Bezoek aan de Naveem School - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Bezoek aan de Naveem School - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Bezoek aan de Naveem School

Door: Petra van der Wal

Blijf op de hoogte en volg Petra

11 Februari 2016 | India, Benares

Donderdag 11 februari 2016
Vanmorgen thuis een heerlijk fruitontbijt genuttigd. Mijn Canadese buurman kwam vertellen dat hij een andere kamer had gevonden. Hij maakte zelfs koffie voor me vanmorgen.
Zo rond 10.30 uur gaan we richting Naveem school op de scooter. Het is best nog ver rijden ik dacht dat het in de buurt van de IP mall was maar er blijkt nog een tweede IP mall te zijn en die is veel verder richting vliegveld/station. Op een scooter zo ver is echt geen lolletje, je krijgt me toch een lading stof over je heen dus vanavond weer flink de haren wassen. Na zo ongeveer 45 minuten zijn we in de buurt, Dhiraj weet waar het ongeveer is. Ik zie heel veel scholen en schooltjes en de laatste is een groot bord van Naveem school. We kloppen op de grote poort en iemand doet open. We kunnen doorlopen langs de schoollokalen die open zijn. Ze zitten dus in klassen onder een soort van overkapping. Er zijn kinderen van klein tot groot, allemaal in een uniform. We horen dat onze contactpersoon Vandana er niet is omdat ze naar het ziekenhuis is. We krijgen alvast koekjes, water en cay. Een meisje komt even kletsen met ons maar ze heeft haast want overmorgen gaat ze naar Berlijn om te studeren. Ik weet nog steeds niet precies wie ze is we dachten de dochter van Vandana maar het kan ook de dochter van de Duitse Birgit zijn die bij dit project betrokken is maar daar komen we nog wel achter. Het is een mooie school die niet alle klassen in dichte maar in open lokalen hebben. De bovenkant, zijkanten en achterkant zijn dicht en voorzijde is open en kan met een doek worden afgesloten mocht het regenen.
Vandana komt terug uit het ziekenhuis en we bespreken wat ze nodig is voor de school van het geld wat ik heb meegebracht. Ze geeft als eerste aan dat ze graag een bureau wil met laden die kunnen worden afgesloten. Nu moet de vrouw die verantwoordelijk is over jet geld dit steeds met haar meeslepen en ze zouden graag dit achter slot en grendel willen laten. Vlakbij de school zijn een aantal meubel bedrijfjes waar we naartoe kunnen gaan. Verder heeft ze verf nodig voor de bankjes en tafeltjes in de klassen. Ze heeft een hele moderne kleurenkaart en vertelt me dat ze graag glanzende verf wil omdat dit mooier uitkomt en langer houdbaar is. Ik krijg een lijstje in het Hindi, niet leesbaar voor mij dus, waar alles op staat wat ze nodig is. In Godolia is een zaak waar alles te bestellen in en morgenvroeg kunnen we de schilder ontmoeten en dan neemt hij ons mee naar de verfzaak.
Dhiraj en ik gaan eerst op pas om het bureau te halen. We worden meegenomen naar een opslag waar zoveel bureaus staan dus de keuze is reuze. We vragen wat prijzen en gaan voor een stevig bureau met 5 laden, 4 kleine en 1 grote, met op alle laden een slot dus dan kunnen ze genoeg opruimen. Het bureau is iets duurder dan de simpele maar ik denk dat ze hier meer aan hebben. Ik kan nog 100 rs afdingen maar meer zit er niet in. Het vervoer zit er dan ook bij in. Het zal vanmiddag nog gebracht worden. We gaan terug en vertellen Vandana dat het bureau eraan komt. Nog geen half uur later komt er een riksja aan met daarop het bureau en ze zijn er erg blij mee de keuze was dus heel goed. Dus de eerst goede daad is een goede geweest nu morgen nog met dat om erkende lijstje naar de schilder.
We worden voor morgen uitgenodigd omdat er een soort culturele voorstelling is met zang en dans. Van 13.00 tot 14.00 uur dat lijkt me wel leuk. We krijgen nl alvast een voorproefje van het oefenen en het ziet er leuk uit al die kleintjes.
Terug in mijn huis staat er een bijzondere man in de kamer naast me gij de Canadees en kater blijkt dat toen hij de kamer op gezegd had er al een ander klaar stond om de kamer over te nemen.
Ik ga even naar Megha en daar aangekomen is Anthony net thuis om te eten. Ze heeft pasta klaar dus ik kom er niet onderuit om een beetje te nemen dus ik geef aan dat ik wat last heb van mijn maag en niet teveel wil hebben. Als Anthony weg is kletsen we nog wat en daarna ga ik richting Sparsa voor mijn massage. Ik ben wat vroeg en overleg even met de doktor of ik mijn aantal van 15 dagen wel ga halen. We spreken af dat we achteraf kijken wat het voordeligste uitkomt de kuur of per behandeling betalen. Ik heb vandaag mijn derde massage met poeder en stempels. Morgen gaan we over op de olie. Dat vind ik ook wel weer lekker. Als ik klaar ben ga ik bij Mark een vegetable sandwich eten, even mijn maag rust geven geen olie Ed. Ik blijf niet al te lang want het internet werkt niet dus ik ga kijken of het thuis wel werkt.
Op de terugweg haal ik bij mijn yoghurt mannetje een vers bakje curd. Thuis werkt het internet opknipt optimaal maar op een gegeven moment werkt het toch en Skype ik gelijk met mijn moeder. Nog wat app gesprekken met Nederland en dan ga Ik vroeg naar bed morgen om 5 uur gaat de wekker want ik wil naar de Aarti in Assi., welterusten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

iedereen die wil kan meereizen via mijn reisdagboek

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 204155

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 09 April 2023

Back to Benares

04 Oktober 2022 - 05 December 2022

De terugkeer na 2,5 jaar COVID in Nederland

21 Januari 2020 - 01 April 2020

Na de feestdagen terug naar huis

07 Oktober 2019 - 08 December 2019

Oktober 2019 terug naar Benares

01 Februari 2019 - 07 April 2019

Eindelijk mag ik weer terug naar mijn India

09 Oktober 2018 - 10 December 2018

Terug naar mijn tweede vaderland

29 Januari 2018 - 29 Maart 2018

Chances 4 Children India op werkbezoek

08 Oktober 2017 - 06 December 2017

Chances 4 Children India

28 Oktober 2016 - 02 December 2016

reis met een missie

26 Januari 2016 - 26 Februari 2016

Terug naar mijn tweede vaderland en mijn familie.

30 Augustus 2014 - 05 November 2014

Back home to MY Varanasi

01 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Varanasi India voor Fairmail

02 Maart 2013 - 02 Mei 2013

Long time volunteer in Varanasi, India

31 Maart 2012 - 21 April 2012

Vrijwilligersreis straatkinderen in India

15 September 2011 - 07 Oktober 2011

Afrika's best bewaarde geheim, een festivalreis

05 November 2010 - 27 November 2010

Rondreis Zuid India

29 Juni 2010 - 08 Juli 2010

Ayurvedische kuurreis naar Kerala India

05 Oktober 2009 - 28 Oktober 2009

Terug naar India

30 November -0001 - 30 November -0001

Ladakh, Praag, Beijing, Equador en Bonaire

Landen bezocht: