Shawls shawls en nog eens shawls - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Shawls shawls en nog eens shawls - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Shawls shawls en nog eens shawls

Door: Petra van der Wal

Blijf op de hoogte en volg Petra

18 Februari 2016 | India, Benares

Donderdag 18 februari 2016

Vannacht heerlijk geslapen en zelfs pas om 7.30 uur wakker geworden omdat ik naar het toilet moest. En ik voel me stukken beter dan gisteren.
Als ik me wil douchen is er helaas weer geen warm water en het koude water is echt erg koud dus ik we me maar een beetje op de ouderwetse manier met een washandje. Niet echt lekker maar ja er is geen ander keuze. Ik moet om 9.30 uur bij Sparsa zijn en daar hebben ze een douche dus ik vraag gewoon of ik daar mag douchen. Ik ga eerst langs hotel Haifa om te proberen of ik daar mijn travellercheques kan inwisselen. Als je dit bij de bank moet doen is het een kwestie van lang wachten. In Haifa zit een money Exchange dus het zou moeten kunnen. Het kan inderdaad alleen ze hebben nog niet geniet geld om te wisselen dus hij vraagt of ik over een uur terug kan komen. Ik geef aan dat ik over twee uur terugkom. Ik ben dus omdat het wisselen niet doorging vroeg bij Sparsa. De mannelijke masseur roept me al vlot binnen maar ik zie nog geen Raj Kumari die me altijd masseert. Hij geeft me aan dat hij start met de Sirodara en dat zij straks komt. Ik schiet in mijn soort van massage slipje het is een soort van T string die de schaamstreek bedekt. En dan leg ik me op mijn rug en bedek me met de handdoek. Hij vraagt wel keurig of hij binnen mag komen. Hij start de behandeling en ik hoor als hij al even bezig is ondertussen Raj Kumari binnenkomen en ik herken haar handjes die het overnemen. Na de Sirodara komt er nog een Leaf massage met hete olie stempels, dit is mijn favourite massage. Ik had de dokter al gevraagd of ik me mocht douchen en dat was prima. Ik heb een hoofd vol olie van die Sirodara dus ik ben zo blij dat ik mijn haren nu kan wassen met shampoo en warm water. Na de massage ga ik ontbijten bij Mark. Ik neem een verse munt thee en een banana-honey pannekoek. Het internet werkt er nog steeds niet bij hun, helaas. Daarna loop ik weer naar het Haifa hotel om te kijken of ze ondertussen geld hebben. Dat hebben ze maar de man geeft me zo een belachelijke koers dat Ik besluit om weer richting Banti te gaan. Ik wordt onderweg aangehouden door een man van een andere kleding winkel waar ik ook al eens wat kocht. Ik moet binnen komen en thee drinken. Hij geeft aan dat de handel slecht is op dit moment. Zoals iedereen anders hetzelfde zegt. Het is de beste tijd van het jaar en het is erg rustig met toeristen. Dan ga ik richting Banti en daar krijg ik ook gelijk weer thee. Die belt zijn contact weer en daar krijg ik een betere koers. Ik wissel 400 us dollar dan ben ik die travellercheques tenminste maar kwijt. Ondertussen zie ik wel mooie zijden shawls bij hem hangen en besluit ik een zooitje mee te nemen om te kijken of ik die in Nederland weer kan verkopen. Ik koop er eerst 20 stuks en gelukkig weegt het spul niks dus het is makkelijk mee te nemen. Ondertussen is het mannetje wat in de winkel werkt met mijn paspoort erop uit om dit alvast te kopiëren voor de wissel van de travellercheques. De aankopen breng ik naar huis en in schiet Ganesh nog een keer aan over mijn warme water wat ik al dagen niet heb. I, troon hem mee naar de douche, draai de koude kraan open en geef aan cold yes, draai de warme kraan open, geen water, hot no. Hij knikt en het lijkt alsof hij het begrijpt maar echt zeker ben ik daar niet van. Hij steek een heel verhaal af in Hindi en als hij mij nu uitlegt dat hij het gaat oplossen vind ik het prima. Eind van de dag maar weer zien. Ik ga naar Aum cafe waar ik heb afgesproken met Gwen en Dhiraj. Ik ben er wat vroeg en tref daar mijn ex buurman Douglas. Ik ga eerst maar even bij hem zitten en eigenlijk begin ik hem steeds aardiger te vinden. De nieuwe buurman een volledif ban onderstopt boven getatoeëerde Fransman doet geen mond open als hij langs je loopt en echt fris vind ik hem niet. Douglas maakte tenminste nog een praatje en is schoon. We verhuizen snel naar een 4 persoons tafeltje als Gwen komt want dan zitten we midden onder de fan aangezien de temperatuur vandaag redelijk heet is. Douglas blijft nog even bij ons zitten. Ondertussen komt Dhiraj ook binnen. Het is gezellig zo met elkaar hier. Peter, de Engelsman uit LA en Tom een Ierse man, komen ook binnen. Het is wel een heel groepje uit tree ashram hier. Ik neem een heerlijke lemon mix en een pizza. Het is een super klein maatje maar ik kan maar de helft op dus DK verorberd de andere helft er nog wel bij. Om 3.30 uur worden we vriendelijk verzocht om afzet rekenen omdat ze gaan sluiten. Gwen gaat naar Banti met kleding, ze heeft opgeruimd omdat ze gaat verhuizen naar het appartement in Nagwa war door Dhiraj is aangedragen dus ze probeert nu de kleding aan Banti te verkopen. Ik ga naar Megha die ligt te slapen maar ze is gauw wakker en laat me binnen. Ze heeft een of ander zoet gerecht gemaakt en ik moet het proberen Pff. Het is een soort deegachtig mengel met nootjes erin wat ze met ghee (yakboter) in de pan doet, heel veel suiker erbij en dan warm maakt. Ik zeg dat ik een klein beetje wil maar ja ..... Dat helpt hier niet veel. Het is een vreselijk zwaar goedje Pff ik schuif wat hapjes naar binnen maar ik krijg het echt niet op dan kan ik daarna ober de nek gaan. Dus uit fatsoen probeer ik zoveel mogelijk te eten maar op een gegeven moment houdt het op. e wil zo nog naar de winkel gaan dus ik vraag haar om bij mij langs te komen dan ga ik met haar mee. Ze kan dan gelijk mijn huis ook even bekijken. Dat is afgesproken. Als ik thuis ben werk ik mijn dagboek bij en Skype even met mijn moeder. Ik heb nu internet dus ik grijp mijn kans. Bonnie, de buurvrouw, is ook online en aangezien die bezig is met een inzameling voor Anusha haar gehoor apparaat Skype ik ook even met haar. Het is ondertussen best wel al laat om nog naar de winkel te gaan dus Megha komt vast niet meer. Ik heb ook geen zin meer om te gaan eten dus ik ga de avond in op water met droge koekjes en een heerlijke appeltje.
Ik besluit morgenvroeg maar naar Ganga Aarti te gaan en vraag of Dhiraj mee wil maar die wil uitslapen dus ik vraag Anil Kumar of hij ook gaat en inderdaad die gaat elke dag dus die zie ik morgenvroeg om 5 uur op de ghat. Dus dat wordt 4.45 opstaan Pff. Ik wil vroeg maar bed maar het wordt toch nog 12 uur, welterusten voor nu.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

iedereen die wil kan meereizen via mijn reisdagboek

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 204083

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 09 April 2023

Back to Benares

04 Oktober 2022 - 05 December 2022

De terugkeer na 2,5 jaar COVID in Nederland

21 Januari 2020 - 01 April 2020

Na de feestdagen terug naar huis

07 Oktober 2019 - 08 December 2019

Oktober 2019 terug naar Benares

01 Februari 2019 - 07 April 2019

Eindelijk mag ik weer terug naar mijn India

09 Oktober 2018 - 10 December 2018

Terug naar mijn tweede vaderland

29 Januari 2018 - 29 Maart 2018

Chances 4 Children India op werkbezoek

08 Oktober 2017 - 06 December 2017

Chances 4 Children India

28 Oktober 2016 - 02 December 2016

reis met een missie

26 Januari 2016 - 26 Februari 2016

Terug naar mijn tweede vaderland en mijn familie.

30 Augustus 2014 - 05 November 2014

Back home to MY Varanasi

01 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Varanasi India voor Fairmail

02 Maart 2013 - 02 Mei 2013

Long time volunteer in Varanasi, India

31 Maart 2012 - 21 April 2012

Vrijwilligersreis straatkinderen in India

15 September 2011 - 07 Oktober 2011

Afrika's best bewaarde geheim, een festivalreis

05 November 2010 - 27 November 2010

Rondreis Zuid India

29 Juni 2010 - 08 Juli 2010

Ayurvedische kuurreis naar Kerala India

05 Oktober 2009 - 28 Oktober 2009

Terug naar India

30 November -0001 - 30 November -0001

Ladakh, Praag, Beijing, Equador en Bonaire

Landen bezocht: