laatste bericht uit McLeod Ganj - Reisverslag uit New Delhi, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu laatste bericht uit McLeod Ganj - Reisverslag uit New Delhi, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

laatste bericht uit McLeod Ganj

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Petra

15 Augustus 2007 | India, New Delhi

Hallo Allemaal,

Vandaag is het een feestdag want het is de onafhankelijkheidsdag (60 jaar) van India. Hiep Hiep Hoera voor India

Voor mij is het echter op dit moment even geen feestdag ik zit met een brok in de keel en waterige oogjes achter de computer want ik heb zojuist (19.00 uur) afscheid genomen van 36 kinderen en de huisvader en huismoeder van het huis wat eigenlijk 5 dagen mijn thuis is geweest in de TCV. Ik kan slecht tegen afscheid nemen en kon dan ook mijn tranen niet bedwingen toen in afscheid nam vooral van een paar oudere meiden met wie ik een zeer leuke tijd heb gehad en van wie ik zeer indrukwekkende verhalen heb gehoord. Zij hadden het er ook moeilijk mee en brachten ons helemaal naar de tuk-tuk standplaats.

Ik heb het gevoel dat we ze wel een goede tijd heb gegeven deze dagen,maar je wilt zo graag meer kunnen doen voor hun en dat is niet mogelijk en dat geeft je een shitgevoel (sorry voor mijn taalgebruik)

Ik zal jullie nog even bijpraten over gisteren en vandaag.
Gistermorgen zijn we met de hele groep naar TCV vertrokken en daar hebben als eerste met ons eigen kleine groepje een bezoek gebracht aan de middleschool en zijn daar in een klas welkom geheten. Met de studenten hebben we over hun situatie gesproken en zij hebben ons vragen gesteld over Holland en hoe wij over de situatie in Tibet denken. Verder hebben we nog Tulpen uit Amsterdam gezongen (wat anders) en hebben Janny uit Drachten en ik het Friese volkslied gezongen, ik vanaf papier want ook al ben ik een geboren en getogen fries het volkslied ken ik tot regel 3. het was een leuke ontmoeting met deze klas.Daarna hebben we een bezoek gebracht aan de bibliotheek maar daar waren we gisteren ook al geweest met onze huisvader. Nu waren er geen kinderen alleen veel boeken en dat is toch anders dan als er kinderen aanwezig zijn. Ben blij dat wij zijn geweest met kindjes.
Daarna brachten we als laatste nog een bezoek aan de kindergarten met kinderen van rond 3/4 jaar oud wat een dropjes je blijft foto's nemen en filmen. Gelukkig worden we door Niels en de bel weggerukt uit de klas. We gaan per tuk tuk terug naar het dorp en lopen direct even door naar de tibetaanse vrouwenassociatie voor t-shits tegen het weigeren van Tibet op de Olympische Spelen in Beiing. We krijgen veel stickers ook mee en ook nog leesboekjes over de vrouwenrechten in Tibet en in India, erg mooi dan gauw even naar het internetcafe waar we een uurtje internetten. Bij het hotel gooien we onze overtollige ballast af en gaan dan richting Tibetaans Museum en grote Tempel. Het museum is erg leuk maar wel klein. Na het museum lopen we door naar de tempel waar de Monnikken aan het bidden zijn een erg indrukwekkend gezicht. We aanschouwen het geheel even en gaan dan ivm het nodig zijn van een toilet even een bakkie thee drinken in het cafe bij het klooster. We moeten nog even foto's halen die we af hebben laten drukken voor een leraar van de TCV. Ik zie nog een leuk hoedje voor mijn hoedjesverzameling dus toch maar even de winkel in. Het hoedje was snel gekocht maar ik zag ook hele mooie klankschaal of om het beter te zeggen ik hoorde een hele mooie klankschaal. Dit is een pittige uitgave want een echte goede klankschaal is erg duur dus ik moest nog steving in de onderhandeling met de eigenaar, maar dat is big fun.

Ik had voor mezelf een prijs in het hoofd dat heb ik geboden en niets meer, stug volhouden en het lukt. Ik moest nog 100 roepie meer betalen nou dat is 2 euro dat heb ik ook maar gedaan. Ik ben erg blij met mijn schaal vooral omdat ik na de vakantie een klankschaalmeditatie heb en dan kan ik mijn eigen schaal gebruiken.

