Meet And Greet met mensen - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Meet And Greet met mensen - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Meet And Greet met mensen

Door: Petra van der Wal

Blijf op de hoogte en volg Petra

09 Januari 2014 | India, Benares

8 januari
Vanmorgen weer op mijn gemak gewandeld naar Assi Ghat waar ik om 10.00 uur verwacht werd bij de acupressuur dokter. Tijdens mijn behandeling kwam er een Nedelands meisje langs bij Anthony in de winkel die mij zocht. Ik werd even goed in de doeken ingepakt en toen kwam ze binnen om me te vragen of ze me zo even mocht spreken omdat we gisteren nog niet uitgepraat waren. Dus na de behandeling naar Anthony gelopen om op haar te wachten. In de winkel lage. Erg mooie wollen shawls die lekker warm zijn dus daar nam ik er eentje van mee voor de koude avonden. Met Anthony kan ik heerlijk praten over de dingen in het leven die ertoe doen en dan hebben we helpt zeker niet over geld maar juist over de andere zaken die je geluk bepalen dus daar hebben we vanmorgen maar weer een uurtje over gebrainstormd. Zijn vrouw is nog steeds in Gujarat maar komt volgende week weer terug dus dan zie ik haar ook weer na een lange tijd. Ondertussen komt ook het Nederlandse meisje langs die met een groep van 17 yoga mensen hier terecht is gekomen. Er zijn nogal wat zieken in de groep dus dat geeft wel veel zorgen. Die zitten dan ook in het hotel aan de overkant en niet in het eenvoudige guesthouse waar je geen warm water hebt en geen verwarming. We wisselen wat zaken met elkaar uit en ik geef haar de informatie die ze nodig is. Ze vertelt me dat ze van plan is om reizen voor ouders met kinderen te organiseren naar India en wij geven haar wat tips hiervoor. Dan vertelt ze me dat ze hier in Varanasi ontdekt had dat ze zwanger was, erg bijzonder om er hier achter te komen. Ze had haar vriend in Nederland via Skype het goede nieuws verteld. Nou volgens mij krijgt die baby een geweldig Karma mee vanuit Varanasi dat kan niet missen.
Ik wordt uitgenodigd om de groep te ontmoeten ze hebben een aantal yoga lessen per dag. Ik zal kijken of ik het in kan passen in mijn dag maar de ochtend zal niet lukken dan is hun les om 4.30 uur en het hek van mijn flat gaat pas na 6.00 uur open.
Ook komt er een Argentijnse dame binnen gelopen die in haar eentje rond reist en we hebben een leuk gesprek met haar over van alles en nog wat.
Anthony wil me nog voorstellen aan een kennis van hem de vrouw heeft ook een ayurvedische praktijk en is net gestart. Zij en haar man zijn beide arts en hebben beide hun specialiteiten. Ik loop even met haar mee naar haar praktijk en krijg direct thee met koekjes aangeboden. Er loopt nog een westerling, een Zwitser, binnen die heel erg last van hoesten heeft sinds hij in Calcutta is geweest, geen wonder want daar is een vreselijk slechte luchtgesteldheid. De arts kan hem wel helpen dus ik besluit naar huis te lopenden kan zij hem nu alvast behandelen. De man maakt een fotoboek over de Ganges vertelt hij me. Hij heeft ook les gegeven aan de Benares Hindi University een aantal jaren geleden.
Ik loop via Lanka terug naar huis en ga bij het Flavours Cafe even aan om iets te eten, ondertussen is het 13.30 uur en heb ik nog niets gegeten behalve de koekjes bij de dokter. Bij Flavours hebben ze ook Wifi daar kan ik ieder geval even een begin maken met het bijwerken van alles. Ik neem een soort brood met daarop allerlei verse groeten, ze noemen het hier pizza, en een gemberthee met honing voor mijn nog steeds schorre keel. Ik had zo rond 14.00/14.30 afgesproken met mijn ouders om te skypen dus het wordt tijd om terug te gaan naar kantoor. Mijn vader is alleen thuis en met hem heb ik een gezellig Skype gesprekje, wel handig dat dit de wereld zo klein maakt. Gelukkig gaat daar alles goed en hier ook. Na het gesprek ga ik op de ouderwetse manier even een wasje doen, water koken op het fornuis en dan soppen in een emmer, gelukkig alleen voor mijn ondergoed. De grote kledingstukken geef ik aan Dhiraj mee wiens broer een wasserette heeft en voor een klein bedrag per kledingstuk heb ik ze gewassen en gestreken en zij hebben inkomen. Omdat ik toch aan het koken ben maak ik nog wat extra water warm en ga ik zelf proberen om mijn haren te wassen die vol met olie zitten van de massage's. Op zich gaat het goed zo met bakjes warm water maar als je staat is het zo vreselijk koud dat acuut de druppels ijspegels worden. Maar ik ben weer fris en schoon en dat is het voornaamste. De was hang ik buiten in het vage zonnetje. ik hoop dat het toch nog iets doet om de kleding te drogen. Ik maak maar even een heerlijk bakje thee en neem in het zonnetje op het balkon plaats. Dan komt Aradhana langs die dacht dat ze les had maar dat hebben we gisteren omgezet in verband met het bezoek van Devi as vrijdag. Ze wil weer gaan maar dan hebben we een invasie van onze locale apen in en om het complex, ze bezetten de trap naar beneden, trekken buiten alle vuilnis open die ze kunnen vinden en kijken erg agressief uit. Aradhana durft niet naar beneden en bekogelt ze met stenen vanaf het balkon, niet een erg goed idee denk ik omdat ze volgens mij nu nog agressiever worden. En inderdaad ze vliegen nu alle kanten uit en wij vluchten ons appartement in. Door de raampjes kijken we of ze weer verdwijnen maar ze blijven nog wel een tijdje hangen. Dus Aradhana kan ook nog niet weg. Een van de broertjes van Dhiraj komt een oplader halen maar die durft ook niet verder dan het hek beneden. Aradhana gooit vanaf het balkon de oplader naar beneden en hij vangt hem gelukkig, een probleem opgelost. Na een klein half uurtje hebben de apen alles wat ze kunnen vinden opgegeten en zoeken ze hun heil elders en Aradhana kan met een gerust hart naar huis vertrekken. Iets laten komen Djiraj en Akaash, mijn maatje van de eerste trip naar kantoor omdat de camera van Akaash het niet meer doet. Ze testen de batterijen van een andere camera maar ook dan nog geen resultaat. Ze denken dat er vocht in de camera zit en hangen hem buiten in de zon en dan maar hopen dat het vocht verdampt. Akaash is erg boos op zijn vriendin die hem geleend en weer uitgeleend heeft en toen kwam hij stuk terug. Hij wil een dropje van mij proberen, maar ik waarschuw hem alvast dat hij het niet lekker gaat vinden en inderdaad dat bekkie wat hij trekt zegt genoeg dus snel richting vuilnis en kraan haha nog geen enkele Indiër gezien die drop lust dus het zou vreemd zijn dat hij het wel zou lusten.
Akaash gaat maar weer naar huis zonder camera en niet blij, morgen maar even zien of hij het doet na het drogen. Tussendoor lopen er zo nog wat mensen binnen van tieners tot een man voor de computer. We regelen nog wat administratie en spelen nog even een spelletje sjoelen waarbij ik eindelijk de koploper wordt. Zo rond 7.30 uur hebben we een Skype gesprek met Peru wat ongeveer 1.30 uur duurt. Het is leuk om even live met elkaar bij te kletsen en ervaringen uit te wisselen. Dan vraagt Dhiraj of het goed is of een paar jongens van Fairmail langskomen om samen met ons te etenen een film te kijken. Wat mij betreft is dat prima het is best gezellig als er wat mensen zijn. Ze nemen een heerlijk Indiaase maaltijd mee die in een mum van tijd naar binnen wordt geschoven echt gezellig lang tafelen zit er niet in in India. Ik Skype nog even met mijn moeder voor echt aan de film gaan beginnen het is de keuze tussen Hollywood of Bollywood nou voor mij geen moeilijke keuze Bollywood natuurlijk nu ik de kans heb kijk ik die zoveel mogelijk. Ondertussen is het 23.00 uur dus met een film van minimaal drie uur wordt het een latertje vannacht. En laat is het inderdaad geworden. De jongens slapen in de woonkamer dus snel even wat dekens ed bij elkaar gezocht want het is veel te koud om daar zo te gaan liggen. Ik sta ook een van mijn dekens af en dan moet het wel lukken. Ik duikel mijn bedje in en kan gelukkig morgenvroeg uitslapen omdat ik pas om 10.30 uur een afspraak heb.
Welterusten allemaal
Groetjes Petra

  • 09 Januari 2014 - 16:17

    Peet & Liel:

    Hoi Petra

    Je ziet wat af met die apen daar zeg, die terroriseren heel de buurt dus daar...ben je mooi klaar mee.
    Kijk uit dat die yogamensen jou niet aansteken, omdat er zoveel zieken zijn in die groep!
    Maar zo te lezen kom je weer tijd tekort en heb je het enorm naar je zin daar, dus geniet ervan!
    groetjes
    Peet & Liel

  • 09 Januari 2014 - 20:06

    Gertrud:

    Hoi Petra,

    Ik was even een paar dagen achter met lezen maar ben nu weer helemaal bij.
    Zo te horen ben je weer helemaal thuis en druk met iedereen om je heen.
    Goed te horen dat je het naar de zin hebt.

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

iedereen die wil kan meereizen via mijn reisdagboek

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 201477

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 09 April 2023

Back to Benares

04 Oktober 2022 - 05 December 2022

De terugkeer na 2,5 jaar COVID in Nederland

21 Januari 2020 - 01 April 2020

Na de feestdagen terug naar huis

07 Oktober 2019 - 08 December 2019

Oktober 2019 terug naar Benares

01 Februari 2019 - 07 April 2019

Eindelijk mag ik weer terug naar mijn India

09 Oktober 2018 - 10 December 2018

Terug naar mijn tweede vaderland

29 Januari 2018 - 29 Maart 2018

Chances 4 Children India op werkbezoek

08 Oktober 2017 - 06 December 2017

Chances 4 Children India

28 Oktober 2016 - 02 December 2016

reis met een missie

26 Januari 2016 - 26 Februari 2016

Terug naar mijn tweede vaderland en mijn familie.

30 Augustus 2014 - 05 November 2014

Back home to MY Varanasi

01 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Varanasi India voor Fairmail

02 Maart 2013 - 02 Mei 2013

Long time volunteer in Varanasi, India

31 Maart 2012 - 21 April 2012

Vrijwilligersreis straatkinderen in India

15 September 2011 - 07 Oktober 2011

Afrika's best bewaarde geheim, een festivalreis

05 November 2010 - 27 November 2010

Rondreis Zuid India

29 Juni 2010 - 08 Juli 2010

Ayurvedische kuurreis naar Kerala India

05 Oktober 2009 - 28 Oktober 2009

Terug naar India

30 November -0001 - 30 November -0001

Ladakh, Praag, Beijing, Equador en Bonaire

Landen bezocht: