Heb je een stevige maag??? - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Heb je een stevige maag??? - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Heb je een stevige maag???

Door: Petra van der Wal

Blijf op de hoogte en volg Petra

27 Maart 2013 | India, Benares

Gisteren en vandaag waren onze vrije dagen dus konden we doen en laten wat we wilden. Gistermorgen heb ik natuurlijk eerst weer een heerlijke massage gehad bij Sparsa. Daarna heb ik bij Open Hand cafe heerlijk de morgen doorgebracht met lezen, internetten en genieten van de rust. Na de middag even terug naar ons kantoor om even een paar uurtjes palt te gaan want het is vandaag bloedheet, ja sorry Nederland maar ik zou julllie graag een paar graadjes doen toekomen want ik weet hoe koud het is bij jullie. Daarna ga ik aan het eind van de middag richting Asi ghat waar de Ashadeep school een avondvullend programma opvoert. Op deze school zitten ook een aantal van de Fairmail tieners die ook meedoen met de show. Anil Kumar en Kaushal praten de show op een leuke, komische manier aan elkaar, dat denk ik zelf want ik versta er natuurlijk niets van maar de reacties van het publiek zeggen genoeg. We zaten op een terrasje van waar we een mooi uitzicht hadden op het hele podium. Er zijn diverse optredens van zang, dans, circusakts en vuurakrobatiek. Tussendoor nog een soort powerpoint presentatie van de school en alle activiteiten van de afgelopen jaren. We kijken niet de hele voorstelling af want het duurt vier a vijf uur. We gaan nog even langs een winkeltje om naar wat kleding te kijken. Ik koop toch maar een Ali Baba broek (2 euro) of te wel een drollenvanger, het is niet mijn stijl maar het draagt hier met deze hitte wel lekker. Verder nog een paar blousen (2,75 euro) en wat shawls (0,60 euro per stuk) dus voor nog een tientje een zak vol kleding. Daarna gaan we terug naar kantoor want morgen heb ik een speciale behandeling bij Sparsa waarvoor ik niets meer mag eten vanavond en morgenvroeg. De volgende morgen loop ik met lood in de schoenen naar Sparsa want vandaag heb ik een zogenaamde detpox behandeling waar ik eigenlijk geen zin aan heb maar het schijnt erg goed voor je gezondheid te zijn dus ik onderga het toch maar. Ze moeten wel erg lachen als ik zenuwachtig binnenkom wandelen. Als je iets meer wilt weten kijk dan dit filmpje en dan begrijp je misschien waarom ik me vandaag niet verheugop de behaneling bij Sparsa http://www.youtube.com/watch?v=PE2ybcUq1Kk
Ik zal ook nog proberen om het op een niet al te misselijk makende manier uit te leggen. Vandaag kreeg in ieder geval begeleiding van 3 mensen, de dokter, miijn masseuse en de masseur die mijn Siro shaa behandelingen altijd doet. Dus volk zat. Ik kwam in de kamer en daar stond het spul al klaar, bakken vol vloeistof dat blijkt dus palmsuikerdrank te zijn. Het had ook melk kunnen zijn maar aangezien ik heel veel moet drinken leek me dat geen optie. De palsuikervloeistof ziet er niet uit, rioolachtig dus dat geeft al een slecht begin van de sessie voor mij. Verder staan er nog allerlei bakjes en flessen met ondefineerbare stoffen en prutjes. Nee Petra kop ervoor niet teveel bij nadenken. Ik moet in ongeveer 3 a 4 sessies 4 a 5 liter van het palmsuikervloeistof naar binnen werken en ook nog even in een rap tempo, na elke liter is het dan de bedoeling dat je tot je strot vol zit, om het maar even plat te zeggen en dat je dan alles er weer uit braakt inclusief alle ellende die ook uit je lichaam moet, dat is de detox dus. Ik waag me aan de eerste beker, de smaak gaat nog maar de lucht is afschuwelijk. Na 4 glazen voel ik het al aardig hoog zitten en moet ik dus proberen te braken, niet echt mijn ding. Mijn masseuse masseert mijn rug en de masseur doet een soort Heimlich greep om mijn buik heen om deze leeg te persen, afschuwelijk maar het lukt wel.
Ik moet nu nog 2,3 rondes. Als ik een ander drankje krijg volgens mij water met heel veel zout ga ik bijna direct over mijn nek en ik krijg het echt niet binnen Dus ik mag weer aan de palmsuikerdrank. Ronde 2 achter de rug, nogmaals gelukt. Dan krijg ik een drankje, een kruidenmengsel volgens de dokter, en dit is wel zo smerig vreselijk en ik weiger het op te drinken. Ik ben dan ook erg blij dat de sessie ten einde is en dan moet ik een half uurtje rusten. Vandaag zit eten er niet meer in water drinken is het enige wat mag. Bij het afschied krig ik nog even een lading verf op mijn gezicht waarbij ze me een Happy Holi willen wensen wel erg lief van hun. Ik ga terug richting ons kantoor en bij een winkeltje haal ik nog even mijn hes op die ik heb afgegeven ze maken er 2 nieuwe voor me dan heb ik weer wat reservekleding. Onderweg zetten de jongeren de straten af met een touw en je moet eerst betalen om erdoor te kunnen en dan krijg je ook nog een lik verf voor de Holi, gelukkig dat ik ondertussen wat van de jongens ken en ze behandelen me met respect. Ik ga direct plat als ik terug ben want ik voel me redelijk slap. Zo rond 15.00 uur trekt het wel wat bij. Ik heb gelukkig nog droge crackers in huis dus daar probeer ik even wat van want ik heb nu toch wel een beetje honger gekregen zo langzamerhand. Gelukkig gaat het goed en 's avonds ga ik heerlijk op mijn gemak internetten en wat uitzendingen gemist kijken. Ik heb het rijk alleen de komende dagen mijn kamergenote is bij de Sadhu's in de Asrahm ingetrokken, zij liever dan ik. Af en toe vertrouw ik ze niet echt. Ik ga vast aan de slag met de foto's die de kinderen gemaakt hebben voor golfwenskaarten zodat ze vrijdag en zaterdag hiermee weer verder aan de slag kunnen om de foto's te verbeteren.
Het Holi feest start vanavond al en idd naast de flat zijn ze druk bezig om een soort paasbult op te richten en die gaat tegen de nacht idd in de brand vergezeld van een hoop lawaai. Morgen zien we wel verder

groetjes Petra