Zondag altijd een bijzondere lesdag - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Zondag altijd een bijzondere lesdag - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Zondag altijd een bijzondere lesdag

Door: Petra van der Wal

Blijf op de hoogte en volg Petra

06 Januari 2014 | India, Benares

5 januari
Na een dramatische nacht van slecht slapen, apen die over de daken rennen en het erg koud hebben besloot ik vandaag even lekker thuis te blijven om wat energie te sparen. Ik maakte een lekker ontbijtje van witte stokbroodjes met leverpastei. De broodjes had ik gekocht bij een bakkertje in de stad. Ook had ik gisteravond na de les bij mijn yoghurt verkoper de heerlijke Indiaase curd gehaald, banaantje erdoor en je hebt een heerlijk ontbijtje. Ondertussen had ik een aantal pannen op het vuur gezet met water want aangezien we hier geen warm water hebben en ik mijn haren wilde wassen moet dat echt op de ouderwetse manier. Dus na wat keteltjes te hebben gekookt kon ik me gaan "douchen" met warm water, echt lekker vooral als het hier zo koud is. Daarna maar heerlijk mijn trainingspak aangetrokken en in huis lekker op de sofa in de fleechdeken gekropen. Ik wilde gaan studeren maar helaas het internet lag eruit dus ook voor mij een goede les dat ik de PDF op de desktop moet gaan zetten zodat ik hem altijd beschikbaar heb. Eerst de foto's maar eens bekeken die er gisteren waren gemaakt door de tieners en het programma voor de komende week even op papier gezet. Dan zijn dat door zaken maar vast achter de rug. Later scheen het zonnetje lekker buiten en ben ik maar eens heerlijk buiten gaan zitten in het zonnetje, viva erbij, bakkie koffie wat wil een mens nog meer. om 14.00 uur hebben ik de wekelijkse meeting met de 2 Co-managers Dhiraj en Anil Rao omdat ze nu samen de kar moeten gaan trekken en ik hoop hun daarin te kunnen coachen. Beide zijn met de andere tieners ook in het project werkzaam (geweest) dus ze hebben altijd onderdeel van de groep uitgemaakt en dat is dan best moeilijk als je de leinding krijgt in het project. Ik hoop dat ik de tieners goed kan uitleggen dat de beide jongens nu een andere rol hebben binnen Fairmail en dat ze recht hebben op respect van hun allen voor de klus waar ze mee bezig zijn. Omdat ze voor me best veel respect hebben ben ik daarin de aangewezen persoon en ik hoop dat ik de kids in de nieuwe samenstelling goed kan achterlaten als ik weer naar huis ga. Om 14.00 uur komen Dhiraj en Anil en met hun spreek ik door wat ik de kids ga zeggen, hoe zij beide op mij terug kunnen vallen en dat ik hoop dat we ook na mijn vertrek eind januari onze wekelijkse meeting. We bepreken ons nieuwe thema foto's maken voor een kalender waar veel geld mee te verdiende is. Het thema is water en daarin de mens centraal. We besluiten dat de tieners zelf maar even moeten gaan denken wat ze daarmee willen doen maar we hebben maar tot 24 januari tijd om ermee aan de slag te gaan. Zo tegen15 uur rollen de eerste tieners binnen en beginnen we met de uitleg van de water opdracht. Omdat het hier nu winter is zie je buiten helaas weinig water. Anders zie je nog dat kindjes gebaad worden, de was gedaan wordt bij de pomp op straat etc etc. Ook aan de Ganges is het veel minder druk met badende en wassende mensen. Maar we komen tot de conclusie dat de enige plaats waar we de meest foto's kunnen maken de Ganges is. Dus we gaan op naar de heilig rivier, de levensader van deze stad. Na ongeveer 1,5 uur foto's maken gaan we terug naar kantoor en worden er snacks, Samosa's, gehaald en Chai gezet. Hierna worden de resultaten van de ze week besproken door Dhiraj met de tieners net als de min en plus punten die zijn toegekend. Deze plus punten kun je verdienden als je extra inzet hebt getoond of iets bijzonders hebt gedaan en de min pinten krijg je als je bijvoorbeeld geen inzet hebt getoond, veel geklierd hebt in de les of op school hebt verzuimd of een les bij ons hebt verzuimd of te laat bent gekomen. Na een aantal min punten volgt er schorsing en als je het al te bond maakt dan kun je uit het project worden gezet. De mensen met pluspunten kunnen meegaan op de trip die 2 x per jaar wordt gehouden met vrijwilligers of op de trip naar Nederland die om het jaar plaatsvindt met 2 tieners. Dhiraj legt uit waarom de betreffende tieners nu min punten krijgen en er volgt een discussie hierover.
Na het verhaal is het een mooi moment om mijn verhaal te vertellen en ik probeer hun uit te leggen dat ik hier deze keer met een iets andere insteek zit dat de andere keren dat ik hier was. Je ziet de koppie wel veranderen als ik mijn verhaal afsteek maar gelukkig kan ik na het verhaal wel weer een lach op de gezichten toveren. Ik hoop dat de tieners wel begrepen hebben dat ik het serieus meen. Om de dag toch nog een beetje mooi af te sluiten en hun te motiveren heb ik voor iedereen een klein geschenk meegenomen uit Holland en omdat we vandaag de eerste dag met iedereen hebben geef ik dat vandaag. Voor de jongens een USB stick in de vorm van een poppetje, wel grappig als ze het krijgen je ziet ze denken wat moet ik hiermee??? Maar als ze horen wat het is ......en ook nog 4 GB dat zijn ze helemaal los. Pfff goede keuze. Voor de meiden heb ik een ketting met een ring en een hartje van Swarovski, dezelfde die ik ook heb en nu zijn we vrienden voor het leven met elkaar. Ook de meiden zijn erg blij met het geschenk. En dan is het tijd voor de schoonmaak van het appartement dus iedereen, inclusief de managers en de vrijwilliger, krijgt een taak om iets schoon te maken. Ik mag mijn eigen kamer doen. Er wordt weer een hele mooie collectie Bollywood songs gedraaid waarbij er lustig wordt meegezongen en gedanst. Na de schoonmaak gaan de kids huiswaarts en heb ik even tijd voor mezelf. Helaas nog steeds geen internet dus tijd om een boek te lezen en de meegebrachte video te bekijken. Zo tegen 21.00 komt Dhiraj thuis met ons avondeten weer een heerlijk schotel, ik moet de namen van de gerechten toch eens opschrijven zodat ik ze thuis na kan maken. Aangezien er geen internet is gaan we een potje schaken maar tegen deze topschaker heb ik geen schijn van kans en ik verlies alle partijen, zoals ik ook al had verwacht. Later probeer ik hem terug te pakken met een partijtje Sjoelen maar ook dat lukt me helaas niet, vanavond maar in de herkansing. Ik ga niet zo laat naar bed want de afgelopen nacht heb ik vooral door de apen met hun lawaai slecht geslapen dus ik wil vannacht even wat uurtjes inhalen.
Welterusten en tot morgen

