Dev Diwali - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Dev Diwali - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Dev Diwali

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

04 November 2017 | India, Benares

Dev Diwali.
Vanmorgen kon ik niet ontbijten omdat ik mijn yoghurt op had dus na de massage ben ik naar Open Hand gegaan en heb daar een echt toeristen ontbijt besteld. Dat is koffie, toast, roerei en fruit en muesli, erg lekker en je zit voor de rest van de dag vol.
Het was loeidruk omdat het Dev Divali is. Mijn masseuse was ook al een half uur te laat. En de straten rondom Assi Ghat zien zwart van de mensen. Het is net een soort van kermis, mannen met ballonnen en kinderen speelgoed, veel eettenten en een hele hoop lawaai. Maar wel gezellig.
Open Hand zit ook hudje mudje vol maar ik vind nog een plekje. De groep die er zit gaan net weg. Al gauw komen er een aantal Indiase mannen bij me zitten. We maken over en weer kennis. Eentje studeert aan de BHU en is origineel niet van hier. Een is leraar aan de Sunbeam school, een gigantische grote school. En de derde weet ik nog steeds niet wat hij doet, hij is een vriend van de eigenaren van Open Hand. Er komen wat discussie over de politiek en meer van de dingen waar de Indiër mee bezig is. Wel leuke gesprekken. Na verloop van tijd ga ik omdat ik nog even naar een paar winkels wil voor ik naar huis ga.
Ik ga naar een winkel Archies waar ik vorig jaar ook leuke spullen had gekocht. Ze herkennen me als ik binnenkom. Ik vraag naar kerstkaarten maar die liggen nog niet in de winkel. Er worden uit de voorraadkast een paar zakken met kaarten gehaald en daarbij zitten ook de kerstkaarten die ik zocht. Ik zoek er een stapeltje uit. Dan neem ik ook nog wat kalenders mee en cadeauenveloppen om geld te geven. Die zien er hier zo mooi uit en zijn prachtig versierd.
Na Archies loop ik nog even een kledingzaak binnen maar daar lopen ze met 5 mensen om me heen te dralen dus ik ben gauw weer buiten.
Ik ga bij Chestnuts aan om gebakjes mee te nemen voor mij en Juhi die straks komt.
Ze gaat me henna op de handen en voeten aanbrengen. Rond 4 uur is ze er en ze gaat meteen aan de slag. De makkelijke wijze waarop ze dit doet .... In een mum van een tijd heeft ze een arm en hand af. Daarna moeten de voeten ook nog. Tussendoor eten we een taartje die ik had gehaald en raad eens .... Ik had haar favoriet meegenomen Forrest Fruit. Dus Juhi zat heerlijk te smullen. We wassen de handen alvast af in de douche als de henna droog is. Dan doet ze mijn voeten ook nog even.Als ze klaar is haalt haar zwager haar weer op en ik maak me klaar om naar Tree Ashram te gaan voor ons Dev Divali feestje. Ik neem stroopwafels mee en bonbons met teachers whiskey. Als ik kom zijn er al best veel mensen. Er staan overal mooie lichtjes en er hangen lichtslingers, heel gezellig. Dat hebben de dames weer leuk gedaan. Iedereen is gevraagd iets mee te nemen. Er staat dus van alles op tafel. Ik neem voor de verandering maar een Samosa, dat is lang geleden dat ik die gehad heb. Spaanse Maria is er ook met de kleine Sheela, het is toch zo'n dotje. We kletsen even bij en dan wordt ik aangesproken door een meisje/dame die ik niet ken. Ze geeft aan uit Kasjmier te komen. Maar ze ziet er totaal niet Indiaas uit, koet haar een stoer wijf. We kletsen even en ze geeft aan dat ze op de School for Life vrijwilliger is. Het is een leuk mens en ik zie haar waarschijnlijk morgen tijdens de community lunch wel weer.
Het uitzicht vanaf het dak is geweldig mooi en er is prachtig vuurwerk vandaag in plaats van al die harde knallen.
Beneden start het Swing dancing, normaal is dit elke zaterdagavond in RAW en Vegan, en voor het gemak is het nu naar hier verplaatst. Ik doe even mee maar mijn hielspoor gaat me weer parten spelen, helaas. Dus ik haak af.
Ik dacht dat het bijna over was maar het komt nu eeg heftig terug en dat terwijl ik nog steeds op die stomme cross lopen met daarin mijn podologische zooltjes. Als ik naar huis wil gaan komt er een groep Indiase jongens binnen, Ute is er gauw bij en vertelt ze dat dit privé terrein is. Ze willen naar de Ghat maar niet via hier. Volgens Ute was er veel,drank in het spel zo te ruiken. Ik wacht dus maar even tot ze echt weg zijn, heb geen zin in rotzooi. Ik ontmoet ondertussen Kati Richter die met 10 kinderen uit het hostel van de Jeevan school hier is. Dit is een school die ik wil toevoegen aan mijn projecten. Al veel over gehoord en gelezen. In het hostel zitten 35 kinderen die geen thuis hebben en Kati behandelt ze als haar eigen kinderen.
Met Kati en de club kids loop ik terug naar de grote weg. Daar gaan zij richting Assi en ik ga richting mijn huis.
Thuisgekomen werk ik nog wat administratie uit en dan ga ik slapen. Ik slik voor de zekerheid en om toch mijn pijn kwijt te raken maar een Diclofenac, morgen maar weer zien hoe het is.

• 05 November 2017 - 17:38

Femmi:

Hoi Petra,

Jammer dat je weer last van je been hebt, voor de rest vermaak je je best lijkt me zo.
    Ik wens je nog een fijne tijd en beterschap,
    Femmi.

• 05 November 2017 - 22:33

Gertrud:

Hoi Petra,

Lekker druk met van alles zo te lezen, ga zo door!
    Ik begin a.s. dinsdag in Enschede aan mijn opdracht, zin in.

Groetjes