op de helft - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Petra Wal - WaarBenJij.nu op de helft - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Petra Wal - WaarBenJij.nu

op de helft

Door: ¨Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

28 September 2011 | Ethiopië, Addis Abeba

lieve allemaal,

we hebben nu het noorden erop zitten en zijn terug in ons hotel in Addis Abeba waar we ook zijn gestart. Gezien de temperatuur is het tot nu toe lekker geweest, gelukkig niet al te heet hoewel de zon erg verraderlijk kan zijn omdat je dicht bij de evenaar zit.We hebben best nogal wat regen gehad maar af een toe een bui is niet zo erg behalve als je er middenin zit. We zitten hier erg hoog altijd boven de 2500 meter en er zijn ook veel dagen dat we zelfs op 3600 meter zaten en dan ben je erg blij dat je je fleechtrui bij je hebt. We zijn naar Lalibela geweest wat erg bekend is om de rotskerken en het schijnen de mooiste ter wereld te zijn. Ze zijn inderdaad erg mooi maar na een ochtend heb je ze echt wel gezien dus ik heb de middagsessie maar aan me voorbij laten gaan en ben rutig in het hotel gaan koffiedrinken. We reizen hier met een eigen bus die niet al te groot is en waarbij de zitplaatsen niet allemaal even goed zijn. Ze zijn natuurlijk ook niet op ons mensen qua grootte ingesteld dus het is een beetje passen en meten. Onderweg stoppen we heel vaak voor mooie fotostops vooral de uitzichten over de bergen zijn fenomenaal. Ook stoppen we vaak voor koffie, die is hier nl geweldig lekker. Je moet alleen oppassen wat je besteld want zo dacht ik eens een heerlijke cappucino te krijgen maar dan krijg je hier een warme chocomelk. Ze kennen wel de expresso waarbij je veters uit je schoenen springen zo sterk hij is.Onderweg piknikken we ook vaak omdat er geen mogelijkheden zijn om te gaan lunchen, tenminste niet goed genoeg voor ons vind onze gids Addis, hij is erg voorzichting met ons. Onderweg worden we vergezeld op veel plaatsten van de Gelada bavianen die zo tam zijn dat je er gewoon bij kunt lopen, eindelijk geen apen die mensen aanvallen wat ik in de tempels van India gewend ben.
Even over het eten, ik dacht hier wel een paar kilo te verliezen maar helaas zal dat niet lukken want het eten is geweldig lekker. Er hier een poosje Italianen gezeten en ze hebben hier in ieder geval de keuken achtergelaten dus je vind hier veel pasta's, pizza's en noem nog maar eea op van deze keuken. Het hebben ontbijt is natuurlijk vrij standaard wit brood met jam en boter en eieren je wordt doorgegooid met eieren in welke vorm dan ook.
Gisteravond zjn we naar het oudste en luxeste restaurant van Addis geweest, poepiechic en daar kwamen wij aan in onze afritsbroeken en bergstappers, maar je zolang je hier maar betaald is het goed. Ik heb eindelijk een heelijke steak gehad die te kauwen was deze was omwikkeld met pancetta ham en olijven, MMMMM en dat voor 4 euro, voor hier een kapitaal. Gemiddeld ben ik voor een maaltijd hier inclusief drinken 2 euro 50 kwijt niet normaal.

Vandaag hebben we een bijzondere dag in Addis en daarom blijven we hier een dag langer dan normaal. Vandaag is het Maskal feest. Dit is een christelijk feest op een groot plein in Addis Abeba waarbij de patriarch van Ethiopie ook aanwezig is en verder nog veel meer hoogwaardigheidsbekleders uit het land. Voor ons zijn er zitplaatsen geregeld en ik denk dat dat ook maar goed is want het zal een gigantische mensenmassa zijn als ik de verhalen mag geloven. Aan het eind van het feest wordt er van alles is de brand gestoken. Vanmorgen hebben we lekker vrij dus we doen het rustig aan

groetjes Petra

• 27 September 2011 - 09:05

Peet & Liel:

Hoi Petra,

Leuk om te lezen dat het zo mooi is en dat het je goed bevalt, op de krappe stoelen in de bus na,....máár je moet er iets voor over hebben.....!!Dus het eten is erg lekker in Ethiopië,dat is mooi meegenomen en och die kilo's teveel loop je er in Nederland maar weer af, nu moet je lekker vakantie vieren en genieten!
    Veel plezier bij het feest vanmiddag.
    Groetjes Peet & Liel

• 27 September 2011 - 09:16

Yvonne R.:

Altijd leuk om iets van je te lezen, mooi geschreven! Ben benieuwd hoe het Maskal feest is geweest.
    x Yvonne R.

• 27 September 2011 - 10:47

Angelique:

hey petra,

wat is het een geweldige beleving dat land! tenminste als ik je verhalen zo lees. heel anders, toch wel, dan dat ik me had voorgesteld.
    ben benieuwd naar je foto's. ik heb weer inspiratie gekregen dus als je nog leuke mensen tegenkomt die ik zou kunnen schilderen, ik hou me aanbevolen.
    nog een hele fijne tijd daar en geniet ervan , maak je niet te dik om je gewicht. komt helemaal goed als je weer thuis bent!!

• 27 September 2011 - 11:01

Gretha:

Hej hej Petra,
    Ik merk het al je vermaakt je weer opperbest daar in Ethiopie. Lekker dingen bekijken en op zijn tijd genieten van een lekker bakkie leut. En ach die kiloos..............hihi
    Have fun
    Groetjes van de Smitties

• 27 September 2011 - 12:18

Dayen:

Hé buuf,

Zo te lezen, vermaak je je weer opperbest met van alles en nog wat.
    Ben benieuwd naar de foto's.
    Hier gaat alles goed. Geniet van alle mooie dingen die je daar nog ziet en tegenkomt.
    Doeidoei.
    Groetjes Dayen

• 29 September 2011 - 05:39

Guido En Helga:

Heel leuk je verslagen te lezen. Nog heel veel plezier. Belgengroeten.

• 02 Oktober 2011 - 07:17

Heidi:

Leuk om te lezen dat je een heerlijke vakantie hebt. Met regen en zonneschijn. Je hebt vast onderweg mooie foto's geschoten. Geniet nog lekker van de vakantie.

groetjes, Heidi

• 02 Oktober 2011 - 11:06

Corien Moes:

Ha die Petra,

Ik heb je eindelijk gevonden, maar ik zie dat je al bijna weer thuiskomt.
    Het is goed te lezen dat het daar mooi is en dat je een gezellig reisgezelschap hebt.
    Tot snel,
    Groetjes, Corien

• 02 Oktober 2011 - 17:57

Gertrud:

Hoi Petra,
    Leuk verhaal, je hebt het goed naar je zin zo te horen! Hier was van de week een documantaire op over ethiopie, heb het niet gezien, alleen het voorstukje. Ging er idd over dat het in het zuiden zo droog en arm is en dat terwijl het in het noorden waar jij nu zit, genoeg eten is en alles ontzettend groen is, raar he. Nog even een nieuwtje: ik heb de baan gekregen, begin morgen al! Groetjes