Niet teveel op deze zondag - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Niet teveel op deze zondag - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Niet teveel op deze zondag

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

12 November 2017 | India, Benares

Het is een rustige zondag in Benares, 's morgens werk ik wat administratie bij en rond 12 uur komt Aradhana langs. Ze heeft vandaag proefwerken en wilden even bijkletsen over haar doktersbezoek wat ik geregeld had. Ik hoor van haar een ander verhaal dan van de dokter dus ik bel de dokter en en maak een afspraak voor donderdag voor ons beide. Aradhana kijkt haar lesstof nog even door en tegen 12.45 uur gaat ze richting de school.
Rond 13.45 uur ga ik samen met Adrian Banjamin Vetha naar Tree Ashram voor lunch. Hij gaat voor het eerst mee, gezellig. Hij is een Deense student, van oorsprong uit Sri Lanka, die hier ook in mijn huis woont. Hij studeert met nog een aantal ander Denen hier Hindi.
Het is gezellig druk op de lunch en ondertussen krijgen de Spanjaarden wel zo ongeveer de overhand. Ik vraag wie er uit Catalonië komen dat zijn er ook nog een aantal en een aantal van de Canarische eilanden dus we hebben 3 soorten Spanjaarden. Ute moest het vandaag alleen doen qua koken, ik had nog wel gevraagd of we konden helpen maar dat was niet nodig. Kady en Lindsey zijn een week naar Calcutta om te kijken of ze daar naartoe verhuizen. Het is met kids erbij weer gezellig druk vandaag en de vraag van de week is: wat was je ergste trip? Ik vertelde over mijn eerste bezoek aan india in 1993 toen we met de bus van India naar Nepal reden dat vond ik een nogal enge trip, onderweg veel auto's die waren verongelukt langs de weg en in de ravijnen. Dus ik had maar 1 hoop: kom ik heel op de plaats van bestemming. Gelukkig is alles goed gegaan.
Na de lunch loop ik met Sandra en Gwen richting Assi. Gwen gaat richting huis in Lanka en Sandra en ik gaan een nieuwe tent uitproberen, Sparrow Cafe midden op Assi crossing. Het ziet er binnen leuk uit, leuke aankleding, lekkere tafeltjes met bankjes. De kaart is niet echt bijzonder maar we bestellen beide een soort koude koffie met Carmel en delen een frietje met een soort aardappel ballen met kaas erin.
Eerst komen de ballen, die smaken prima. Dan komt de zelf gesneden patat die is ook lekker en dan de mededeling dat de drankjes niet komen, waarom is me niet helemaal duidelijk maar we laten het er maar bij. Wie weet hoe lang we anders nog moeten wachten. Nou voor een dikke euro hebben we een lekker nagerecht gehad na de lunch. Sandra wil nog even een yoga school bekijken die vlakbij is. We lopen naar hoven en treffen een Indiaas man, een Engelsman denk ik en een Tsjechische hoogzwangere vrouw. De Indiër blijkt met de vrouw getrouwd te zijn en de yoga school te leiden. Sandra informeert maar de mogelijkheden en we bekijken even de ruimte op het dak waar de les is, een mooie serene ruimte. We nemen hun kaartje mee en vertrekken weer richting Ghat.
In Assi is een muziek festival dus we lopen even richting de Ghat, er is een mega podium opgebouwd met professionele lichten etc. Het ziet zwart van de mensen maar op het podium is het verdacht stil, pauze denk ik. We lopen door richting Open Hand café. Sandra gaat richting huis en ik ga nog even met Dhiraj en Baba Govinda bijkletsen. Ik neem een Ginger Chili wake up juiche. Baba en ik hebben een hoop lol om de luchtvervuiling problematiek, hoe triest dat ook is. We maken een foto met een doek voor ons gezicht en sturen deze naar de eigenaren van Open Hand, ze kijken hem wel en geven geen reactie. Als open hand dichtgaat loop ik met Baba richting huis, hij is dichterbij dan ik maar ik loop toch maar naar huis.
Daarna nog even thuis relaxen en wat koekjes en fruit opknabbelen.