De zondag in Varanasi - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu De zondag in Varanasi - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

De zondag in Varanasi

Door: Petra van der Wal

Blijf op de hoogte en volg Petra

12 Maart 2013 | India, Benares

Zondagmorgen om 5.30 uur ging de wekker omdat we een heerlijke boottocht gaan maken over de Ganges langs de ghats. Tenminste als de man van de boot op komt dagen want dat weet je hier maar nooit, afspraak is afspraak en tijd is tijd hebben ze hier nog nooit van gehoord, maar daar wen je ook wel weer aan. Aangekomen bij de ligplaats van de boot dus geen Babloe zoals al een beetje verwacht. Er is wel iemand anders die mee wil varen en zegt familie te zijn van hem en meld dat hij ziek is, ja ja familie zijn ze hier allemaal maar na een paar telefoontjes van ons zonder resultaat besluiten we toch Maarkedal boot te nemen. Ondertussen hebben we al een prachtige zonsopgang gezien terwijl we stonden te wachten. Het is vannacht aardig onrustig geweest met het feest, de hele nacht door hoorde je de mensen mantra's zingen en gezien de troep op straat, nog meer dan anders, is het ook echt feest geweest. Ik heb al zoveel boottochten langs de ghats gedaan in de loop van de jaren dat ik hier was maar het blijft je elke keer weer verbazend wat ze hier allemaal doen. Er zijn mensen die kleding wassen, er zijn mensen die hun zelf wassen, er zijn mensen die verbrand worden aan de Ganges en daarna als as in de Ganges worden verstrooid, er zijn mensen die lekker zwemmen en poedelen in de Ganges, er zijn mensen die hun behoeft doen in de Ganges en zo kan ik nog wel even doorgaan. Kortom het is wel een groot open riool waar je over vaart. En als ik dan een toerist zie baden in de Ganges voor de foto vraag ik me echt af waar je mee bezig bent. Wil je dan gewoon ziek thuis komen met de Delhi belly? Ondanks dat ik alles al vaak gezien heb blijf je foto's schieten en misschien is het wel leuk om nu een fotoboek te maken speciaal van de Ganges en alle activiteiten daar omheen?? Ik hoop dat ik daar nog puf voor heb als ik thuiskom maar het voornemen is er zeker. Het is wel druk nu maar de drukte valt me alleszins mee als ik hoorde wat voor een feest er zou zijn, zal wel meer vannacht geweest zijn denk ik. Na de boottocht gaan we ontbijten in een klein restaurantje aan de Ganges waar ik vorig jaar ook vaak zat en waar het eten goed is. We hebben een prachtig uitzicht over alles wat er zoals gebeurt en die kunt niet gewoon dagen zitten en alleen maar kijken. Na het ontbijt nog even ergens om een t shirt kijken want die witte shirts van mij blijven echt niet wit in dit land. Met een riksja gaan we terug naar kantoor want vanmiddag hebben we les. we gaan met de kinderen naar het park (entree 5 rupia pp) en nemen ballonnen mee. De opdracht is dan ook om kinderen met ballonnen op de foto te zetten. Uit de straat van de tieners plukken we een stel kleine kindjes, dat worden er na verloop van tijd dus 12 stuks, die we meenemen voor de foto sessie. Mijn SNS ballonnen van vorig jaar zijn nog steeds aanwezig dus ook die worden gebruikt. Het is leuk in het park en we hebben wederom veel bekijks van Indiaase mensen die willen weten wie we zijn en wat we doen. Na de les terug naar het kantoor en dan is het tijd voor Samosa's ondertussen skypen we even met Marrit van Golfwenskaarten zodat die ook even weet wie de kids zijn die foto's voor haar aan het maken zijn. Het wordt een gezellig gesprek en de kids vinden het ook leuk om haar te zien en te spreken. Na de snack is het schoonmaakmiddel, elke zondag wordt het hele appartement door de kids met elkaar schoon gemaakt en dan hebben wij weer een hele week een fris onderkomen. Ze boenen en dweilen er flink op los en om half 8 zijn ze klaar en gaan ze naar huis. Voor mij tijd om nog even de pc op te starten en de resultaten van de fotoslag te bekijken. Er zijn erg leuke ballonfoto's bij dus een goed resultaat van een leuke dag.
Maandag en Dinsdag zijn onze vrije dagen dus dan is er tijd voor van alles en nog wat.

Ik wens jullie sterkte met de sneeuw, ik duik nog even de buitenlucht van 35 graden in

Groetjes en tot de volgende keer Petra

  • 12 Maart 2013 - 09:40

    Ina Mulder:

    Hoef helemaal geen foto's te zien wat er daar in dat water allemaal gebeurd. Brrr. Kunnen wij ons niet voorstellen. Erg multifunctioneel zullen we maar zeggen. Dank voor je leuke reisverslag. Geniet ervan.
    Lieve groetjes,
    Joop en Ina

  • 12 Maart 2013 - 14:14

    Peet & Liel:

    Hoi Petra,

    Hè wat zonde dat de boottocht met de Sadhu's niet is doorgegaan, maar je hebt in ieder geval toch een lekker tochtje gemaakt op het water! Nu nog lekker genieten van je vrije dag.
    groetjes

  • 12 Maart 2013 - 14:30

    Jolanda Stern:

    Hoi Petra,

    Leuk om te lezen hoe je het met de kinderen doet. Fantastisch dat ze deze mogelijkheid krijgen.
    Ben jij al in het Maharadjapaleis gewees? Ongeveer een half uur rijden met de riksja stroomopwaarts.
    Je moet over een bielzenbrug, waarna je organen op een geheel andere plek in je lichaam verblijven!
    Ontzettende sjabby toestand, overal de mot in, maar erg leuk om te zien (het paleis bedoel ik). De maharadja woonde er nog toen ik er een jaar of vijf geleden was.
    Is weer eens wat anders. Gewoon leuk voor een paar uurtjes.
    Veel plezier met alle aktiviteiten die je nog gaat doen,
    groet Jolanda

  • 14 Maart 2013 - 14:49

    Angelique:

    Tjonge bezige bij. Dus nu heb je een paar dagen rust gehad.
    En die Ganges, tja, ik kan me er niks moois bij voorstellen.
    Maar ons leven hier is natuurlijk ook zo anders met het leven daar.

    Veel plezier

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

iedereen die wil kan meereizen via mijn reisdagboek

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 202305

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 09 April 2023

Back to Benares

04 Oktober 2022 - 05 December 2022

De terugkeer na 2,5 jaar COVID in Nederland

21 Januari 2020 - 01 April 2020

Na de feestdagen terug naar huis

07 Oktober 2019 - 08 December 2019

Oktober 2019 terug naar Benares

01 Februari 2019 - 07 April 2019

Eindelijk mag ik weer terug naar mijn India

09 Oktober 2018 - 10 December 2018

Terug naar mijn tweede vaderland

29 Januari 2018 - 29 Maart 2018

Chances 4 Children India op werkbezoek

08 Oktober 2017 - 06 December 2017

Chances 4 Children India

28 Oktober 2016 - 02 December 2016

reis met een missie

26 Januari 2016 - 26 Februari 2016

Terug naar mijn tweede vaderland en mijn familie.

30 Augustus 2014 - 05 November 2014

Back home to MY Varanasi

01 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Varanasi India voor Fairmail

02 Maart 2013 - 02 Mei 2013

Long time volunteer in Varanasi, India

31 Maart 2012 - 21 April 2012

Vrijwilligersreis straatkinderen in India

15 September 2011 - 07 Oktober 2011

Afrika's best bewaarde geheim, een festivalreis

05 November 2010 - 27 November 2010

Rondreis Zuid India

29 Juni 2010 - 08 Juli 2010

Ayurvedische kuurreis naar Kerala India

05 Oktober 2009 - 28 Oktober 2009

Terug naar India

30 November -0001 - 30 November -0001

Ladakh, Praag, Beijing, Equador en Bonaire

Landen bezocht: