de laatste dagen in Beijing en dan weer naar huis - Reisverslag uit Beijing, China van Petra Wal - WaarBenJij.nu de laatste dagen in Beijing en dan weer naar huis - Reisverslag uit Beijing, China van Petra Wal - WaarBenJij.nu

de laatste dagen in Beijing en dan weer naar huis

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

01 Februari 2008 | China, Beijing

Lieve allemaal,

Rob en Venus willen jullie dit bericht uitprinten voor Heit en Mem, bedankt alvast.

Ja, aan alle goede dingen komt weer een eind dus ook aan mijn reis naar Beijing komt morgen een einde en dan moet ik het weer doen met de herinneringen, foto's en videobeelden.
Voor ik weer voet op Nederlandse bodem zet zal ik jullie nog even bijpraten van de laatste belevenissen.

Ten eerste stond ik gisteren op de MUUR en wat gebeurde er ik kreeg een SMS van mijn broer met de mededeling dat ik tante was geworden van zijn zoon Bart, 1945 gram dus een heel kleintje, logisch want de planning was ook dat hij pas over 3/4 weken geboren zou worden. Gelukkig is alles goed met moeder, zoon, vader en zus dus wat wil je nog meer. Dit zal waarschijnlijk iets zijn wat je nooit meer vergeet in je leven:later als ik oud ben zeg ik dan tegen Bart die dan een puber is toen ik op de MUUR in China stond.................en vul dan maar in.

Ik ben dus gisteren naar de muur geweest, deze ligt ongeveer 75 kilometer buiten Beijing dus het was even een eindje rijden maar dat was best leuk om ook een ander deel van China te zien en niet alleen de stad Beijing. We hadden weer een verplichte stop bij een fabriek met een staatswinkel. Deze hebben we dus elke dag gehad want dat is een verplichting in China. Vaak lunchen we ook in een restaurant welke vastzit aan een winkel waar je wel doorheen moet lopen om er te komen. Nou het is nu een keer zo maar het is niet vervelend of opdringerig en als je niets koopt is het ook ok.

Na de winkel hebben we eerst een stop en wandeling gemaakt door de Ming graven deze liggen toch op de route en het is best een mooi uitstapje. Heerlijk rustig en aangezien het gelukkig iets minder koud dan gisteren is is het met een zonnetje ook goed te doen. Natuurlijk wel 3 lagen kleding aan, handschoenen, shawl en muts aan.

Na de lunch gaan we dan eindelijk richting misschien wel het hoogtepunt van de reis DE MUUR. Je ziet ze her en der door het landschap al stukken verschijnen over de bergtoppen heen, zeer indrukwekkend. Als we aankomen en de bus uitstappen is het ineens stervenskoud de gevoelstemperatuur is wel -20 graden en dat komt voornamelijk door de scherpe wind die er staat. Ik koop nog maar een muts, een heel charmant exemplaar maar wat wil je voor 50 eurocent, beter te veel dan te weinig op en rond je hoofd.

Er zijn 2 routes, de zware met veel klim-en klauterwerk en de minder zware, let op mijn woorden minder zwaar, deze laatste wordt door de meerderheid van de groep genomen. Het is een heel indrukwekkend gezicht als je zo omhoog loopt en de muur voor je ziet kronkelen. Onderweg worden we belaagd door een leger aan verkopers met van alles en nog wat. Ik heb er geen zin in moet al veel te veel nadenken over de stappen die ik maak en ben mijn adem wel nodig voor de klim naar boven.

Onderweg maken we natuurlijk mooie foto's ook van elkaar want je moet jezelf toch vastleggen dat je op de muur hebt geklommen. Zelfs van mij zijn er foto's en dat terwijl ik altijd zonder foto's van mijzelf thuiskom. Bij de derde toren besluit ik weer terug te gaan het is genoeg geweest en ik heb vreselijk genoten van de klim naar boven (???!!)maar ik ga nu weer lekker afdalen en nog kijken of ik nog wat souveniers kan scoren onderweg terug. Ik slaag goed met de onderhandelingen ik begon met 1 t-shirt voor 100 yuan en kwam voor dezelde prijs met 2 t-shirts en 4 Olympische Spelen petten beneden aan. Iemand anders had voor 1 t-shirt 100 yuan plus nog 2 euro betaald.

Terug beneden aan de muur drinken we nog even een kopje thee om warm te worden want iedereen is heel koud geworden op de muur. Daarna gaan we terug naar ons hotel waar we tegen de avond weer arriveren.

Oh ja nog even vergeten te vertellen aangezien hier in augustus de Olympische Spelen plaatsvinden krijgen we daar al heel veel van mee. Overal kom je er wel iets van tegen. We hebben het Birdsnest gezien en gefotografeerd en ook hebben we de Icecube gezien deze was net klaar. Het ziet er allemaal erg indrukwekkend uit en waarschijnlijk kijk je straks anders naar de spelen. Ook heb ik de eerste souveniers al binnen, t-shirs, petten, speciaal Swatch horloge en een Muntenset speciaal geslagen voor de OS 2008

's Avonds zijn we met vier mensen wezen eten in (voor hier) chique restaurant waar van alles en nog wat op de kaart stond zoals schildpad, zeepaardjes, duiven en ga zo maar even door. Wij hebben het beschaafd gehouden met het eten.

Vandaag hebben we 2 tempels bezocht en daarna hebben we een traditionele theecermonie gehad, erg leuk en heerlijke thee ik heb een aantal soorten meegenomen. Er was zelfs een hele bijzondere thee, een (jasmijn)bol die je in het water moet leggen en na verloop van tijd komt die open en komt er een bloem tevoorschijn zeer bijzonder, ik heb er een aantal meegenomen, ze zijn zeer duur dus wij Nederlanders kopen dan 1 pakje en verdelen dat dus onder elkaar kunnen we het toch thuis laten zien.

Vanmiddag lekker vrij, heb bij de Mac Donalds even een dubbele cheeseburger gekocht even wat anders en daarna naar het internetcafe om dit verslag te schrijven. Zometeen ga ik lekker in het hotel naar de SPA voor een aromatherapy behandeling kan ik lekker ontspannen terug naar Nederland morgen.

Vanavond gaan we met z'n vieren nog even een culinair hoogstandje doen nl Peking eend eten, een echte must als je hier bent. Is erg duur maar ook erg lekker (schijnt het). De eend wordt gesneden aan tafel. je krijgt pannekoekjes waar je het vlees in stopt en doopt het dan in de pruimensaus. Nou ik zal het vanavond wel zien.

Voor nu iedereen bedankt voor jullie lieve reacties op mijn weblog en heel veel groetjes van mij uit een koud maar prachtig Beijing waar ik zeer zeker nog een keertje terugkom ook al was het alleen maar voor het shoppen want hiet is het spreekwoord shop till you drop echt op zijn plaats

xxx Petra


  • 01 Februari 2008 - 07:04

    Herma:

    Dat wordt straks weer hard werken om de centjes terug te verdienen die je daar hebt uitgegeven tijdens het shoppen !!!!

    Denk er om morgen is het carnaval dus je kunt zo verder feestvieren !!!!!!

  • 01 Februari 2008 - 09:19

    Gretha:

    een mooie belevenis petra die pakt men je niet meer af.
    fijn dat je zo genoten hebt
    een goede terug vlucht

    Groetjes

  • 01 Februari 2008 - 12:36

    Ursula:

    Hoi Petra,

    Nou geloof mij, die peking eend is echt lekker, dus genieten maar. Het is erg leuk om te lezen en ik kan mij goed verplaatsen, zeker omdat ik er zelf geweest ben. Wel is het raar om te lezen dat er nu zoveel dingen gebouwd zijn voor de OS. De kou is volgens mij ook wel bijzonder. Nog heel veel plezier en eengoed terugvlucht.

    Ursula

  • 01 Februari 2008 - 12:57

    Liel:

    Hoi Petra

    Van harte gefeliciteerd met je neefje Bart en ook voor je familie van harte gefeliciteerd!
    Ja de muur beklimmen valt best tegen, maar het was toch zeker de moeite waard!en vooral als je dan nog zo'n leuk smsje krijgt!!!We willen nog wel even de foto met de muts zien hoor! Toen wij de muur hebben bezocht was het snikheet, dus op de open vlaktes zal het inderdaad flink koud aanvoelen!
    Verder ben je dus goed aan het shoppen geweest,het afdingen alleen is al een sport en dat zal je wel goed gelukt zijn.
    Je bent gelukkig daar niet ingesneeuwd en hebt met volle teugen van Beijing kunnen genieten.
    Een heel goede terugvlucht en hopelijk geen overgewicht met je bagage, want ze zijn daar behoorlijk streng!

    Groetjes Peet & Liel


  • 01 Februari 2008 - 18:53

    Marije:

    Nou nou, jij maakt weer van alles mee zeg! Wat een bijzonder moment OP de muur! Ik wist niet dat je nog een neefje/nichtje verwachte, gefeliciteerd! Fin dat alles goed gaat! Wta grappog die thee, daar maak je vast een mooie foto van om het voor eeuwig vast te leggen!

    groetjes, Marije en de jongens

  • 01 Februari 2008 - 19:18

    Evelyn:

    tjemienee, wat een belevenissen weer, die kan je weer in je zak steken zal ik maar zeggen. Leuk om weer te lezen wat je allemaal hebt meegemaakt. Een goede reis terug !!! groeten evelyn

  • 02 Februari 2008 - 11:35

    Charlotte:

    het klinkt in ieder geval lekker, die eend met pruimensaus. Terwijl ik dit lees ben jij waarschijnlijk al weer in nederland en zit je te wiegen met Bart, leuke naam! Het genieten gaat in nederland dus gewoon door!
    Liefs,
    Charlotte

  • 02 Februari 2008 - 20:02

    Jolanda:

    HoHoi,
    Natuurlijk heel erg gefeliciteerd met de nieuwe spruit v.d. Wal. Je bent vast alweer terug als je dit leest met de vele herinneringen aan je avonturen, waarvan ik in je verslagen zeer genoten heb. Geniet nog even van een hopelijk rustig weekend en tot ziens,
    groetjes

  • 03 Februari 2008 - 15:39

    Yvonne Rutgers:

    Heee Petra, Gefeliciteerd met je neefje Bart.
    De Icecube heb ik ook gezien op tv.
    Ontworpen door Australiërs, zij werden niet uitgenodigd tijdens de opening....is toch ook wat.
    Welkom weer in ons landje en bedankt voor je verhalen, leuk om te lezen.

    Liefs Yvonne

  • 03 Februari 2008 - 19:14

    Elles Beumer:

    Hoi Petra,

    Hartelijk Gefeliciteerd met je neefje Bart. Leuk eerst een meisje en nu een jongentje meer smaken zijn er niet.
    De reis naar Beijing was volgens stervenskoud maar wel de moeite waard.

    Groetjes Elles

  • 05 Februari 2008 - 09:08

    Den.waarbenjij.nu:

    Xin Nian Kuai Le!
    Maak er een super mooi jaar van en blijf genieten.
    Dikke groet uit cool Shanghai.

  • 06 Februari 2008 - 18:55

    Hennie:

    Petra ik denk dat je van ons allemaal wel de grootst wereldreziger bent.
    Super mooie verhalen heb er van genoten.

    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Beijing

Petra

iedereen die wil kan meereizen via mijn reisdagboek

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 206057

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 09 April 2023

Back to Benares

04 Oktober 2022 - 05 December 2022

De terugkeer na 2,5 jaar COVID in Nederland

21 Januari 2020 - 01 April 2020

Na de feestdagen terug naar huis

07 Oktober 2019 - 08 December 2019

Oktober 2019 terug naar Benares

01 Februari 2019 - 07 April 2019

Eindelijk mag ik weer terug naar mijn India

09 Oktober 2018 - 10 December 2018

Terug naar mijn tweede vaderland

29 Januari 2018 - 29 Maart 2018

Chances 4 Children India op werkbezoek

08 Oktober 2017 - 06 December 2017

Chances 4 Children India

28 Oktober 2016 - 02 December 2016

reis met een missie

26 Januari 2016 - 26 Februari 2016

Terug naar mijn tweede vaderland en mijn familie.

30 Augustus 2014 - 05 November 2014

Back home to MY Varanasi

01 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Varanasi India voor Fairmail

02 Maart 2013 - 02 Mei 2013

Long time volunteer in Varanasi, India

31 Maart 2012 - 21 April 2012

Vrijwilligersreis straatkinderen in India

15 September 2011 - 07 Oktober 2011

Afrika's best bewaarde geheim, een festivalreis

05 November 2010 - 27 November 2010

Rondreis Zuid India

29 Juni 2010 - 08 Juli 2010

Ayurvedische kuurreis naar Kerala India

05 Oktober 2009 - 28 Oktober 2009

Terug naar India

30 November -0001 - 30 November -0001

Ladakh, Praag, Beijing, Equador en Bonaire

Landen bezocht: