Holi 2018 - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Holi 2018 - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Holi 2018

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

02 Maart 2018 | India, Benares


Vandaag is het Holi, een belangrijk feest van de Hindoes, Varanasi is the place to be om dit te vieren en het is dan ook superdruk hier. Eerst even Est uitleg over Holi:

Holi wordt in bijna heel India gevierd en door alle hindoes over de hele wereld. Het begint op de avond van de volle maan in de maand van Phagun (maart) en duurt tot de eerstvolgende dinsdag.
Betekenis van het feest
Er zijn verschillende redenen om dit feest te vieren. De belangrijkste reden is het nieuwe jaar: Holi is een nieuwjaarsfeest. Een andere reden is vooral voor de boeren belangrijk. Zij vieren het als het festival om de goden te danken voor de goede oogst (in India is rond deze tijd de oogsttijd). En ook viert men het Holifeest omdat men gelooft dat Shiva op deze dag is getrouwd met de dochter van de Himalaya’s: Parvati.
Goed en kwaad
Holi begint met het planten van een stek van de wonderboom door een pandit, een priester, tijdens een speciale ceremonie. Rondom de geplante ‘Holika’ wordt gedurende de volgende veertig dagen hout, droge takken, stro e.d. verzameld en op deze manier wordt een brandstapel gemaakt.
Deze brandstapel symboliseert het kwade en wordt tijdens de vooravond van Holi in brand gestoken. Het verbranden noemt men de Holika-dahan. Vooraf wordt het stekje van de wonderboom (dat het goede symboliseert) door de pandit verwijderd. Pas dan kan de brandstapel of Holika aangestoken worden.
Speciale muziekgroepen zingen Holi-liederen.
Al zingend dansen de mensen om de brandende stapel als teken van de overwinning van het goede op het kwade. Het zingen en dansen gaat door totdat de Holika helemaal verbrand is.
In geuren en kleuren
De volgende dag brandt het Holi-feest los. Op de ochtend van de Holika besmeert men elkaar met een beetje as van de brandstapel en gaat men bij elkaar langs om elkaar Subh-Holi te wensen: voorspoed in het nieuwe jaar. Ook muziekgroepen gaan bij de mensen langs om Holi-liederen te zingen. Iedereen gaat de straat op, waarbij men feest viert en elkaar besprenkelt en besmeurt met groene of rode poeder, maar ook met parfum en reukwater als teken van vriendschap en hoop voor de toekomst. De verschillende kleuren en geuren symboliseren de natuur die in bloei staat. En … de mens is een deel van de schepping en dus van de natuur.

Helaas is het voor vrouwen geen dag om de straat op te gaan omdat te vieren. Of je moet het leuk vinden dat je overal wordt aangeraakt, kleding ban je lijf wordt gescheurd etc dan moet je je zeker in het feestgedruis van de mannen begeven. Er wordt veel gedronken en mannen hebben geen remmingen meer. Na 14.00 uur is het wel weer veilig om naar buiten te gaan dat is een soort code die is afgesproken. Mensen zijn dan thuis om te douchen en zich om te kleden in nieuwe kleding. Maar voor mij een dag om thuis te blijven en dat komt goed uit want ik moet nog veel doen aan mijn administratie en ik moet werken. Ik slaap uit omdat het gisteravond laat was en ik toch geen haast heb. Als ik gedoucht ben is de familie en de beide Japanners op het terras al gestart met Holi vieren binnen de hekken van ons huis. Ze hebben geen droge poeder maar natte poeder, dat is iets heftiger en krijg je minder snel weer weg. Ik besluit om maar niet weer mee te doen, ben net gedoucht en 1 keer is voor mij wel genoeg. Kan ik mooi de foto's maken. Ze zijn eruit als monsters na de viering, onherkenbaar. Nu moeten ze eerst douchen en dan ga lunchen bij de familie boven. Ik ga eerst omdat ik rond 13.30 uur moet werken. Het eten is heerlijk, zoals altijd, en speciaal voor Holi is er een soort platte oliebol erg smaakvol.
Dan ga ik naar beneden en ga beginnen met werken. Er zijn veel dingen te doen dus ik verveel me niet. Ook heb ik telefoondienst tot 9.00 uur Nederlandse tijd. Maar gelukkig is het niet druk dus ik kijk lekker een filmpje tussendoor.
 Zo tegen 2.30 uur ga ik naar bed..... Lekker slapen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

iedereen die wil kan meereizen via mijn reisdagboek

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 201484

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 09 April 2023

Back to Benares

04 Oktober 2022 - 05 December 2022

De terugkeer na 2,5 jaar COVID in Nederland

21 Januari 2020 - 01 April 2020

Na de feestdagen terug naar huis

07 Oktober 2019 - 08 December 2019

Oktober 2019 terug naar Benares

01 Februari 2019 - 07 April 2019

Eindelijk mag ik weer terug naar mijn India

09 Oktober 2018 - 10 December 2018

Terug naar mijn tweede vaderland

29 Januari 2018 - 29 Maart 2018

Chances 4 Children India op werkbezoek

08 Oktober 2017 - 06 December 2017

Chances 4 Children India

28 Oktober 2016 - 02 December 2016

reis met een missie

26 Januari 2016 - 26 Februari 2016

Terug naar mijn tweede vaderland en mijn familie.

30 Augustus 2014 - 05 November 2014

Back home to MY Varanasi

01 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Varanasi India voor Fairmail

02 Maart 2013 - 02 Mei 2013

Long time volunteer in Varanasi, India

31 Maart 2012 - 21 April 2012

Vrijwilligersreis straatkinderen in India

15 September 2011 - 07 Oktober 2011

Afrika's best bewaarde geheim, een festivalreis

05 November 2010 - 27 November 2010

Rondreis Zuid India

29 Juni 2010 - 08 Juli 2010

Ayurvedische kuurreis naar Kerala India

05 Oktober 2009 - 28 Oktober 2009

Terug naar India

30 November -0001 - 30 November -0001

Ladakh, Praag, Beijing, Equador en Bonaire

Landen bezocht: