Ochtend boottocht - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Ochtend boottocht - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Ochtend boottocht

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

13 Februari 2018 | India, Benares

Na de verjaardag gisteravond ging de wekker echt heel vroeg om 5.30 uur omdat we een boottocht gepland hadden. We gaan met ons hele huizen misschien komt er nog een fransman die Yvonne ontmoet heeft in Delhi. We hebben bij zijn hotel een bericht achtergelaten. Bij de afgesproken plaats wachten we nog 15 minuten maar hij komt niet dus we lopen door naar de boot standplaats. Mijn bootsman komt er ook aan met een jongen, later blijkt dat een Filipijnse jongen te zijn die in Peru woont. We gaan rustig op weg richting Burning Ghat. De boottocht is altijd mooi hoe vaak je die ook al hebt gedaan. Genieten van alles wat er op en rondom het water gebeurt. Vroeg in de ochtend is het alweer druk bij Burning Ghat. Dat gaat 24/7 door per dag zo ongeveer 300 crematies. De mensen komen van heinde en verre om hier gecremeerd te worden. De legende zegt als je hier in Varanasi doodgaat of gecremeerd wordt je ziel naar het Nirwana gaat. Nirwana is een belangrijk begrip in het boeddhisme en verwijst naar de hoogste staat die door de mens bereikt kan worden, en waardoor heiligheid behaald kan worden. Voor de Hindoes is het dus zeer belangrijk. Na de boottocht gaan de meeste mensen richting huis en Yvonne en ik gaan met de Filipijnse jongen naar Aum café om te ontbijten. Shivani is zwaar in paniek want er kwam zo een reisleider met 14 mensen zonder dit te melden en daar hebben ze natuurlijk geen inkopen op gedaan. Er schijnt nog een klein plekje te zijn waar we kunnen zitten. Maar ze geeft aan dat het lang kan duren want haar hulp is Weer eens niet op komen dagen dus twee handjes minder. De man van Sangeetha is ook al ingezet en dat is hoogst ongebruikelijk. Nou we hebben de tijd het is nog vroeg en normaal gesproken liggen we nog lekker te pitten.
Ik neem een heerlijk lemon pancake. We kletsen gezellig met de filipino boy. Na het ontbijt gaan wij door naar Open Hand Cafe waar ik een afspraak met Aradhana heb over haar studie problemen met veel lawaai etc. Ze wilde naar een hostel tijdelijk maar we komen beide tot de conclusie dat dat niet de oplossing is en het kost veel geld. Yvonne maakt ook even kennis met Aradhana. Na Open Hand lopen we naar de Ayurvedische kliniek waar we wonderwel de dokter treffen. Dus gelijk even doorpakken en een afspraak maken om naar de school te gaan. Yvonne legt uit wat zij kan doen en hij laat zien wat hij kan doen. Zaterdagmorgen haalt de dokter ons op een gaan we naar de school om alles door te praten. Nou dat is dan in ieder geval geregeld. We wandelen naar Lanka waar ik bij de Kiran bakkerij nog even wat koekjes ga halen. Ik bestel nog wat aapjes en olifantjes om in de winkel te verkopen. We treffen Gwen nog die weer een heel verhaal afsteekt over alle slechten dingen die er in de wereld plaatsvinden. Yvonne heeft gelijk door wat voor type het is.
Met de riksja gaan we terug en laten ons afzetten bij Spencer's waar we nog wat boodschappen doen. Terug in huis moet ik werken en Yvonne gaat met een paar huisgenoten naar een concert ter ere van Shivitratri.
Natuurlijk werk ik weer te lang door maar dan is wel alles af.