Dagje toerist in eigen stad spelen - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Dagje toerist in eigen stad spelen - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Dagje toerist in eigen stad spelen

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

18 November 2017 | India, Benares

Vandaag heb ik afgesproken met mijn Belgische vrienden Helga en Guido. Die ken ik van een Zuid India reis en we houden via Facebook nog regelmatig contact omdat zij ook heel veel reizen. Ze nemen wat vrienden mee. Dus ik had de wekker om 4.45 uur gezet omdat ik om 5.15 uur in Assi moest zijn. De wekker ging af en ik drukte nog even op sluimeren maar blijkbaar heb ik hem uitgezet want om 5.15 werd ik wakker grrrrrrr
Als de wiede weerga vlieg ik mijn bed uit, opfrissen, tanden poetsen ondertussen belt mijn bootmannetje al waar ik blijf ik zeg hem nog 15 minuten dan ben ik. Ik ren het huis uit en gelukkig zie ik op de mail road een fiets riksja dus die neem ik. Echt snel gaat hij niet maar ik spaar gelukkig mijn voeten. Als ik bij Open Hand aankom staat Sandra daar al met de Belgen. We heten elkaar hartelijk welkom en lopen richting de boot. De Arti is in volle gang daar blijven de Belgen nog even staan en ik ga op zoek naar de boot. Hij belt me alweer en ik vraag waar hij ligt niet bij Assi dus maar hij Tulsi Ghat dus we moeten verder lopen. Beneden tref ik hem met zijn bootje. Ik ken hem niet maar heb hem via Maria Christina een Spaanse doorgekregen. Het is een aardig ventje. Die rustig aan roeit en als je wilt stoppen is dat ook prima. Ondertussen vertelt hij ook nog het een en ander. We varen richting Burning Ghat. Het is nog erg donker maar het wordt al snel licht en de prachtige rode zon laat zich zien boven Moeder Ganga. Bij Burning Ghat is het alweer een drukte van belang en de lijkverbrandingen gaan hier 24 uur per dag door dus ook nu liggen er ngo een aantal. Het enige wat niet verbrand is bij mannen de ribbenkast en bij vrouwen het heupgewricht dat wordt na de plechtigheid ritueel in de Ganges gegooid. Ook daar zijn we getuige van wel erg bijzonder om dit mee te mogen maken.
We varen langzaam terug naar Main Ghat waar het ondertussen al veel drukker os geworden met baden mensen. Ik kom hier nu al zoveel jaar maar het blijft ook voor mij een boeiend kijkspel. Bij elke Ghat is wat anders te zien, wassende mensen, biddende mensen, mensen die de was doen etc etc dat maakt het zo boeiend. Terug in Assi betaal ik de bootsman en geef hem nog 200 rs fooi omdat hij het zo top heeft gedaan. We lopen met de groep via Aum café waar Sandra gaat ontbijten naar Open Hand café omdat de Belgen daar willen eten. Sandra komt wel naar ons toe straks. Ik gun Dhiraj de omzet ook wel en hij is blij dat we komen. Er is nog een mooi plekje vrij waar we met z'n allen kunnen zitten. Ik neem maar een toeristen ontbijten met yoghurt muesli fruit en toast met ei en een koffie.
Na het ontbijt gaan we richting Lanka omdat Helga daar een aantal tempels heeft gevonden. Eerst gaan we naar de Hanuman tempel/monkel tempel. Hetzij er loeidruk. We moeten alles afgeven en net gaat achter slot en grendel. We lopen even rond en krijgen van een man een zegening een stip met oranje verf op het voorhoofd en prasaat, zoetigheid om te eten. Na de tempel gaan we naar de volgende. Onderweg komen we nog langs een nieuwe tempel waar Sandra al was geweest en daar worden we door de mannen die daar zitten gezegend. Het is een prachtige tempel. Achterin brandt het eeuwige licht een kaars die al ...... Jaren brandt. Hoeveel weet ik even niet meer maar het ging om duizenden jaren.
Dan gaan we de Tulsi tempel bekijken en als laatste Durga tempel. Bij de stalletjes voor de tempels hebben ze heel veel leuk klein spul te koop dus ik sla flink in voor de markten die er volgend jaar weer aankomen. We lopen even naar mijn huis om hun dat te laten zien en dan kan ik mijn spullen ook kwijt. Dan lopen we naar de grote weg. Ik regel wat riksja's en we gaan met de laatste 4 in een motor riksja naar Assi.
Bij Assi nog even langs de Himalaya winkel want er zijn mensen met keelpijn en daar hebben ze goede snoepjes voor keelpijn. We lopen nog even bij Banti binnen maar niemand wil iets kopen, helaas.
Dan gaan we naar Aum Cafe waar we gaan lunchen.
We moeten aan 2 tafeltjes zitten omdat de groep te groot is. Na de lunch gaan we wandelen. Er haken wat mensen af en we blijven met 5 mensen over.
We wandelen verder achter en langs de ghats richting main Ghat. Daar duiken we de kleine straatjes in richting de winkel van Manishankar. We willen daar nog wat yoga doeken kopen. We zijn heel snel klaar 3 yoga doeken in diverse kleuren.
Dan gaan we richting de gouden tempel. Helaas komen we niet binnen. De maatregelen zijn scherp. Je mag niks meenemen en je miet je paspoort afgeven als buitenlander. Elke Indiër mag zo naar binnen maar wij niet. Natuurlijk heb ik mijn paspoort niet bij me net als de anderen maar we hebben een print op de telefoon staan maar ook daar komen we niet mee binnen. Helga probeert het verderop bij de politie post nog een keer en ook Guido met zijn Belgische politiepas doet een poging maar ze vaan niet overstag. Dus geen gouden tempel vandaag. Dus we gaan door richting Blue Lassi. Het is er druk vandaag. Ik neem een Lassi met pineapple en papaya. Er komen weer diverse lijkstoeten voorbij op weg naar de Burning Ghat. Een bijzondere plek om hier te zitten en dit aan je voorbij zien te komen.
Na de Lassi gaan we ook richting Burning Ghat waar op dat moment 15 verbrandingen plaats vinden. Het blijft een indrukwekkend schouwspel ook al heb ik het zo vaak gezien. We lopen even wat rond en dan gaan we terug richting Main Ghat waar de Arti plaatsvindt. Het is al knap druk ondanks dat we ruim op tijd zijn. Er zijn tegenwoordig meerdere plaatsen waar de Arti wordt opgevoerd dus we gaan naar een andere plek omdat Helga daar gezien heeft dat er nog mooie plekjes zijn om te zitten. We hebben een geweldige plek aan de voorkant van de podia. Het duurt nog even en dan begint de Arti.
We blijven niet tot het einde omdat dan de hele mensen massa terug loopt naar Godolia dus we lopen er mooi voorop.
Bij de rotondo proberen we voor de Belgen een motor riksja te regelen. Maar iedereen bemoeit zich ermee. Dus we zoeken een andere op. Na veel gedogen en gezeur vinden we er eentje die hun terug brengt naar het hotel.
Sandra en ik gaan met een verzamel riksja terug. Ik zit bij 3 studenten die erg graag een praatje willen maken. Bij Shivala Ghat ga ik eruit en vertel de man dat Sandra er in Lanka uit moet. Gewoon Bas Bas schreeuwen als je wilt stoppen hahaha.
Thuis gekomen ben ik kapot, echt Total los maar wat een leuke dag hebben we gehad en eindelijk heb ik ook op mijn gemak eens lekker de toerist uit kunnen hangen. Iets wat ik eigenlijk te weinig doe. Om half 10 bent Dhiraj dat ik ben uitgenodigd voor een boottrip morgenvroeg......Pfff weer vroeg op. Jij vraagt of ik de boot kan regelen. Dus ik bel mijn mannetje die is er niet en stuur hem een sms
Even later belt hij al terug, de boot is geregeld morgenvroeg dus weer om 5.15 uur de boot in, dat is opstaan om 4.30 uur.....
Ik zoek mijn bedje op en val heel snel in slaap.

• 23 November 2017 - 11:15

Guido:

Was voor ons een onvergetelijke dag. Bedankt Petra en hopelijk zien we elkaar vlugger weer x

• 29 November 2017 - 19:28

Fons:

Bijzonder om mee te maken. Ligt de Ganges dan ter plekke vol heupgewrichten en ribben?