Petra

  • 06 Januari 2014 - 19:25

    Jolanda Stern:

    Hoi Petra,

    Wat een enorme lange lappen tekst en wat leuk om ze te lezen! Ik voel met je mee v.w.b. de koude. In onverwarmde huizen en zo. Maar ik denk dat het over een paar weken gauw warmer zal worden. Hoop dat je dat nog meekrijgt. Hier krijgen we nog een vorstperiode, zo rond half januari. Dan ga ik een lang weekend naar Brabant en de Winterefteling. Zal maar een extra trui meenemen.
    Wat ik nou mis bij je rolls, curd en samosa's is je cola? Zal niet vergeten dat je die altijd nam voor de darmen. Ikzelf heb er nooit baat bij gehad, helaas.
    Wat leuk, dat je nu de twee jongens kan begeleiden. Dat lijkt mij leuk en dankbaar werk.
    Kortom, ga voort op de ingeslagen weg. Veel plezier met alles.

    Groetnis uut Ljauwerd.

  • 06 Januari 2014 - 20:19

    Angelique:

    Leuk om je belevenissen weer te volgen per dsg of aantal dagen.
    hoop dat de gesprekken goed zijn ingedaald bij de kinderen en dat er een leuke en gezellige voortgang mag plaats vinden.
    succes met de fotos voor de kalender.

  • 07 Januari 2014 - 15:18

    Annette Valk:

    Ha lieve Petra, wat is het weer leuk om je te volgen! Veel plezier, en succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

iedereen die wil kan meereizen via mijn reisdagboek

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 204155

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 09 April 2023

Back to Benares

04 Oktober 2022 - 05 December 2022

De terugkeer na 2,5 jaar COVID in Nederland

21 Januari 2020 - 01 April 2020

Na de feestdagen terug naar huis

07 Oktober 2019 - 08 December 2019

Oktober 2019 terug naar Benares

01 Februari 2019 - 07 April 2019

Eindelijk mag ik weer terug naar mijn India

09 Oktober 2018 - 10 December 2018

Terug naar mijn tweede vaderland

29 Januari 2018 - 29 Maart 2018

Chances 4 Children India op werkbezoek

08 Oktober 2017 - 06 December 2017

Chances 4 Children India

28 Oktober 2016 - 02 December 2016

reis met een missie

26 Januari 2016 - 26 Februari 2016

Terug naar mijn tweede vaderland en mijn familie.

30 Augustus 2014 - 05 November 2014

Back home to MY Varanasi

01 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Varanasi India voor Fairmail

02 Maart 2013 - 02 Mei 2013

Long time volunteer in Varanasi, India

31 Maart 2012 - 21 April 2012

Vrijwilligersreis straatkinderen in India

15 September 2011 - 07 Oktober 2011

Afrika's best bewaarde geheim, een festivalreis

05 November 2010 - 27 November 2010

Rondreis Zuid India

29 Juni 2010 - 08 Juli 2010

Ayurvedische kuurreis naar Kerala India

05 Oktober 2009 - 28 Oktober 2009

Terug naar India

30 November -0001 - 30 November -0001

Ladakh, Praag, Beijing, Equador en Bonaire

Landen bezocht: