De laatste bezoekjes beginnen vandaag - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu De laatste bezoekjes beginnen vandaag - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

De laatste bezoekjes beginnen vandaag

Door: Petra van der Wal

Blijf op de hoogte en volg Petra

20 Februari 2016 | India, Benares

Zaterdag 20 februari 2015
Ik had gisteravond een inslaper genomen om een goede nacht te kunnen maken en dat is gelukt. Ondanks mijn keelpijn en snotteren werd ik pas om 4 uur wakker omdat ik naar het toilet moest. Daarna tot 7.30 geslapen tot de wekker ging. Ik ga met Dhiraj naar Aradhana omdat haar moeder mij nog wil zien. Dus vroeg op want Aradhana moet om 10 uur weer richting school. Ze woont nogal ver buiten Varanasi dus het is zeker een half uur op de brommer. Achter BHU is een sikh tempel waar een geest is van Punjabi mensen het is een giga mensen massa daar met de bijbehorende markten en andere drukte. Er lopen hier echt 10 duizenden mensen rond. Prime minister Moodi schijnt ook nog te komen en speciaal daarvoor is er een hek ban BHU vernieuwd en mogen wij als normale gepeupel er nu niet meer doorheen. Aradhana heeft een heel klein huisje, nou nee niet klein maar het is een stal en huis ineen, je komt binnen in de stal vol stront en ernaast een kleine super kleine ruimte waar ze leven en koken. Ik krijg het er altijd Spaans benauwd zo ook nu. Ze koken ook nog eens op hout dus dan snap je wel die licht er nog bij. Ik stik bijna van de hoest en probeer met mijn shawl om wat verse lucht binnen te houden. Dat kan toch niet gezond zijn omdat te wonen. Ik heb ook eigen water mee want dit water uit de grond dat trekt mijn lichaam echt niet. Natuurlijk kookt moeders maar ik heb helemaal geen honger dus ik neem een klein beetje en geef de rest aan Aradhana die anders altijd zonder ontbijt naar school gaar. De cay lust ik wel, heerlijk. Ik leg nog wel even uit dat mijn eetlust klein en maar dat het heerlijk is. Het is leuk om hier te zijn maar gezien de ongezonde omstandigheden ben ik blij dat we weer richting stad gaan. Aradhana gaat mee op de fiets en wij op de scooter. Dhiraj zet me af bij Banti waar ik mijn gerepareerde broek kan halen. De vriend van Banti die sinds kort en guesthouse heeft is er ook. We hebben een geanimeerd gesprek. Ik ga daarna naar mijn huis even liggen want het is erg warm vandaag. Internet ligt er weer uit dus ik ga gewoon lekker liggen en relaxen. Ik denk dat ik toch maar eens ga lunchen vandaag dus ik ga richting beneden en loop Ganesh tegen het lijf. Dan zie ik Maria, een Spaanse, zitten die ik ken van de community lunch in Tree Ashram. Ik wist niet dat zij en haar Indiase man hier woonden. Ze vertelt me dat ze zwanger is en in augustus is uitgeteld, erg leuk om te horen. Ze gaat wel naar Spanje toe om te bevallen vertelt ze en daar kan ik me ook wel iets bij voorstellen. Ze maakt een soort Duitse aardappelsalade klaar voor haarzelf en dat is ook precies waar ik naartoe op weg was in Open Hand. Ze geeft aan dat ze af en toe wel echt klaar is met het Indiase eten en dat kan ik me goed voorstellen. Morgen zien we elkaar weer in Tree Ashram dan kletsen we verder. Ik zal Gerda ook even op de hoogte brengen dat ze hier is want die kent haar ook. Ik ga naar Open Hand en neem inderdaad de Duitse aardappelsalade lekker fris. Daarna ha ik this nog even een paar uurtjes liggen. Om 6 uur pak ik de riksja richting Nagwa om bij mijn studenten te gaan eten. Ik ben bij Kaushal uitgenodigd en Anil zijn moeder maakt ook een deel van de maaltijd. De moeder van Kaushal is weg naar een familie aangelegenheid dus de beide zussen koken en dat kunnen ze goed. Er is ook nog een Amerikaanse vrouw uitgenodigd die de jongens af en toe Engels geeft. Manisha heet ze. Verder zijn de jongens van KADS er natuurlijk, onze 4 eenheid. Ik klets wat bij met de Amerikaanse vrouw en de zussen van kaushal beginnen met het eten dat duurt dan nog wel even voor het klaar is maar dat vind ik niet erg want erg honger heb ik nog niet. De tv staat natuurlijk aan met een soap programma en later met sport. Zo rond 8.15 kunnen we beginnen met eten het is een uitgebreide maaltijd. Met oa: rijst, chapati, parantha, Palak paneer, bloemkool, een gerecht met druiven en als toetje Kheer, heerlijk. Het is natuurlijk weer veel te veel dus ik krijg echt alles niet op. Na het eten brengt Dhiraj me op de scooter naar huis. Thuis ga ik nog even zoals elke avond Skypen met mijn moeder en nog even de mail, Facebook en mijn dagboek bijwerken. Welterusten tot morgen.

  • 22 Februari 2016 - 16:13

    Anita Snippe:

    De tijd vliegt al weer voorbij, geniet er nog even flink van. Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

iedereen die wil kan meereizen via mijn reisdagboek

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 203949

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 09 April 2023

Back to Benares

04 Oktober 2022 - 05 December 2022

De terugkeer na 2,5 jaar COVID in Nederland

21 Januari 2020 - 01 April 2020

Na de feestdagen terug naar huis

07 Oktober 2019 - 08 December 2019

Oktober 2019 terug naar Benares

01 Februari 2019 - 07 April 2019

Eindelijk mag ik weer terug naar mijn India

09 Oktober 2018 - 10 December 2018

Terug naar mijn tweede vaderland

29 Januari 2018 - 29 Maart 2018

Chances 4 Children India op werkbezoek

08 Oktober 2017 - 06 December 2017

Chances 4 Children India

28 Oktober 2016 - 02 December 2016

reis met een missie

26 Januari 2016 - 26 Februari 2016

Terug naar mijn tweede vaderland en mijn familie.

30 Augustus 2014 - 05 November 2014

Back home to MY Varanasi

01 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Varanasi India voor Fairmail

02 Maart 2013 - 02 Mei 2013

Long time volunteer in Varanasi, India

31 Maart 2012 - 21 April 2012

Vrijwilligersreis straatkinderen in India

15 September 2011 - 07 Oktober 2011

Afrika's best bewaarde geheim, een festivalreis

05 November 2010 - 27 November 2010

Rondreis Zuid India

29 Juni 2010 - 08 Juli 2010

Ayurvedische kuurreis naar Kerala India

05 Oktober 2009 - 28 Oktober 2009

Terug naar India

30 November -0001 - 30 November -0001

Ladakh, Praag, Beijing, Equador en Bonaire

Landen bezocht: