Bericht uit Manali - Reisverslag uit Manāli, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Bericht uit Manali - Reisverslag uit Manāli, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Bericht uit Manali

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Petra

17 Augustus 2007 | India, Manāli

Hallo allemaal

Na een busreis van 12 uur (250 kilometer) waren we gisteravond rond 19.00 uur in Manali aangekomen op 2625 meter hoogte. Gelukkig nog geen last op deze hoogte. De weg was helemaal goed en we konden op ons gemak met de bus de Kullu vallei doorkruisen om in Manali te eindigen. De verhalen dat de weg onbegaanbaar zou zijn kunnen we dan ook niet plaatsen, gelukkig maar.

Gisteravond nog met een paar mensen wezen eten in het dorp. We zijn per Tuk-Tuk gegaan het hotel ligt nl nogal een eind buiten het dorp op een berg en dat is flink klimmen en als je dan voor 40 roepies (nog geen 1 euro) met 3 man een tuk-tuk kunt nemen dan moet je het jezelf niet te moeilijk maken. Bergop rekenen ze trouwens 60 roepies (1 euro 10).

We hebben heerlijk in een restaurantje boven gezeten met uitzicht over het dorpsplein en de Mall (winkelstraat zonder auto's) dat is echt lekker genieten. De temperatuur is op dit moment heerlijk.

Vandaag ging de groep wandelen naar de diverse bezienswaardigheden in de omgeving. Wij (het eetgroepje van gisteravond) hadden besloten om niet mee te gaan omdat het niet leuk is met zoveel mensen in de dorpjes binnen te vallen. We hadden voor 3,5 uur een taxibusje geregeld (2 euro pp) die ons bracht waar we wilden. Vanaf het hotel bezochten we eerst de bekendste tempel van Manali de Dhungritempel (ook wel genoemd Tempel van Hadimba of Manu tempel) een houten tempel uit 1533 die bestaat uit 4 trappen, erg mooi en vooral bijzonder om te zien.

Daarna vertrekken we bergaf naar Oud Manali waarbij we over de brug moeten en daar gaan we naar de Maharishitempel, een erg moderne tempel, niet bijzonder maar wel leuk door de mooie beeldjes die erin staan en de omgeving er omheen.

We lopen via via terug naar onze taxi en onderweg schieten we best wel veel foto's de mensen zijn erg fotogeniek.

Manali heeft de hoogste concentratie tibetaanse vluchtelingen in de hele Kulluvallei en heeft daardoor een aantal nieuwe Gompa's(kloosters). We bezoekn de grootste Gompa Gadhan Thekchokling, gebouwd in 1969. Mooie beelden in de tempel dus weer veel foto'sa gemaakt.

Als laatste gaan we naar het dorpje Vashisht, waar zwavelbronnen zijn. Het is een leuk dorpje helemaal ingericht op backpakkers en op dit moment wordt het overspoeld door Israeli's waar ze niet zo blij mee zijn.
De zwavelbronnen op zich zijn niet zo bijzonder maar het dorpje is wel leuk.

Op de afgesproken tijd zet de taxi ons weer af in het centrum van Manali en zoeken we een restaurantje op om te gaan eten. Na het eten gaan we in het centrum even rondkijken en winkeltjes kijken. Ik koop een indiaas kledingstuk een jurk met een broek. De kleermaker komt mij meten en over 2 uur is hij klaar en kan ik hem komen halen, ben benieuwd. Nou dan nog een rode stip op mijn voorhoofd en ze herkennen mij hier niet meer als nederlander.

Morgen gaan we naar Keylong een korte rit van ongeveer 120 km dus we zijn dan ongeveer 6 tot 7 uur onderweg een peuleschil met wat we gewend zijn.Wel hebben we morgen onze eerste hoge pas de Rohtangpas 32978 meter kijken hoe dat gaat op die hoogte. Ik heb medicijnen bij me maar probeer eerst of ik zonder kan. Veel water drinken, geen koffie, geen alcohol etc dan moet het goed komen, we zullen zien.

Nou voor iedereen natuurlijk weer de hartelijke groeten, bedankt voor de sms'jes, mails en msn gesprekken en tot de volgende keer

Petra van uit Manali (India)

• 17 Augustus 2007 - 11:59

Evelyn:

ha diepetra,

ik kijke elke keer weer uit naar je mailtjes, wat een belevenissen zeg! Echt een ervaring rijker. Geniet er van ! Kus eef

• 17 Augustus 2007 - 12:18

Eddy En Sylvia:

Lijkt er leuk te zijn. ik ben benieuwd naar je foto's, wel een hoop regen gehad. Mem volgt je aan de hand van de reisroute. ik zal haar vanavond weer even bellen groetjes Eddy

• 17 Augustus 2007 - 12:40

Rene :

Ben je al een Lhasa apso tegengekomen?Dit is een zgn tibetaans leeuwtje en diende vroeger als waakhond(je) voor de monniken vanwege hun goede gehoor.
    Mooie hond en zuiver tibetaans.
    Verder weer een mooi verhaal en prettig dat je nog niet ziek bent geworden. Daarnaast vimd ik het ontzettend knap dat je GESTOPT BENT MET ROKEN! Hulde !!!

Groeten,

Rene

• 18 Augustus 2007 - 08:49

Gertrud:

Hoi Petra,
    Wat weer een ervaringen zeg, geweldig hoor..dat wordt weer wennen hier in Nederland. Wij zijn woensdag naar Nijverdal gefietst, hebben overnacht in een stayokay, wat erg leuk was en zijn donderdag weer teruggefietst. Dit is wel voor herhaling vatbaar alleen Bram zegt dat hij het nooit weer doet maar die draait vast wel bij.
    Groetjes

• 18 Augustus 2007 - 12:02

Ben Juurlink:

Hallo Petra,
    Fijn dat je zo geniet van al je belevenissen met mensen in het immens grote India.
    Ik denk dat je dagen omvliegen en dat het straks prachtig is om op terug te kijken.
    Jorit is dit weekend in Bangalore (silicon valley), neemt een kijkje in de indiase wetenschap. Groetjes Ben

• 19 Augustus 2007 - 09:50

Gretha:

Hey Petra,

mooi dat de reis zo goed gegaan is en dat de weg mee viel, uit de verhalen te horen zou het slechter gaan maar gelukkig voor jou viel het mee.
    ben benieuwd naar de kleding die je hebt laten maken............

kun je hier in nederland eens undercover de straat op........
    daar herkennen ze je niet als de nederlandse en hier kennen we je dan niet als Petra.

ben weer benieuwd naar je volgende beleving
    Groetjes van de smitties

• 19 Augustus 2007 - 13:15

Elles Beumer:

Hoi Petra,
    Leuk om je reis zo te volgen. Ik ben benieuwd naar je foto's. Ik denk dat je al een flinke verzameling hebt gemaakt.
    Wij zijn onze spullen bij elkaar aan het zoeken voor Sicilie.
    Geniet lekker verder van je reis.
    Groetjes Rinus en Elles

• 20 Augustus 2007 - 21:01

Sandra Witten:

Hoi Petra,

Wat een geweldige ervaringen zeg! Echt leuk om je ervaringen te lezen.
    Volgens mij voel je je echt thuis in India.
    Nog een fijne tijd, geniet ervan!

Groetjes Sandra