Dev Diwali en Super Moon wat een bijzondere dag - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Dev Diwali en Super Moon wat een bijzondere dag - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Dev Diwali en Super Moon wat een bijzondere dag

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

14 November 2016 | India, Benares

Gerda was niet thuis vannacht dus ik doe rustig aan mijn ontbijt, een broodje met leverpastei heerlijk en een yoghurts met alles erop en eraan. Daarna op mijn gemak naar Open Hand Cafe gewandeld en gestart met een frisse lime juice. Het was redelijk druk maar er was gelukkig nog wel een lekker plekje om te zitten. Ankita komt langs ivm een boot die we met een groep willen huren voor vanavond. Gisteren was de prijs nog 9000 nu is hij gestegen naar 10.000 voor 15 mensen. Johann van Open Hand cafe geeft de aanbetaling van 2000 rs. We komen rond 17 uur bij open hand samen en dan gaan we opstappen bij Ravidash park. Ik lunch daar even met Fried Rice, dat is lang geleden dat ik dat gehad heb. Op de terugweg naar huis haal ik nog even wat boodschappen en groente en fruit en dan wip ik ook nog even aan bij Megha en de baby. Die is gelukkig vandaag in een goed humeur. Daarna ga ik terug naar huis want we moeten om 17.00 uur alweer bij Open Hand zijn voor de boottocht. Gerda komt terug uit Sigra en samen lopen we weer richting Assi. Als we bijna bij Open Hand zijn belt Dhiraj me om te vragen hoe laat hij er moet zijn. Natuurlijk had hij weer een andere tijd in zijn hoofd. Dus hij komt later en meld ook nog even dat hij geen geld heeft kunnen krijgen of wij dat even willen oplossen, net alsof ik geld zat heb. Ik heb ook niet zoveel geld, was al blij dat ik ngo 3000 oud voor nieuw heb kunnen wisslen, want de geldautomaten zijn niet open. Banken wisselen geen euro's en travelers checks dus hoe moet ik dan aan geld komen?? Het maakt me we pissed off dat hij dit soort zaken mooi bij mij neerlegt. Eerst mensen uitnodigen op zijn kosten mee te gaan en dan geen geld hebben, grrrrr. Als ik bij open hand kom overleg ik het met Johann de manager en baas van hem. Hij geeft aan wel iets voor te kunnen schieten maar hoe we de rest op gaan lossen?....??
We zijn met 16 mensen dus 625 rs pp voor de boottocht, een belachelijk hoog bedrag maar ja dat is nu eenmaal zo met deze bijzondere dagen. We lopen met z'n allen naar Ravidash park en gaan binnendoor want in Assi is er geen doorkomen aan wat een mensen massa.
We vinden de boot en hij is echt net groot genoeg voor de 16 mensen die meegaan. De maan staat al strak aan de hemel maar of deze nou groter is dan de andere volle manen die ik gezien heb???
We varen richting de ghats en het gezicht vanaf het water is precies wat ik verwacht had al die duizenden lichtjes geweldig een prachtig gezicht. Zo her en der op de ghats is het niet zo heel druk maar er zijn ook plaatsen waar het geen doorkomen aan is zo te zien. De boottocht is echt lekker, het was alweer lang geleden dat ik dit voor het laatst had gedaan. We varen langs de overkant heel rustig terug. Ook dat we een echte ouderwetse roeiboot hebben ipv een lawaaiige motorboot is wel fijn. Na het varen meren we aan bij Assi waar het feest nu echt begonnen is met optreden van oa een hele bekende drummer uit India. Het klinkt allemaal een beetje techno achtig.
We verzamelen het geld en ja hoor er is natuurlijk tekort ivm Dhiraj die geen geld heeft. Johann, Gerda en ik vullen het aan. Als we met de bootsman afrekenen wil hij ook nog een fooi en dat terwijl hij al 1000 meer had gevraagd dan eerst en terwijl dit een onwijze hoge prijs is die we betaald hebben. We lopen Assi ghat op en worstelen ons door de menigte. Dan van Assi ghat naar Assi crossing omg wat een onderneming het is vol met auto's, Schoeters, fietsen en vooral mensen. We proberen bij Haifa hotel nog wat te eten maar dat zit vol. Dan maar richting huis. Onderweg komen we langs THE chessnuts, een bakkerij annex lunchroom die nog open is. We nemen een vega burger en een paneer puf en dan hebben we onze buik ook wel vol. Dan gaan we richting huis en ik ga direct slapen omdat ik best heel moe ben.

• 16 November 2016 - 08:46

Ben Juurlink:

Leuk om te lezen Petra. Ik lees ook de woorden worstelen en erg moe. Pas goed op jezelf he. Hier regenachtig en zondag wordt harde wind (storm) voorspelt. We zien wel. Veel plezier daar.
    Groetjes Ben

• 16 November 2016 - 19:30

Femmi:

je beleeft heel wat, gelukkig dat je weer over wat geld kunt beschikken.
    Ik wens je verder fijne dagen.
    groetjes, femmi.