Jeevan School en uitvoering Asha Deep school - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Jeevan School en uitvoering Asha Deep school - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Jeevan School en uitvoering Asha Deep school

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

27 Februari 2018 | India, Benares

Vanmorgen is het vroeg op 5.30 uur omdat we naar de Aarti gaan kijken in Assi Ghat. Als we aankomen is het helaas alweer afgelopen..... Ik weet de tijd niet meer precies want het wijzigt steeds. Maar gelukkig zijn we wel getuige van een prachtige zon opkomst en we maken dan ook heel veel foto's. Daarna lopen we naar Aum café om daar te ontbijten. Het lijkt of hij nog dichtzit maar hij is toch open. Shivani is niet op haar gemak, ze blijkt alleen te zijn en dat is niet te doen. De jongen die er normaal voor de bediening is kwam een paar dagen geleden niet opdagen en is er nog steeds niet. Sangeetha die in de keuken staat moet eerst haar oude schoonmoeder verzorgen dus die is er ook nog niet. Gisteren heeft ze ook nog een slechte review van gasten gehad op trip advisor dus erg blij is ze niet. Ik geef aan dat we geduld hebben en dat ze het maar rustig aan moet doen. We bestellen ren pannenkoek samen en fruit met yoghurt. Gezond ontbijten! We doen het rustig aan want het is nog vroeg. Dat is wel net voordeel als je 's ochtends naar de Ganges gaat, je dag is lekker lang. En je nacht kort maar dat is wat anders. Langzamerhand komt er hulp in het café en kan Shivani weer wat adem halen. We rekenen af en lopen via de Ghat terug naar Assi waar ik een OLA regel. Hij is er zo maar en we rijden naar Samnhe Ghat. De weg is in bewerking en eigenlijk mogen we er niet langs maar we lachen even tegen de wegwerker en dan mogen we toch door. Het is alleen wel een klus om er te komen....maar we komen bij de Sunbeam school en daar moeten we afslaan, zover weet ik het. Ik heb een klein kaartje gekregen van Katie dus dat volgen we maar. Dan zien we een paar westerlingen, mensen van Performance without borders, die ons de plek aanwijzen. Zij hebben vanmorgen met de kinderen gewerkt. Zij zoeken nog vervoer terug naar huis dus ik boek via de OLA app de taxi voor hun terug, mooi ritje voor de chauffeur want anders was hij leeg terug gegaan. Iedereen weer blij. We zeggen tegen de mensen van PWB dat we vanavond bij uitvoering van Asha Deep in Assi zijn. Dan lopen we het hek door en komen in Eem oase van rust. Een groot wit gebouw ligt achterin de tuin. Links schijnt het hostel te zijn waar diverse straatkinderen wonen, rechts is de school die ook hoofdzakelijk is voor straatkinderen. Katie, een Duitse, heeft hier de leiding, ze woont hier met haar zoontje Johan en leidt het hele gebeuren. Diep respect voor haar hoor. We krijgen een kijkje in de klassen waar ik al veel kinderen ken van de activiteiten met Divya Jyioti en van de zondag lunch in Tree Ashram. Ook tref ik de kinderen van de Jemenitische familie die hier op school zitten. De school is goed opgezet en heeft heel veel leermiddelen door Katie meegenomen uit Duitsland. Ze werken hier met als basis de Montessori methode. De hostel is wel heel uniek en Katie woont hier samen met haar zonnetje tussen alle kids. We kletsen nog even over het hoe en wat van de school. Het is voor mij wel een schooltje dat voor sponsoring in aanmerking komt. Ik ga voor kleine bijzondere schooltjes en niet voor grote scholden die de boel al heel goed op orde hebben. Ook heb ik een lerares die waarschijnlijk vanaf oktober met mij meegaat om hier les te geven. Katie staat heel erg open voor iemand die op school kan komen helpen. Dus dat is ook een optie.
Na een grote bak Duitse thee gaan we weer richting centrum. We moeten zien of we vervoer kunnen krijgen want we zitten ver buiten het centrum en aangezien de weg nog is opengebroken is er nog minder verkeer. Al gauw komt er een motor riksja die 200 rs vraagt, te zot voor woorden. We lopen dus gewoon door en gaan even kijken bij de Nursery, dat is een tuincentrum, Yvonne zoekt bepaalde zaden maar helaas hebben ze die niet. We lopen even door naar de drukke straat die naar het centrum loopt en daar kunnen we vast vervoer vinden. Bij een standje kopen we nog even gekleurd poeder voor Holi. En dan pakken we een verzamelriksja richting Ravindrapuri.
We laten ons afzetten nabij The Chocolate Heaven waar we gaan lunchen. Ik neem deze keer en chicken burger en Yvonne gaat voor de Mumbai sandwich.... Het smaakt weer heerlijk en aangezien we ruim tijd hebben gaan we rustig genieten van het eten, drinken en de ambiance.
Daarna gaan we terug richting huis waar we nog heerlijk even tijd hebben voor we richting Assi Ghat gaan waar een uitvoering is van Asha Deep school samen met Performers Without Borders. Het is nog niet zo druk op de trappen voor het toneel dus we kunnen een goede plek uitzoeken. Langzamerhand stroomt het wel vol en ik zie verschillende bekenden ook van mijn oude tieners, de mensen uit Nagwa mijn oude buurtje en andere bekenden. Yvonne wordt gedurende de voorstelling lek geprikt en vertrekt vroegtijdig naar huis. Ik heb er geen last van maar de volgende dag merk ik wel dat ik ook behoorlijk wat muggensteken heb gekregen. Ik blijf tot het einde en loop dan ook terug naar huis. Gelukkig had ik mijn werk dienst vandaag geregeld met een collega dus ik ga nu nog even aan de slag. Doordat ik een flink aantal uren mis moet ik extra lang doorwerken maar dat is niet zo erg we hebben besloten om het morgenvroeg rustig aan te doen omdat Yvonne donderdag weer richting Nederland gaat moet ze wel een beetje relaxed thuis komen. Rond 2 uur ga ik slapen, welterusten.