc.
Dan gaan we naar boven waar ik hartelijk welkom wordt geheten door Sheila. Ze vieren vandaag nog Diwali omdat ze dat allemaal thuis hebben gevierd. Ze zijn druk bezig om een mooie Rangoli te maken en de laatste kaarsjes worden nog gemaakt dan hebben ze voor volgend jaar alvast voorraad. Er wordt gezongen en gedanst en natuurlijk heel veel zoetigheid gegeten. Voor de medewerkers en vrijwilligers en voor mij zijn er cadeautjes. De meeste dames krijgen een sari en ik krijg een hele mooie tafel loper, erg mooi. Na de viering ga ik eerst even aan bij Dr. Mukta Tripathi de ayurvedisch arts om te kijken wat voor behandelingen ik wil/kan hebben. Het is leuk haar weer te zien en ze is sterk geïnteresseerd in mijn gezondheid. Morgen zal ik mijn lijst met medicatie meenemen zodat ze die kan bekijken. We maken een plan voor 15 dagen behandelingen. We starten met 2 poeder massages, daarna 7 oliebehandelingen en we sluiten af met 5 lead massages in combinatie met 5 sirodhara behandelingen. Na elke behandeling is er een stoombad, niet echt lekker met deze hoge temperaturen maar ja wat moet dat moet. Ik loop door naar Open Hand Cafe en heb opeens zin een ordinair bosje friet met Mayo en ketchup. Dus dat bestel ik dan ook. Ik ga niet te laat richting huis want ik heb vanavond een Skype afspraak met Birgit van Naveen school om 20 uur. Voor de tijd zie ik dat mijn moeder on line is en ik ga haar even Skypen. We kletsen even bij. In Nederland is het nu echt herfst aan het worden, het is koud en nat. Nou wat mij betreft..... Ik zou het heerlijk vinden. Dan ga ik Birgit Skypen ze is degen die de Naveen school heeft opgericht met haar Indiase man Neel die ik al eerder had ontmoet. Omdat Birgit kanker heeft en heel veel chemo's moet volgen is ze terug in Duitsland. Ze heeft gewoon geen energie om hier te zijn en ook de fund raising komt daardoor in de problemen voor de school.
Ze heeft een aantal donateurs en we overleggen of het een optie is dat die het geld naar mij overmaken en dan kan ik vervolgens dat geld cash op de school afleveren. Ook het laatste geld wat er in Duitsland is zou op die wijze naar India door kunnen. De school mag niet vanuit het buitenland geld op hun bank ontvangen daar hebben ze geen goedkeuring voor dus moet het via een omweg.
Modi, de huidige president, is in het geheel niet blij met al die buitenlandse gelden die binnenkomen. Hij mist natuurlijk de belasting daarover en is ook niet blij met al die particuliere scholen die naast de regeringsscholen bestaan. Daar hebben ze geen enkele invloed op.
We kletsen nog even verder over onze gezamenlijke ding.... Kanker. Ik krijg tips over een goed boek van haar wat ik zeker moet lezen. Na een dik uur sluiten we af en maken we een vervolg afspraak.
Ik maak nog even een bakje thee en ga lekker op tijd slapen, welterusten

• 26 Oktober 2017 - 13:29

Ben Juurlink:

Hallo Petra.
    Fijn dat je weer op de been bent. Nu genieten van je bezigheden en ontmoetingen met mensen daar. Hier is mijn zus getroffen door de ziekte met de bekende naam. Zij wordt begin november al geopereerd en bestraald. Geluk is dat het nog in het begin (voor) stadium is. Jij veel plezier Petra.