Astha playgroup - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Astha playgroup - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Astha playgroup

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

17 November 2017 | India, Benares


Brrrr wat is het vroeg 4.30 uur gaat de wekker.... Ik poets mijn tanden fris me op en ga richting Assi. De winter komt er nu echt aan En de Indiërs zijn al flink ingepakt. Ik vind het een heerlijke temperatuur het is nu ongeveer 18 graden en overdag rond 28 graden. Anil heeft Sandra opgehaald want die is bang in het donker ... Dus met z'n drieën lopen we naar de Ghat en we zijn nu op tijd. Ik probeer wat foto's te maken maar het licht van de schijnwerpers hindert me vreselijk. We lopen na de Arti langs de ghats, heerlijk rustig zo in de ochtend.
Ergens halverwege steken we door de smalle steegjes naar de Main road en we nemen een motor riksja terug omdat ik toch nog eeg last van mijn hielspoor heb. Ik ga eruit bij Shivala Ghat en de beide anderen gaan verder. Straks ga ik naar een nieuw opgezet schooltje voor kleuters Astha playgroup in het buitengebied dus dan heb ik nog even tijd om te relaxen. De man die het project heeft belt me of ik er nog aan denk.... Natuurlijk weet ik het en ik vraag hem of hij mij thuis af kan halen ipv bij Open Hand dat gaat hij doen.
Thuis ga ik eerst lekker douchen en nog even relaxen. Zo rond 11 uur belt hij dat hij bij Hotel Broadway staat ik leg hem uit hoe hij let rijden en zeg dat ik naar de grote weg loop dan ziet hij me wel. Maar ik zie hem niet komen. Ondertussen staat er een vriendelijke motor riksja man bij me. Als Babulal belt dan zegt hij geef mij die telefoon maar ik zal het hem uitleggen en inderdaad daar komt hij aan op zijn aangepast brommer. Hij is nl gehandicapt net als zijn vrouw.
Ik stap achterop maar dat het nu comfortabel zit ..... Ik moet wel even mijn plekje vinden en mijn voeten kan ik slecht kwijt. Dat wordt een heftig ritje van 50 minuten. We rijden naar buiten Varanasi en gelukkig wordt het daar iets rustiger met het verkeer. Onderweg spreken verschillende brommer rijders me aan, wie ik ben wat ik ga doen etc
Ze zullen hier wel niet al te vaak buitenlanders zien. Het blijkt dat het schooltje vlakbij het Kiran project ligt en ook bij de boerderij van dokter Lakthotia. Het is een heftig ritje en ik ben wel blij dat ik er ben. We worden welkom geheten door zijn vrouw en de kindertjes die er in de pre school opvang zitten. Ze hebben de boel mooi versierd voor me. Eerst drinken we thee met zoetigheden en koekjes. Ze leggen uit wat de bedoeling van het project is. Het is gestart in juli 2017 en ze hebben nu 14 kinderen van 3 tm 6 waarvan twee gehandicapte kinderen. Verder zijn er 5 meisjes van ongeveer 16 jaar diep opgeleid willen worden tot naaister. En in de toekomst willen ze het schooltje gaan uitbreiden tot class 5. Ze hebben de intentie om meer gehandicapten op te nemen in de toekomst. Er is een cultureel programma in elkaar gezet. Eerst krijg ik een slinger van afrikaantjes omgehangen en moet ik een olielampje aansteken. We krijgen dan zang en dans van de meiden die naaister willen worden en ook de kleintjes zingen een liedje voor me. Het is een leuk programma. Aan het einde mag ik alle kindjes een reepje chocolade geven. Daarna gaan de kindjes naar huis. De ouders staan ze buiten al op te wachten. Buiten nemen we nog even een groepsfoto. Heg idee van Babulal is om me met de Kiran bus naar huis te laten gaan daar kun je instappen zonder kosten en uitstappen in Lanka of Ravindrapuri vlakbij mij huis. Het lijkt me wel een goed plan. We wachten tot hij komt so rond 3 uur vertrekt hij vanaf Kiran. Het is vol in de bus veel rolstoelen natuurlijk. Dus ik moet staan. Al gauw zegt een meisje dat ik wel op het puntje van hun bank mag zitten dat is in ieder geval iets beter dan staan in zo een hobbel busje. De bijrijder vraagt me waar ik eruit moet en keurig op tijd geeft hij aan dat ik nu kan uitstappen. Bij Chestnuts .... Dus ik ga even langs om broodjes en gebak te halen. Daarna loop ik door naar huis en installeer me om te gaan werken.
Om 23 uur doe ik de laptop dicht en ga ik slapen want ik moet nog wel wat uurtjes inhalen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

iedereen die wil kan meereizen via mijn reisdagboek

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 201724

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 09 April 2023

Back to Benares

04 Oktober 2022 - 05 December 2022

De terugkeer na 2,5 jaar COVID in Nederland

21 Januari 2020 - 01 April 2020

Na de feestdagen terug naar huis

07 Oktober 2019 - 08 December 2019

Oktober 2019 terug naar Benares

01 Februari 2019 - 07 April 2019

Eindelijk mag ik weer terug naar mijn India

09 Oktober 2018 - 10 December 2018

Terug naar mijn tweede vaderland

29 Januari 2018 - 29 Maart 2018

Chances 4 Children India op werkbezoek

08 Oktober 2017 - 06 December 2017

Chances 4 Children India

28 Oktober 2016 - 02 December 2016

reis met een missie

26 Januari 2016 - 26 Februari 2016

Terug naar mijn tweede vaderland en mijn familie.

30 Augustus 2014 - 05 November 2014

Back home to MY Varanasi

01 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Varanasi India voor Fairmail

02 Maart 2013 - 02 Mei 2013

Long time volunteer in Varanasi, India

31 Maart 2012 - 21 April 2012

Vrijwilligersreis straatkinderen in India

15 September 2011 - 07 Oktober 2011

Afrika's best bewaarde geheim, een festivalreis

05 November 2010 - 27 November 2010

Rondreis Zuid India

29 Juni 2010 - 08 Juli 2010

Ayurvedische kuurreis naar Kerala India

05 Oktober 2009 - 28 Oktober 2009

Terug naar India

30 November -0001 - 30 November -0001

Ladakh, Praag, Beijing, Equador en Bonaire

Landen bezocht: