Dagje richting Lanka en Nagwa - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Dagje richting Lanka en Nagwa - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Dagje richting Lanka en Nagwa

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

04 November 2016 | India, Benares


Vanmorgen een beetje lang thuis op bed blijven liggen en daarna mijn yoghurt met muesli, fruit en dadels naar binnen gewerkt. Natuurlijk met een kopje gemberthee. De yoghurt maken we nu zelf. In Nederland kennen we ook zoiets als het Kefir plantje. Hier gaat het als volgt je koopt een bakje yoghurt en houdt 1 lepel over. Die lepel doe je in een schaal met 2 zakjes melk, hier hebben ze plastic zakjes, die je verwarmd hebt. Deze zet je dan op kamertemperatuur weg voor 24 uur en Viola daarna heb je een prachtige yoghurt.
Ik had rond 12 uur met Gwen in Lanka afgesproken om te gaan lunchen. Dus ik ben rond 10.30 uur te voet vertrokken richting Assi. Toen ik net onderweg was kwam er een aardig riksja rijder langs en ik weet hoe moeilijk ze het op dit moment hebben dus om hem voor vandaag ook iets te laten verdienen ben ik maar ingestapt, die man blij met 20 rs . Ik dacht even bij Banti langs te gaan maar toen ik richting Assi reed kwam ik hem op de brommer tegen richting Godolia. Toch maar even vragen bij zijn winkel wanneer hij terug is, over een half uur nou dat ga ik dus niet redden. Ik ga naar de Himalaya winkel om te kijken of ze magnesium pillen hebben maar die hebben ze niet, kon ik natuurlijk zelf ook bedenken is natuurlijk helemaal niet Ayurvedisch dus daar zal ik voor naar een apotheek moeten gaan. En dat komt goed uit want ik ben mijn diclofinac ook vergeten en die ben ik ivm rugklachten s nachts wel nodig. Ik heb de apotheek maar gauw even een berichtje gestuurd wat de precieze naam is om te voorkomen dat ik met het verkeerde thuis kom. Dan ga ik te voet richting Lanka en ga onderweg even binnen bij Sparsa mijn massage salon om een afspraak in te plannen. De Dokter is er pas om 13 uur en Raj Kumari mijn masseuse is aan het werk. Ik maak een afspraak voor 16 uur dat moet volgens mij lukken. Dan wandel ik door naar Lanka voor mij zeer bekend terrein. En bij Ravidas gate ga ik richting Flavours cafe ook een van mijn stamkroegen. Ik heb met Gwen afgesproken in een andere tent daar vlakbij. Ze is er nog niet en de man zegt dat ik binnen wel kan wachten. Ik krijg ondertussen een watertje en de menukaart. Dan krijg ik telefoon van Gwen die blijkt ergens anders te staan. Ik wandel weer naar de ground Floor en dan blijken we dus onder in de catacomben te moeten zijn. Het is een onooglijk eettentje maar volgens Gwen goed en goedkoop. Nou dat blijkt wel ik neem een Onion Dosa, dat is een soort dunne pannenkoek die ze oprollen tot een soort toeter. Met daarbij een paar mengsels om in te dippen. Nou ik kan niet anders dan te zeggen dan dat de smaak geweldig is, het is een zuid Indiaas recept maar hier in Noord India kunnen ze die ook maken hoor. De schade is 55 rs dat is 0,75 eurocenten. Als dat geen goedkope lunch is. Gwen is gek op toetjes dus we lopen door naar Flavours voor het nagerecht. Ik neem marsala chai en Gwen neemt er nog een giga stuk ananascake bij. De vitrine staat vol met mooie taarten en cakes daar staan ze om bekend. Helaas is het niet zo mijn ding dus ik neem niks. We kletsen nog even gezellig bij over van alles en nog wat. Gwen woont hier permanent maar wil de volgende zomer hier niet zijn en gaat waarschijnlijk tijdelijk teug naar New York, en er ligt voor ik al een uitnodiging. Dan wil ze op Vancouver Island in Canada een huis gaan kopen en daar verblijven, ook daarvoor heb ik een uitnodiging liggen. We zullen het wel zien. Omdat ze na mijn vertrek in maart verhuisd is ga ik met haar mee naar Shivouri collony waar ze nu woont, echt om de hoek waar ik altijd woonde met Fairmail. Ze heeft een prachtig appartement op de beneden verdieping, ik zou hem zo overnemen. Grote woonkamer, slaapkamer met westerse badkamer, ruime keuken, nog een slaapkamer met een aparte badkamer met Indiaas toilet. Echt supermooie en ze betaalt maar 12.000 per maand , 165 euro. Ze zoekt echter een rustiger plekje want er achter ligt de international Hindu school dus dat geeft nog wel wat lawaai zo nu en dan. Als ze na de zomer volgend jaar eruit gaat ga ik kijken of het iets voor mij is. Ik kan per kamer zo 10.000 rs per maand vragen als ik er niet ben en als ik een kamer zelf wil houden kan ik de nadere kamer voor 10.000 en misschien wel meer verhuren. De normale prijzen liggen rond 15.000 per maand. Vooral als je een eigen badkamer en gedeelde keuken hebt. Vanaf Gwen lopen we via Nagwa terug naar Assi. Ik ga richting massage en zij gaat nog wat fruit halen. Als ik bij Sparsa kom zit Raj Kumari al op me te wachten ik word stevig geknuffeld en krijg 2 dikke zoenen van haar, haha bijzonder voor een Indiër. Ik ga vandaag eerst voor een olie massage van een uur. Dat is echt een uur genieten voor nog geen tientje..... natuurlijk geef ik haar na afloop een fooitje dat is ze van me gewend. De dokter is er ondertussen ook, ik klets even met hem bij over mijn ziekte beeld. Dan vertelt hij me dat hij de verdieping erboven ook heeft gehuurd. Ik word meegenomen om het te bekijken. Een mooie flat met 2 grote slaapkamers nog een grote kamer waar hij twee massage banken ik heeft gezet en een iglo tentje voor het stoombad. Ook een badkamer en en keuken zijn er. Hier kan hij nog meer massages geven en kunnen mensen ook blijven slapen als ze bijvoorbeeld een 30 daagse kuur volgen. Erg mooi. Ik ga rond half 6 richting Open Hand voor een kopje rooibos thee. Het is gelukkig niet zo erg druk dus een plekje is er nog wel te vinden. Dhiraj en Chandu zijn er ook. Ik werk mijn dagboek wat bij en probeer mijn moeder te Skypen maar die is off line. Dan komt de manager bij me langs met het verzoek of ik straks ergens anders kan gaan zitten omdat er een grote groep van 17 mensen komt en het deel waar ik zit kunnen ze samen zitten. Dus ik zoek direct maar een ander plekje en bestel ook gelijk eten want als die groep gaat bestellen dan kan het nog wel even duren. Ik neem een club sandwich met groente en een gebakken eitje. Heb eigenlijk niet zoveel zin aan warm eten. Ik kom te zitten bij een Italiaanse jongen die graag mag kletsen dat had ik al gezien want net voor ik er zat zat er een ander meisje. Gelukkig komen er nog meer gasten, Italianen, en vinden ze het gezellig om met elkaar Italiaans te kletsen. En ik vind het wel lekker om even tijd voor mezelf te hebben. Zo rond 20.00 uur geeft Dhiraj aan dat hij vrij is en ik ga samen met hem en Chandu naar buiten. Dhiraj brengt me op de scooter van Chandu thuis. Onderweg vertel ik hem even dat ik super trots op hem ben en dat hij hard werkt. Vandaag heeft hij van 7 tot 8 gewerkt, bijna onmenselijke tijden. Hij geeft aan wel moe te zijn maar dat is logisch zoveel uur op de been en dat vanuit een situatie dat hij niks deed de hele dag. We nemen afscheid bij mijn appartement en ik ga naar binnen. Gerda had zich ontfermd over de pasta die we nog hadden. We kletsen even bij en ik hoor dat onze buren, een gezin van 4 mensen uit Zweden, morgenvroeg om 5.30 uur een boottocht gaan maken dus die zullen we dan wel horen. Nou normaal gesproken slaap ik dan zo weer in dus dat zal ook deze keer wel zo zijn. Ik krijg nog wat appjes van Dhiraj waaruit blijkt dat hij toch niet blij is met het werk maar eigenlijk gaat het niet over het werk maar over het overlijden van onze vriendin Rinki, hij kan dit niet verwerken. Het blijft hem een doorn in het oog dat ze is overleden en ik word erg ongerust over zijn apps. Maar een ding weet ik wel, hij is echt professionele hulp nodig en daar zal ik voor zorgen. Gwen had het er gisteren ook al over en misschien kan ik met haar samen iets doen. Ik Skype nog even met mijn moeder en ga dan naar bed. Door deze conversatie kom ik niet goed in slaap en lig onrustig wakker. Ik hoor buiten voor mijn deur geschuifel en roep Gerda als hulptroep in. We doen de deur open en gelukkig is er niks, zal wel een dier of zo zijn geweest. En dan nog maar een keer proberen de slaap te vatten, welterusten.

  • 08 November 2016 - 14:25

    Angelique:

    Fijn om te lezen dat je ook voor de nodige ontspanning zorgt. De massages zijn wel aan jou besteed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

iedereen die wil kan meereizen via mijn reisdagboek

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 429
Totaal aantal bezoekers 202212

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 09 April 2023

Back to Benares

04 Oktober 2022 - 05 December 2022

De terugkeer na 2,5 jaar COVID in Nederland

21 Januari 2020 - 01 April 2020

Na de feestdagen terug naar huis

07 Oktober 2019 - 08 December 2019

Oktober 2019 terug naar Benares

01 Februari 2019 - 07 April 2019

Eindelijk mag ik weer terug naar mijn India

09 Oktober 2018 - 10 December 2018

Terug naar mijn tweede vaderland

29 Januari 2018 - 29 Maart 2018

Chances 4 Children India op werkbezoek

08 Oktober 2017 - 06 December 2017

Chances 4 Children India

28 Oktober 2016 - 02 December 2016

reis met een missie

26 Januari 2016 - 26 Februari 2016

Terug naar mijn tweede vaderland en mijn familie.

30 Augustus 2014 - 05 November 2014

Back home to MY Varanasi

01 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Varanasi India voor Fairmail

02 Maart 2013 - 02 Mei 2013

Long time volunteer in Varanasi, India

31 Maart 2012 - 21 April 2012

Vrijwilligersreis straatkinderen in India

15 September 2011 - 07 Oktober 2011

Afrika's best bewaarde geheim, een festivalreis

05 November 2010 - 27 November 2010

Rondreis Zuid India

29 Juni 2010 - 08 Juli 2010

Ayurvedische kuurreis naar Kerala India

05 Oktober 2009 - 28 Oktober 2009

Terug naar India

30 November -0001 - 30 November -0001

Ladakh, Praag, Beijing, Equador en Bonaire

Landen bezocht: