De bioscoop en Holi vieren - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu De bioscoop en Holi vieren - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

De bioscoop en Holi vieren

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

28 Februari 2018 | India, Benares

Morgen gaat Yvonne weer naar Nederland dus we doen het vandaag rustig aan. We lopen na het ontbijt naar VJJA mall omdat we de filmp Patman willen kijken. Dan blijkt dat hij niet om 10 in de ochtend maar 10 in de avond draait dus we pakken maar gewoon een andere film. Welcome to New York. Hij zou om 10.00 uur starten maar we mogen nog niet naar binnen. Zo rond 10.20 komt de Security in beweging en moeten we onze tassen laten zien. Alles aan eten en drinken wordt eruit gehaald, zelf de kleinste snoepjes. We nemen plaats in onze golden seats, 130 rs ongeveer 1,75 euro. We starten met het volkslied, gaan staan en meezingen is de bedoeling. Dan begint de film en als hij even aan de gang is komen er 3 meiden dat we op hun plaatsten zitten. Nou ik dacht het niet wij zitten zeker goed. Ze gaan naar de zaalwachter en die komt bij ons en meldt ons dat we bij de verkeerde film zitten haha..... We moeten naar zaal 2. Dus hij brengt ons daar naartoe, geen idee hoe lang die film al aan de gang is maar we vallen er zo in. De verhalen lijnen in de Indiase films zijn niet zo moeilijk. Na de film lopen we nog even naar Pantaloons. Yvonne moet nog een kurta voor een kennis haar dochter hebben. Na lang zoeken vindt ze er eentje maar bij de kassa slaan ze deze voor een ander prijs aan. We leggen uit dat hij van het plateau van 499 rs komt maar ze houden vol dat dit een andere is. Ik loop mee en wijs aan dat er nog meer van die prijs liggen. De manager komt erbij en zegt dat mensen die dan verkeerd terug leggen. Yvonne besluit om hem niet te kopen. We lopen nog even door Bikaner Village heen dat is een soort van koffieshop en een delicatesse winkel. Dan gaan we naar huis.
Thuis gekomen nemen we even wat lunch, tosti met kaas en tomaat en dan maken we ons klaar voor Holi bij Divya Jyoti. We nemen poeder mee en oude kleding. Zo tegen 14 uur zijn we daar. Er is niet zo een grote groep cliënten maar wel gasten Kady, Lindsey, een Franse jongen, Leena uit Canada. Ik geef de bestelling voor de tasjes van Suresh af daar zijn ze blij mee. Op de grond is een prachtige olifant gemaakt van gekleurd zand met kaarsjes en daar worden grote schalen met zoetigheid en een soort chips bijgezet. Sheila begint door te vragen wat HOLI eigenlijk voor een feest is, ze legt de betekenis van Holi uit. Het Holifeest, Holi-Phagwa of Phagwa, Phagawa, Phaguaa is een hindoeïstisch feest dat jaarlijks rond de maand maart gevierd wordt en in feite een combinatie is van een lentefeest, een feest van de overwinning van het goede op het kwade en een Nieuwjaarsfeest. Volgens de gregoriaanse kalender wordt het in het voorjaar gevierd en in de hindoekalender op de dag na de volle maan van de maand Phaalguna.[1] Naar deze maand is dit feest ook genoemd, Phagua/Phagwa. Op de dag van de volle maan vindt Holikadahan plaats. Het Holifeest wordt gevierd met dans, zang, versnaperingen, het strooien met gekleurd poeder, parfum (Goellaal) en het sprenkelen van gekleurd water (Abier)
Dan krijgt iedereen een bordje met versnaperingen en worden de kaarsje aangestoken. Iedereen trekt oude kleding aan en we gaan naar het dak waar al grote schalen met poeder klaarstaan. Dat belooft een spektakel te worden. Ik neem wel mijn camera en fototoestel mee maar leg het weg in een tasje. Het begin is rustig een veegje poeder hier een veegje poeder daar. Maar al snel gaat het los en wordt er met grote hoeveel heden gegooid. Zelfs bij het T shirt in krijg ik grote hoeveelheden poeder. Het blijft een gezellig feest en vooral de mensen van DJ hebben de grootste lol. We maken tot slot nog een groepsfoto op het dak, iedereen is onherkenbaar. Even weer omkleden zit er niet in dus we gaan volledig onherkenbaar terug naar huis en pakken maar een riksja. Thuis gekomen begint de klus om weer schoon te worden. Het is een groot verfbad in de douche. Alles kleurt maar wonderwel krijg ik mezelf redelijk schoon. Op een paar plekken na dan wel. Die moeten maar slijten gedurende de douchebeurten. Het is wel lekker om weer schoon te zijn.
De avond brengen we relaxed door en ik werk nog een paar uurtjes.