Valentijnsdag in India - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Valentijnsdag in India - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Valentijnsdag in India

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

14 Februari 2019 | India, Benares

Vandaag is mijn nichtje Romy jarig en het is Vakentijsdag dus een dubbel feest. Ik stuur haar een app voor de verjaardag.
Ik ben al vroeg op want vandaag gaan we naar Sarnath. Ik heb gisteravond een OLA geregeld die er om 8.30 uur is en die we voor 4 uur en 50 kilometer geregeld hebben.
We ontbijten dus ook vroeg en om 8.15 uur belt de taxi chauffeur me al dat hij al voor de deur staat... We ruimen snel de boel op en gaan nog snel even naar de wc en dan gaan we op weg richting Sarnath.
Het is gelukkig niet erg druk op de weg en binnen 45 minuten zijn we er.
Omdat we vroeg zijn staat er voor de entree ook nog geen rij en zijn we direct aan de beurt. We lopen direct naar de opgravingen en Dhamek stupa. Natuurlijk lopen er weer veel monniken in allerlei kleuren kleding rond. We maken een rondje door het gebied en gaan daarna door naar de Jain tempel.
Daar loopt een leuke Jain man die met ons op de foto gaat. We mogen de tempel niet in zonder onze mond, handen en voeten te hebben gewassen dus we blijven maar buiten. Vanaf buiten kun je ook naar binnen kijken.
Na nog en grote Boeddha aan de overkant te hebben bezocht lopen we via de vele kraampjes naar het nieuwe gedeelte met de Boeddha uit Thailand.
Vergeleken met de vorige keer dat ik hier was zag je dat het een andere tijd van het jaar is want veel mooie bloemen, waaronder de lotussen, bloeiden nu niet.
We zoeken de taxi chauffeur op en laten ons op de terugweg nog naar de Chaukhandi stupa brengen. Daar komen we weer de groep Japanners tegen die ons al de hele ochtend achtervolgt. We maken een ronde rond de stupa en gaan dan in de taxi richting Benardes Hindu University. Dat was in ieder geval de bedoeling maar aangezien het verkeer flink roet in het eten gooide besloten we ons thuis af te laten zetten. We waren precies 4 uur met de taxi weggeweest dus mooi binnen de afgesproken tijd. Wel lekker luxe zo op pad maar het is de beste en voordeligste manier. We zijn voor deze trip samen 886 rs kwijt iets meer dan 10 euro dus een koopje!
We lunchen thuis en na de middag moet ik werken. Ik bel nog even met De familie van der Wal om Romy te feliciteren maar die is niet thuis. Ik krijg Sylvia aan de lijn, die wacht ook op Romy omdat ze uit e ten zouden gaan. Zondag vieren ze de verjaardag.
Na 18 uur ben ik ook vrij en gaan Maartje en ik richting mijn favoriete restaurant Roma's Cafe.
Er is een Valentijnsbuffet maar ik heb contact gehad en we kunnen ook gewoon van de kaart eten. De grote zaal is gereserveerd voor het buffet en we gaan in de kleine zaal zitten. Het is een gekkenhuis met Valentijnsdag in India, overal wordt er van alles georganiseerd. Het is misschien nog wel erger dan in Nederland maar natuurlijk wel voor de hogere kasten. Niet voor de mensen waar ik mee werk.
Ik ga voor mijn kipfilet gevuld met kaas en olijven en een sausje van spinazie, erg smaakvol. Het is smoordruk in beide zalen dus het buffet is ook een succes.
Na het eten lopen we terug naar huis om onze volle maag weer een beetje te verteren.
Daarna nog even rommelen en dan heerlijk slapen.

Verslag uit: India, Benares

Eindelijk mag ik weer terug naar mijn India

Na een wat langere onderbreking dan gepland ga ik 1-2-2019 weer richting India.
Toen ik december thuiskwam moest ik gelijk aan de bak met de verhuizing van onze winkel. Wat een klus was dat omdat we in een sloop pand kwamen, tijdelijk dus, was ook echt alles eruit gesloopt. Achteraf ben ik blij dat een vrijwilliger van mij, Marije, dit opgepakt had want ik denk dat ik ervan af had gezien toen ik het pand zag. Maar met heel veel hulp van vooral een groep vrijwilligers hebben we de klus geklaard. Maar wat een uurtjes zitten erin. Elke dag naar de oude en dan naar de nieuwe winkel, weer een auto volpakken en uitpakken.
Gelukkig ook van mensen uit mijn netwerk veel hulp gekregen. Ik ben daar iedereen heel erg dankbaar voor, wat had ik zonder iedereen moeten doen.
Op 12 december 2018 kon de winkel dan ook vol trots worden geopend door Jolande Nanning voorzitter van de lokale winkeliersvereniging.
We hebben een prachtige stuk midden in het winkelgebied en naast de Action dus veel meer aanloop dan in de oude winkel.
Toen dit achter de rug was klapte ik redelijk in elkaar maar ik moest nog aan de studie voor mijn werk en examen doen. Dus daar nog flink aan getrokken en gelukkig slaagde ik daar 23 januari voor en toen kon ik mijn vlucht boeken naar India.
Ik vlieg dus op 1-2-2019 en vlieg 6-4-2019 weer terug.
Via deze blog probeer ik jullie weer op de hoogte te houden van de projecten en mijn andere avondturen. En ik laat jullie zien hoe het leven in India mij vergaat.
Ik zou het leuk vinden als je weer met me mee gaat reizen.