Vuur!!! - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Vuur!!! - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Vuur!!!

Door: petra van der wal

Blijf op de hoogte en volg Petra

21 Maart 2013 | India, Benares

gisteren en vandaag staat in het teken van VUUR. Dat wil zeggen voor de Farimail kids want we gaan vanavond iets doen met vuur dus de klas is iets laten dan normaal. Dat geeft ons vandaag overdag een uurtje meer tijd voor onszelf. Ik ga eerst naar mijn oude guesthouse om eens lekker weer te genieten daar. Helaas ligt sinds gisteravond overal internet eruit hier in Varanasi dus ik vermaak me met een boek en wat puzzels ook prima. Ik ga natuurlijk naar de massage en vandaag wordt ik verwend met een Sirodhardhara massage http://www.youtube.com/watch?v=VKvWhs78V5Q en daarna nog een volledige lichaamsmassage en als afsluiting natuurlijk een stoombad. Binnenkort een foto hiervan want mijn mede vrijwillige heeft me zeer intelligent op de foto gezet. Daarna ga ik bij Cozy Corner nog even wat drinken en tref ik Eleanor omdat we gaan kijken naar een uitstapje voor de kids om foto's te kunnen maken. Met Babeloe, onze boortsman, duiken we de nauwe straatjes achter de ghats in en komen op plaatsen waar geen toerist komt. We bezoeken een aantal weverijen die sari's weven, erg mooi om te zien maar in kleine donkere hokjes waar geen mogelijkheid is om te fotograferen, helaas. We eindigen, hoe kan het ook anders, bij een oom van hem die een zaak heeft waar ze van alles en nog wat van zijde verkopen. Ze hebben hele mooie spullen en ik heb al jaren graag een mooi sprei van zijde willen hebben en ja hoor hier igt hij.... Hij is erg duur 9000 roepie, nou ja voor helemaal zijde natuurlijk helemaal niet duur maar. Opgevouwen is het maar een klein pakketje en weegt 500 gram dus dat is nu het probleem niet. Ik heb nog wat oude amerikaanse dollas die ik wel kwijt wil en dat is geen probleem en ik ding dan ook flink af naar 100 dollar en 1000 roepia (is ongeveer 6200 roepia samen nog geen 90 euro). Ik ben er in ieder geval erg blij mee.
We gaan met een riksja terug naar huis en de verkoper gaat met de fiets mee want mijn dollars heb ik niet bij me natuurlijk. Ik mag de travellerscheque tekenen en hij wil nog ene kopie van mijn paspoort, daar ben ik niet blij mee maar onze assistent manager legt me uit dat ze die bij de bank in moeten leveren om geld te krijgen nou ja dan verrouw ik daar maar op.
Rond 17.00 uur komt de eerste groep kids binnen en we vertellen iets over nachtfotografie en met name vuur,want dat is erg moeilijk. We gaan op weg naar de school waar een groep buitelanders genaamd Performers without borders lessen geeft op school na schooltijd in acrobatiek en circusachtige acts. Er zit ook een nederlands meisje bij die in een engels circus werkt wat van de familei van haar vriend is. De kinderen krijgen les in diablo, vuuracrobatiek en ik verbaas me hoe ver ze al zijn. Het is geweldig om te zien maar erg moeilijk voor fotografie. Terug lopen we via de ijscoman en we tracteren de kinderen op een ijsje. Ik neem er zelf ook eentje een soort waterijsje want het is verpakt dus dat is wel vertrouwd en aangezien het bloedheet is vandaag, wel de heetste dag tot nu toe, ben ik wel aan verkoeling toe. Helaas zijn we te laat thuis voor onze samosa's want de man sluit om 19.00 uur zijn tent dus zonder eten gaan de kids naar huis maar met een ijsje zijn ze ook altijd erg blij. Wij vluchten omdat het hier erg heet is naar Rahul guesthouse aan de Ganges en hopen dat er een beetje wind staat wat de temperatuur afkoelt. We nemen een pot Marmite mee voor de kok, dat vind hij zo lekker en is hier onbetaalbaar maar Eleanor had nog een volle pot bij zich vanuit Engeland dus die offert ze op. Hij is zo blij als een klein kind en zegt dat hij morgenvroeg direct een boterham hiermee neemt. Ik neem een soepje en Onion Pakora, een soort snackje. We hadden de huismeester om een half uurtje extra tijd gevraagd en dat was maar goed want het was bijna 22.00 uur toen we thuis waren

groetjes voor iedereen en bedankt voor jullie reacties
Petra

• 21 Maart 2013 - 21:31

Jolanda Stern:

Hoi Petra,

Ja, dat het heet wordt geloof ik. Maar rustig aan als het lukt. Leuk dat je in dat oude fortpaleis bent geweest. Wel een heel grappige toestand daar. Die sprei die jij gekocht hebt is vast bij mijn oude vriend (naam weet ik niet meer). Ik ging altijd thee bij hem drinken, zat dan midden tussen de spreien en aanverwante artikelen.
    Erg mooi allemaal, dus leuk dat je er een hebt. Hou je goed en nog veel plezier met de kinderen.
    groetjes

• 23 Maart 2013 - 12:55

Jan Martens:

Hoi Petra,

Ineens dacht ik, Petra zit toch in India en waarom heb ik nog niets gelezen en nog niet gereageerd.
    Heb nog steeds niets gelezen maar nu dus wel gereageerd.
    Ga er een beetje vanuit dat het goed met je gaat en de draai een beetje hebt gevonden.
    Ga je verslagen zeker binnenkort lezen want als je er geweest bent dan roept het zo weer herkenning op.
    Het zou hier voorjaar moeten zijn maar de gevoelstemperatuur is ongeveer min 10! Duh.
    Ga zo aan het werk maar kom zeker terug op de lijn.

Good goan,

Jan Martens