Menstruatie workshop in Sigra - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Menstruatie workshop in Sigra - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Menstruatie workshop in Sigra

Door: Petra van der Wal

Blijf op de hoogte en volg Petra

21 Oktober 2019 | India, Benares

Vanmorgen na het lichte ontbijt naar de massage gegaan. Ik heb vandaag een lange sessie van twee massages. Eerst een kruiden/olie stempel massage en daarna Sirodhara een olie massage voor het hoofd.
Dus dat wordt flink genieten. Na de massage naar Assi, Ik wilde pinnen maar de ATM werkt niet. Dus ik loop door naar huis. Onderweg koop ik fruit en broodjes bij Vegan &Raw. Ik lunch thuis eenvoudig met brood en Indiase kaas. Daarna douche ik me want ik druip olie vanaf mijn hele lichaam en mijn haar. En straks ga ik naar Sigra naar het project van Maria waar Swati en Ramji hun laatste workshop over de menstruatie geven aan de vrouwen.
Ramji haalt me op op zijn motor dat is iets sneller dan met de auto. Hij neemt me heerlijke papaya's mee uit eigen tuin. Ik doe voor de zekerheid mijn mondkapje toch maar voor want er hangt een hoop stof in de lucht. Maria is er ook en ik vind het leuk om haar weer te zien. We kletsen even bij maar ze is druk druk druk zoals altijd.
Er zijn er ook 2 vrijwilligers uit Spanje, ik schud ze de hand maar de man zoent me gelijk ....
Dan ga ik naar de ruimte waar Swati met de vrouwen uit het project zit. Ze start de workshop met de verdeling van de dames in 3 groepjes en elk groepje krijgt 2 vragen en na overleg moeten ze voor de groep deze vraag beantwoorden. Er wordt veel gediscussieerd met elkaar. Na de vragen haalt Swati de middelen tevoorschijn die gebruikt kunnen worden bij menstruatie en je kunt zien dat dit nieuw voor hun is.
Eerst een maandverband uit de winkel, eentje die wij maken van gerecyclede kleding, tampons en een menstruatie cup. De dames giechelen als kleine meisjes met elkaar over deze voor hun onbekende zaken. Ik word gevraagd wat ik gebruik... Leg hun eerst uit dat ik er nu klaar mee ben maar daarvoor tampons.... Ze kijken me aan ..... En denken er het hunne van.
Swati legt hun uit hoe alles werkt. En dan krijgen ze vanuit Muheem 3 pads cadeau om te gebruiken maar ook om zelf te kunnen maken. Dit zijn tenslotte allemaal naaisters in het project van Maria.
Na de workshop scheuren we weer terug naar mijn huis zodat ik kan gaan werken. Het is gelukkig rustig in de telefoon.