Naaimachines kopen - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Naaimachines kopen - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Naaimachines kopen

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

14 Februari 2018 | India, Benares

Hiep Hiep hoera van nichtje Romy is vandaag jarig
Vanmorgen hebben we een rustige ochtend thuis. In de loop van de ochtend komt Babulal met zijn vrouw. Yvonne en ik nemen een riksja richting Gowdolia om samen met hun bij een naaimachine zaak 3 naaimachines te kopen. Ze hebben vooraf al gekeken wat een geschikte machine is. De machines zijn 6000 rs per stuk maar ik heb een korting bedongen en betaal 5500 rs per stuk plus nog wat extra kosten voor war extra dingen totaal 16.800 rs. We krijgen er nog 3 krukjes gratis bij. We krijgen thee aangeboden want we zijn natuurlijk wel een heel dikke klant. Er wordt een riksja gezocht om de vracht te vervoeren naar Astha Playground, ver buiten Varanasi. Babulal en zijn vrouw rijden met de riksja mee om de weg te wijzen.
Yvonne en ik lopen door naar Main Ghat waar het wat mij betreft echt niet druk is. Ik had anders verwacht imdat het Shivitratri is maar de grote drukte schijnt gisteren te zijn geweest, er zijn ook weer loop hekken geplaatst om de mensen in bedwang te houden. We lopen naar de winkel van GLC en Manishankar is natuurlijk aanwezig. Ik begroet hem en klets met hem bij. Yvonne kijkt even rond. Het is leuk om hem weer te zien. Hij is erg geïnteresseerd in mijn projecten en vraagt hoe het gaat. Daarna lopen we door naar Blue Lassi waar het zoals altijd druk is. Ik neem deze keer een Blue berries, coconut Lassi. Ik maak nog even een foto van de pasfoto's van Helga en Guido twee vrienden van me die nog steeds hier aan de muur hangen. Vanaf Blue Lassi gaan we richting de Burning Ghat. Onderweg koop ik nog wat essentiële oliën bij een leuk winkeltje, 100 rs per flesje dat is geen geld. Bij Burning Ghat kijken we een poosje naar alle rituelen die er plaats vinden. Dan lopen we langzamerhand weer terug richting Assi. Onderweg hebben we heerlijk rustig de tijd om foto's te nemen. Vanaf Shivala Ghat zijn we zo weer terug bij ons huis en ga ik me klaarmaken om te gaan werken. Ik werk vandaag wat korten want rond half 10 gaan we naar Assi waar een concert plaatsvindt ivm Shivratri, een feest wat hier wordt gehouden. Maha Shivratri wordt door Hindu’s, en in het bijzonder degenen die de Sanatan Dharm volgen, als de meest heilige dag beschouwd. Op deze dag wordt op verschillende manieren gevast,  niet-vegetariërs leven een aantal dagen vooraf vegetarisch, maar het belangrijkste is dat Shiv Bhagvaan op deze dag wordt aanbeden.
Dus allerlei activiteiten vinden er plaats men name ook veel culturele dingen.
We gaan met een paar huisgenoten richting Assi en settelen ons op de plastic stoelen. Ze zijn nog bezig met de uitreikingen van diverse dingen. Daarna de muziek en allerlei kraampjes met boeken, cd's en eten en drinken.
Zo tegen 12 uur zijn Weert thuis, lekker slapen.