Zondag in Benares - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Zondag in Benares - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Zondag in Benares

Door: Petra van der Wal

Blijf op de hoogte en volg Petra

20 Januari 2014 | India, Benares

19 januari
Het heeft niet geregend vannacht!!!!!!! En nu maar even kijken hoe het er buiten bij staat op de straten. Ik zet eerst nog even een wasje in de week dan kan die vanavond aan de lijn en dan maar hopen wanneer die droog is. Daarna zet ik de pannen water op het vuur om voor mezelf een badje te maken. Ben even toe aan warm water over mijn lijf in plaats van al die koude meuk. Ook kan mijn haar wel een wasbeurtje gebruiken. Oh, ik kan jullie in Nederland met alle luxe echt niet uitleggen hoe je warm water hier kunt waarderen. Maar ik weet wel dat ik als ik thuis ben elke warme douche met open armen ga ontvangen. Dat deed ik trouwens sinds in vaker in India ben ook al. Het zou best wel eens goed zijn om hier eens een poosje te leven zodat je de kleine dingen in je westerse leven meer gaat waarderen.
Ik heb zelf de ervaring dat Ik dat steeds meer doe sinds ik hier kom. Datums op voedsel daar hebben ze hier nog nooit van gehoord en ik denk dat menig iemand die hier een winkel binnenstapt denkt: hoeveel jaar ligt dit hier al? Gisteren kreeg ik een overlijdensbericht via de App van een een vrouw van iemand van de fotoclub die overleden was dus via Greetz maar even een kaartje gestuurd van een Fairmail tiener natuurlijk en aangegeven dat ik helaas niet persoonlijk afscheid kan nemen.
Ik loop richting Flavours Cafe om te gaan ontbijten maar die is dicht dus dan maar verder naar Assi. De weg is redelijk maar natuurlijk bezaaid met modder dus erg glad. Op een grote kruising ligt wel weer een giga waterplas waar de riksja's diep doorheen moeten maar gelukkig kan ik er langs lopen. Cozy Corner en Open Hand zijn ook dicht dus ik ga maar verder naar Aum Cafe die is open en ik neem eerst een cappucino, op z'n Indiaas , en een fruitsalade met curd en lemon. Het is druk alles zit vol dus ik schuif bij iemand aan tafel. Mijn tafelgenote neemt een stuk worteltjestaart en dat ziet er lekker uit... Ze staan hier ook bekend om de lekkere taarten en cakes dus ik vergrijp me aan Spice, nee geen Space, cake met appels en neem nog een heerlijk pot verse organische thee. De cake is een soort kruidkoek, met appeltjes warm gemaakt en slagroom erover, een hemels gerecht. Vanuit Aum ga ik even langs Anthony om te kijken of Megha,zijn vrouw er al is terug uit Gujarat, maar ze is nog thuis. ik ga terug naar kantoor want om 12.30 uur heb ik weekbespreking met de 2 Co managers. We hebben de les een uurtje vroeger gezet ivm de vele foto's die nog gekeken moeten worden dus dan schuift ons overleg ook naar voren. Het is ondertussen 12.15 uur en ik neem maar een riksja, voor de eerste keer deze want tot nu toe heb ik altijd gelopen, die me aangeeft dat hij om moet fietsen omdat de weg er in Lanka uitligt nou gelukkig weet ik beter omdat ik er elke dag kom en ik geef hem aan dat de weg er niet uitlogt maar hij er gewoon langs kan. Heeft hij eigenlijk wel zin in een ritje of probeer hij meer geld te vragen? Ik spreek niet eens meer een prijs af met ze maar druk ze gewoon 20 rs in de hand als ik er ben en loop dan naar kantoor. Het blijkt dat de vergadering is verschoven naar later op de middag dus ik heb nog even tijd voor mezelf. Ik werk mijn social media maar even bij en dan komen de kids ook al binnen. We gaan samen een partij waterfoto's bekijken die ze afgelopen weken hebben gemaakt en beoordelen welke opgestuurd kunnen worden. Het is best een hele klus dus tussendoor pauzeren we even met een spelletje op het dak. Na de beoordeling hebben de Co managers en ondergetekende vergadering en daar komt best veel ter sprake over hoe eea nu loopt na een tijdje van stil te hebben gestaan. Na de vergadering is het eigenlijk tijd om kantoor schoon te maken maar aangezien het al best laat is en er nog op eten wordt gewacht besluiten we het schoonmaken naar woensdag te verschuiven een dag voor de nieuwe vrijwilliger komt dan is ook alles mooi schoon. De kids komen terug met de chowmin en dan eten we eerst gezamenlijk. Ik geef Dhiraj direct aan dat ik dan vanavond niet meer hoef te eten maar daar wil hij niets van horen. Dat zien we nog wel of zoiets krijg ik te horen. Na het eten hebben we met de tieners nog een bijeenkomst en er wordt goed gesproken wat er van hun verwacht wordt en wat d'r voor hun in zit op het gebied van studie etc. Een aantal zaken opgepakt die veranderd moeten worden bijvoorbeeld een paar meiden die altijd met elkaar alles samen doen dus ook vaak dezelfde foto's hebben en dat is niet de bedoeling, wees uniek des te meer kans heb je dat je een mooie foto maakt die goed verkoopt.
Het is even wat stof voor hun om over na te denken. We delen twee plussen uit voor deze week Chandu die op zijn niet lesdag kwam om de andere groep te ondersteunen in het waterproject en Aradhana omdat ze op eigen initiatief thuis foto's heeft gemaakt van haar broertjes met het thema water en leuke foto's ook nog.
Dan krijgen de kinderen die geld hadden aangevraagd hun geld uit het schoolfonds, medich fonds, kledingfonds of huisfonds. Vaak zijn het nota's voor dokters ed.
Na het dit alles nog even op de laptop op pc en dan is het tijd om naar huis te gaan. Ik geeft Dhiraj nog even mee dat ik echt geen eten hoef vanavond......maar ja of hij her doet? Anil werkt nog even de boekhouding bij en ik bespreek de bijeenkomsten nog even na met hem omdat ik natuurlijk in het Hindi niet alles meekrijg wat er speelt. Na een half uurtje is Dhiraj al terug en ja hoor..... Ik heb wel iets voor je meegenomen zegt hij.... Zoetigheid.... Een soort rijstbal helemaal doordrenkt met honing of suikerwater zeg het maar. Natuurlijk mierzoet maar dat gaat er nog met in. We beoordelen nog even de laatste 1000 foto's beantwoorden mail en dan is het alweer maandag bij ons geworden.... Het is 00.30 uur tijd om naar bed te gaan morgenvroeg skypen met Devi uit Mumbai
Groetjes Petra

• 20 Januari 2014 - 20:30

Femmi:

Hoi Petra,

Ik begrijp dat je inmiddels hebt gehoord dat Diny Kwant is overleden.
    Ik ben zaterdag naar de crematie geweest, er waren veel mensen en er werd mooi gesproken.
    Over een paar weken ga ik Gerrit wel een keer opzoeken.

Hoe gaat het met je been? Helemaal over?

Voor de rest vermaak je je wel zo te lezen.

groetjes en nog een fijne tijd, Femmi.

• 21 Januari 2014 - 13:45

Jolanda Stern:

Hoi Petra,

Volgens mij wil jij toch niet weg over 10 dagen? Er is genoeg te doen met de kids en leuk om te lezen.

Ik heb gisteren geschaatst op Thialf, bij gebrek aan buitenijs. Je kent de Friezen, schaatsen zullen we....en ze adopteren mij er ook nog bij!
    Je hebt gelijk, we zouden onze luxes meer moeten waarderen. Niet alleen de cv en de douche.
    Wordt de zon al wat warmer bij jou? Zal wel fijn zijn.
    Veel succes verder,
    groetjes