Met een half lege beurs teruggelopen naar het klooster waar de volgende ronde van de monnikken was begonnen het debateren, een geweldig schouwspel. Helemaal rondom de tempel zitten er overal monnikken die een monnik tegenover zich hebben staan die met hun in debat gaat en niet op zo'n softe manier maar dat gaat met veel toneelspel gepaard. Ik heb het maar op video gezet want dit is op een foto niet vast te leggen. We schouwen het toneelspel een flinke tijd aan en dan is het tijd voor eten, Guus is er natuurlijk ook weer want die is elke avond in het klooster te vinden en we vragen hem of hij mee gaat eten dat vind hij wel gezellig. Tijdens het eten breekt er weer een stortregen los, het kan ook niet een dag zonder regen zijn hier. Gelukkig als we weggaan is het droog. De monnikken zijn nog steeds aan het debateren (al 2,5 uur) en we kijken nog even en gaan dan terug naar het hotel.

Vanmorgen hadden we vrij en mochten we uitslapen dus maar dat vinden wij zonde van de tijd en dus zaten wij voor 8.00 uur al aan het ontbijt. We hebben vanmorgen maar even in McLeod Ganj rondgelopen en winkeltjes gekeken en natuurlijk ook het een en ander gekocht. Zo tegen 13.00 uur zijn we naar de bakker gegaan om 44 muffins voor ons huis te halen ze waren net gebakken en dus helemaal vers. Per Tuk Tuk gaan we naar TCV waar we eerst in de kantine nog een drankje drinken en dan gaan we naar "ons" huis. Ik had alle spullen die ik nog had meegenomen (balonnen, pennen, haarspeldjes, fluitjes, zeepjes en shampoo) en de huisvader was er erg blij mee dat komt goed terecht want de kinderen kregen gelijk een ballon om mee te spelen. 's Morgens waren we de huisvader al in het dorp tegegekomen omdat hij boodschappen voor het avondeten ging doen, wij zouden deze maaltijd betalen en klaarmaken met de huismoeder en we hadden gezegd dat het een echt feestmaal moest zijn . Toen we aankwamen waren ze met man en macht aan het groeten snijden en schoonmaken. Wij moesten echter eerst thee drinken zoals elke dag en daarna gingen we ook meehelpen groenten schoonmaken.

Verder hebben we leuk met de kinderen gespeeld en gekletst. Om 16.00 uur was het theetijd met de meegebrachte muffins en die gingen erin als koek.

Daarna werd er in de keuken een begin met de maaltijd gemaakt want we moeten vroeg eten ivm een feest om 18.30 uur in de TCV ter ere van de feestdag vandaag.

Er was werkelijk een feestmaal klaargemaakt met zelfs een toetje, fruit in een roomsausje,en het was heerlijk.

Na het eten nog even gekletst met de kindjes en gespeeld en toe was het tijd voor afscheid nemen. We kregen een zegingsbandje om van de huisvader en van de huismoeder kregen we een zak vol koekjes mee voor in de bus morgen. Wij hebben hun trouwens ook nog een bijdrage in de vorm van geld gedaan kunnen ze misschien nog iets voor het huis mee doen.

Nou hoe het afscheid was heb ik in het begin al een beetje aangegeven en daar laat ik het dan maar bij

Nou jullie zijn allemaal op de hoogte van de laatste ontwikkelingen morgen een reisdag die ik hoop veilig door zullen komen maar gezien de berichten van deze en gene kunnen we nog wel wat oponthoud tegemoet zien, wat mij betreft als we maar veilig aankomen hoe laat maakt me dan niet uit.

Iedereen weer bedankt voor de mails terug en voor de gezellige kletspraatjes op de msn en tot de volgende keer

liefs Petra xxx

  • 15 Augustus 2007 - 16:50

    Dayen:

    Hoi Petra,

    Nou ik en benieuwd naar die klankenschaal of hoe je dat ook noemt.
    Dus je hebt je koffer al weer half leeg van al dat speelgoed. Maar wel mooi dat ze heel blij zijn met een kleinigheidje. En je moet, zo te lezen, heel wat eten daar. Feestmaal hier en feestmaal daar.
    Geniet ervan en hou je taai.
    Groeten van ons en een knuffel van Isa, Maud en Sem.

  • 15 Augustus 2007 - 17:58

    Ilse Kerssies:

    Tjonge wat een lap tekst weer, als je thuis bent kun je een heel dagboek uitgeven, leuk hoor zo'n verslaglegging. Alleen in een vreemde omgeving bind je je sneller als anders, dus ik kan het me voorstellen dat je het moeilijk had, maar bekijk het zo, er staat nog zoveel moois te wachten.
    Goede verdere reis.
    Groeten Ilse

  • 15 Augustus 2007 - 18:09

    Femmi:

    Hoi Petra,
    Wat een interessante en deze dagen ook een emotionele reis. Ik kan me het moeilijke afsched helemaal voorstellen.
    Een fijn vervolg, groetjes, Femmi.

  • 15 Augustus 2007 - 19:21

    Jannie Louwman:

    Petra,

    Je zal vast wel weer mooie souvenirs gekocht hebben, er is vast nog wel een plaatsje om deze aan je omvangrijke colelctie toe te voegen, ik kom het gauw bekijken, goede reis verder, Jannie Louwman

  • 16 Augustus 2007 - 08:50

    Jolanda:

    Hoi (moeder) Petra,

    Wat leuk om mee te lezen met je verhalen op voor mij bekend terrein. Het blijft hemeltergend dat de Tibetanen nog steeds niet vrij zijn en ik bedoel dan zowel in Tibet als elders (met name India gedoogd hen slechts tot nu toe). Ik vrees (en dat zeggen de meeste Tibetanen niet hardop, want is niet hoopvol), dat Tibet(aanse cultuur) zoals wij het kennen ter ziele zal gaan, of eigenlijk al is. Dit is het karma van de Tibetanen, de Dalai Lama heeft aangegeven de laatste wereldlijk leider te zijn. Maar natuurlijk is en blijft het geweldig om het nog te kunnen meemaken. Het zijn inderdaad fantastische mensen (en kinderen). Leuk van je Ayurvedische avontuur, ik ben benieuwd te horen hoe het was. Wij zijn net terug van vakantie, het is geen Italie geworden maar Denemarken, we hadden goed weer en zijn behoorlijk bruin geworden. Zo zie je maar. Leuke tijd gehad.
    Petra, ik wens je veel plezier en een hele goede tijd in Ladakh, wat weer een heel bijzondere ervaring voor je zal zijn. Dat weet ik zeker.
    Groetjes Jolanda.

  • 16 Augustus 2007 - 10:13

    Gretha:

    Hey Petra,

    wat een indrukwekkend afscheid heb je daar gehad...........
    in de dagen dat je daar was bouw je toch een band op met die mensen ze vertellen je heel persoonlijke verhalen en dat grijpt toch aan
    en dan afscheid moeten nemen
    nee dat zal niet meegevallen hebben

    ik hoop dat je reis verder goed verlopen is en dat je goed bent aangekomen
    ik verheug me op het vervolg

    zou je mij je emailadres kunnen sturen zodat ik de trouwfoto's kan mailen?

    Groetjes van Gretha


  • 16 Augustus 2007 - 22:26

    Jenine Valkman:

    heej petra, wat een indrukwekkende reis, echt iets voor jou. zo te lezen heb je het echt naar je zin.Hopelijk kom je veilig aan op de volgende plek van bestemming. groetjes jenine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Petra

iedereen die wil kan meereizen via mijn reisdagboek

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 204155

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 09 April 2023

Back to Benares

04 Oktober 2022 - 05 December 2022

De terugkeer na 2,5 jaar COVID in Nederland

21 Januari 2020 - 01 April 2020

Na de feestdagen terug naar huis

07 Oktober 2019 - 08 December 2019

Oktober 2019 terug naar Benares

01 Februari 2019 - 07 April 2019

Eindelijk mag ik weer terug naar mijn India

09 Oktober 2018 - 10 December 2018

Terug naar mijn tweede vaderland

29 Januari 2018 - 29 Maart 2018

Chances 4 Children India op werkbezoek

08 Oktober 2017 - 06 December 2017

Chances 4 Children India

28 Oktober 2016 - 02 December 2016

reis met een missie

26 Januari 2016 - 26 Februari 2016

Terug naar mijn tweede vaderland en mijn familie.

30 Augustus 2014 - 05 November 2014

Back home to MY Varanasi

01 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Varanasi India voor Fairmail

02 Maart 2013 - 02 Mei 2013

Long time volunteer in Varanasi, India

31 Maart 2012 - 21 April 2012

Vrijwilligersreis straatkinderen in India

15 September 2011 - 07 Oktober 2011

Afrika's best bewaarde geheim, een festivalreis

05 November 2010 - 27 November 2010

Rondreis Zuid India

29 Juni 2010 - 08 Juli 2010

Ayurvedische kuurreis naar Kerala India

05 Oktober 2009 - 28 Oktober 2009

Terug naar India

30 November -0001 - 30 November -0001

Ladakh, Praag, Beijing, Equador en Bonaire

Landen bezocht: