De eerste echte lesdag - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu De eerste echte lesdag - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

De eerste echte lesdag

Door: Petra van der Wal

Blijf op de hoogte en volg Petra

04 Januari 2014 | India, Benares

4 januari

Aangezien ik toch nog wel last heb van mijn jetlag kom ik moeilijk in slaap 's avonds en ben ik erg vroeg wakker. Ik poedel me even af met ijskoud water, brrrr echt koud zeg. Vanmorgen om 9.30 uur had ik een afspraak met de acupressuur dokter die me door Anthony een Indiase vriend van mij was geadviseerd. In tegenstelling tot de massage's bij Sparsa was dit geen relaxed uurtje voor me maar wel voor mijn lijf denk ik. Overal waar de man drukt en het pijn doet geeft iets aan en hij vond precies de dingen waar ik af en toe last van heb.
Ik spreek een behandelplan met hem af voor de komende 14 dagen daarna zien we hoe ber het ermee staat. Ik voel me wel kiplekker als ik weer buiten sta. Daarna wandel ik even naar THE Bread of Life Bakery om een heerlijk cinnamon roll te halen voor vanavond. Ook neem ik twee kleine stokbroodjes mee, heerlijk met de door mij meegebrachte leverpastei. Dan nog even toiletpapier halen, was vergeten dat ze dat hier niet gebruiken dus mijn zakdoekjes zijn daar al aan op gegaan. De hele weg ligt ook hier opengebroken net als elders in Benares, wat een bende overal en geen doorkomen aan af en toe. Maar eerst moet het slechter zijn om beter te worden zeggen ze weleens. Ik mag na de behandeling een uur niets eten en drinken dus ik kan me niet vergrijpen aan de heerlijk Chai stalletjes langs de weg. Ik wandel naar The Bed waar Anthony al aanwezig is. We kletsen even wat bij en na verloop van tijd komt zijn vriend langs met een paar kommetjes eten van zijn moeder. Ik moet natuurlijk mee eten, gelukkig is het maar een snack met twee chapatti's. Zo rond 13 uur ga ik nog even langs bij Open Hand en neem daar een warme chocolademelk, het is daar wel de tijd van het jaar voor hier. Dan wandel ik rustig terug naar kantoor. In het zonnetje buiten is het wel lekker maar binnen is het overal erg fris. Terug bij kantoor geniet ik op het balkon van het middagzonnetje en dommel even lekker weg, toch nog slaaptekort..... Zo tegen 15.00 uur komen de tieners langzamerhand binnen en we kunnen beginnen met de eerste reguliere les. Iedere tiener mag 2 dingen uitzoeken die ik nieuw heb meegenomen vanuit Nederland en kan daarmee aan de slag gaan. We kunnen boven op het dak nog lekker van de zo'n genieten maar zo tegen 17.00 uur is het over en is de zo'n echt weg en dan wordt ook direct kouder. Overdag zal het zo rond 15-17 graden zijn en 's nachts is het zo rond 5 graden dat is echt wat anders dan in maart en april. Na de les spelen we een potje sjoelen met elkaar en worden de gemaakte foto's op de computer gezet. De jongens halen Samosa's onze snack na de les en de meiden treffen de voorbereiding voor de Chai. Na de les wordt er nog even op Facebook alles bijgewerkt en dan gaat iedereen huiswaarts. Dhiraj gaat ook naar huis om eten voor ons te halen, zal me benieuwen wat we vanavond weer krijgen maar tot nu toe was het heerlijk. Zo tegen 8.30 uur is hij terug en kunnen we genieten van heerlijke chapatti met een erwten-aardappel schotel, weer super lekker natuurlijk.
Volgns Nederlands gebruik sluiten we af met koffie natuurlijk. Tijd voor ons om de sociale media bij te werken en de dag van morgen vast voor te bereiden.

Tot de volgende blog
Petra.

• 05 Januari 2014 - 10:44

Dayen:

Hé Petra, fijn dat de reis goed is verlopen. Veel plezier, geniet ervan en succes met de tieners.
    Groetjes Dayen