Bezoek aan het project van Gerda Kids4school - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Bezoek aan het project van Gerda Kids4school - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Bezoek aan het project van Gerda Kids4school

Door: Petra van der Wal

Blijf op de hoogte en volg Petra

06 September 2014 | India, Benares

Vanmorgen was ik iets langer blijven liggen omdat ik er tegenop zag naar buiten te gaan, het is weer zo heet Pff. Ik was net klaar toen stonden 2 van mijn studenten van fairmail op de stoep Kaushal en Chandu om me de telefoon van Dhiraj te brengen die ik voorlopig kon gebruiken. Ik liet ze gelijk een t shit uitzoeken dan ben ik die maar vast weer kwijt. . Ze zijn er erg blij mee. Ik vroeg ze om vanmiddag met me mee te gaan naar de Wallabey School van Gerda om de leerlingen iets te vertellen over fotografie daar hadden ze beide wel belang bij. Dus om 13.00 uur gaan we samen die kant op. Ik was eerst nog even wat kleine dingen en ga dan weg maar ik ontkom niet aan een kopje THE bij mijn beide huisbazinnen. Die hadden me al veel eerder verwacht om mee te ontbijten maar ik geloof niet dat ik dat ga doen want een klein beetje privacy vind ik ook nog wel lekker. Ik drink een kopje thee en de dochter die een hoge baan bij de regering heeft gehad mbt NGO's, vrijwilligersorganisaties, vraagt me of ik haar wil helpen met het ontwikkelen van een brochure en ze wil ervoor betalen. Ik geef haar aan dat ik dat wel wil maar dat ik er ook wel iemand anders voor weet, een tiener van mij die zijn vader heeft verloren en die nu de kost naast zijn studie moet verdienen. Ik denk dat die het geld beter kan gebruiken dan ik. Na de thee ga ik naar Aum Cafe, een van mijn geliefde ontbijtstekjes in Benares, en neem curd/yoghurt met vers fruit en een heerlijke verse muntthee. Ik probeer even mijn internet bij te werken want eindelijk heb ik dan weer Wifi. Ook heb ik diverse app'jes die ik eindelijk kan beantwoorden. Na dit late ontbijt wat er wel goed inging gelukkig ga ik even bij Anthony op bezoek, een vriend van mij die een leuke kledingwinkel heeft. Ik wil met hem graag even van gedachten wisselen over een paar issues die hier spelen en waar ik als westerling geen onjuiste keuzes in wil maken en hij kan heel goed aan mij uitleggen hoe eea werkt in de Indiaase samenleving zonder mij direct iets op te leggen maar hij is juist een heel goed klankbord voor me. We hebben een lang gesprek over van alles en nog wat maar het blijft een moeilijk verhaal voor me hoe om te gaan met sommige zaken. Deze samenleving is en blijft zo ingewikkeld ook al kom je hier al jaren, sommige zaken zijn niet te doorgronden. Maar al met al ben ik alweer wat wijzer geworden over diverse zaken. Ondertussen is het al bijna 13.00 uur en net als ik open hand binnen stap krijg ik telefoon van Kaushal dat ze er over 10 minuten zijn, dus over 20 minuten is dat in India. Maar je moet hier echt niet op tijd staan anders kun je hier niet functioneren. Ik maak me ook zeker niet druk om een tijdsafstand en kom rustig te laat dit in tegenstelling in Nederland waar ik altijd 5 minuten voor aanvang aanwezig ben en dik in de stress raak als ik te laat dreig te komen. Maar dat maakt het leven ook wel erg relaxed hier. Ze komen inderdaad iets later dan afgesproken en we nemen gelijk een auto-riksja naar Sarnath. Deze vraagt natuurlijk gelijk een te hoge prijs en als ik zeg dat ik altijd voor 200 RS ga dan kan het ineens wel. Het is best wel een lang rit van een uur maar dan moet je het verkeer wel meehebben. De chauffeur is een giga idiote chauffeur en het doet me herinneren aan een filmpje wat ik een poosje geleden op Facebook gezet had. Maar natuurlijk gaat alles goed tot we in Sarnath aankomen, als hij het juiste adres hoort wil hij niet verder rijden want dat is te ver uit de buurt. Hij zette ons af bij de toeristenbezienswaardigheden en dacht natuurlijk dat ik daar naartoe moest. Nou niks aan de hand, de volgende auto-riksja genomen die ons direct naar het juiste adres bracht. Gerda was er nog niet maar die werd gelijk gehaald en ondertussen werden we alvast rondgeleid in het weduwenhuis, de bakkerij en de school. Erg mooi om te zien hoe het hier opgezet wordt. De beide tieners van Fairmail gaan gelijk aan de slag met een paar studenten van daar om hun iets te leren over fotografie. Ze vinden het allemaal prachtig en ook Chandu en Kaushal vinden het leuke om iets te vertellen over fotografie. Na de kleine les lopen we nog even rond en dan gaan we een auto riksja zoeken voor terug naar Assi, een rit van minimaal een uur als het verkeer meezit in ieder geval. Halverwege de rit moeten we van auto wisselen omdat hij kapot is dus overstappen. Iedere chauffeur krijgt de helft van de ritprijs van RS 200 dat is goed verdeeld gezien de weg die we nog moeten afleggen.
Terug in Assi gaan de jongens naar huis ze hebben nog bijles en ik ga een fotokopie maken van mijn paspoort voor de mevrouw die de kamer aan mij verhuurd. Daarna loop ik binnen bij een nieuwe tent genaamd Marks', tegenover Open Hand en opgezet door een jongen die al heel lang bij Open Hand werkte. Het is bijna een kopie niet erg origineel maar ja weer een plekje erbij om lekker te zitten en te kunnen internetten. Ik neem een mango smoothie met daarna chicken garlic dit is slechts een paar stukjes kip en aangezien ik nog steeds geen zin aan warm eten heb probeer ik dit toch maar te eten. Het smaakte goed maar ik merk dat ik er ook wel zonder had gekund. Zo tegen 20.00 uur ga ik richting mijn huis en de rest van de avond rommel ik een beetje en breng ik mijn bagage een beetje op orde. Morgen niet veel op het programma dus ik zie wel wat er op mijn pad komt. Voor nu allemaal Sweet Dreams en tot de volgende keer
liefs Petra

Ps. voor heit en mem heel veel lieve groetjes en mijn gedachten zijn bij jullie en fijn dat we morgen weer kunnen skypen met elkaar, elkaar zien is toch heel fijn kusjes van mij

• 06 September 2014 - 20:57

Femmi:

Hoi Petra,

Volgens mij ben je weer helemaal ingeburgerd.
    Fijn dat het met je vader wat beter gaat, 't is heel naar als je zo'n bericht krijgt en je kunt niets doen
    Ík hoop dat het verder goed gaat en succes met je nieuwe project.
    groetjes, Femmi.

• 08 September 2014 - 09:19

Marrit:

Mooi, deze gedetailleerde verslagen. Ik zie je overleggen en aan het werk! Veel plezier Petra en ga maar lekker door met mensen aan elkaar verbinden. Je doet het goed!