Een bijzondere uitnodiging... - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Een bijzondere uitnodiging... - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Een bijzondere uitnodiging...

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

06 Maart 2013 | India, Benares

Gisteren waren we de hele dag aan het zwerven langs de Ghats waar de heilig mannen verblijven in tenten om hier hun heilig feest te vieren. We werden gisteravond gebeld door Onkar Giri Nagar Baba om rond 11.00 uur in de Ashram te komen om mee te eten met de 250 heilge mannen, nou dat laten we ons niet twee keer zeggen want dat is wel bjzonder om mee te maken. Dus tegen 10.00 uur togen we richting de Ashram en daar zag het op de trappen oranje van alle helige mannen, ook wel nieuwe supporters van ons Nederlands Eftal natuurlijk. We melden ons en mochten niet naar binnen maar toen we de naam van de Baba noemden gingen alle deuren voor ons open. We werden door hem welkom geheten en we mochten heerlijk op het overdekte terras plaats nemen met een prachtig uitzicht over de Ganges. Ondertussen kwamen er steeds meer Baba's rondom ons staan die allemaal graag op de foto wilden. We drukken die dan af en delen ze morgen uit, wij blij en zij ook blij want ze een kans krijg je niet vaak om ze van dichtbij te ontmoeten. Ik had een klein boekje met 100 foto's van Holland en deze heb ik hem gegeven als bedankje voor de uitnodiging voor het eten want we mogen niets betalen. Je kunt hier gewoon gratis logeren en eten als de heilige mannen er niet zijn.
Kort voor twaalf uur komt er opeens een gigantische aanloop van mensen en iedereen gaat op de grond zitten in lange rijen. Er komen diverse mensen langs die je bakljes, kopjes, borden en bestek neerleggen. Daarna in hetzelfde tempo mensen die alle bakjes met eten vullen en het is een geoliede machine. Na een teken valt iedereen aan dus wij ook, maar ik eet zo'n beetje de helft op maar ze blijven maar langs komen om bij te vullen, jeetje wat kunnen die mensen eten. Daarna komt er iemand langs die elke baba of sadhu 200 roepies geeft, het blijkt dat ze dat elke dag krijgen als ze hier verblijven. We vragen ons af wie dit alles bekostigt maar daar zijn we nog niet achter. Wij slaan het geld maar af, lijkt ons niet gepast.
Na de luch lopen we nog even rond in de ashram en maken nog wat kiekjes, nu we de kans toch krijgen ...
In een tent zitten we nog even na met een Baba en genieten van de rust aan de Ganges en daarna gaan we op een terrasje nog een lemon-water drinken om onze dorst te stillen van de spicy maaltijd.
Ondertusen is het tijd om terug te gaan want de kinderen komen zo rond 15.30 binnen voor hun fairmail les. Vandaag komen Anshu, Anil
en Sumen (een neuwe tiener voor mij). We hadden gisteravond een les voorbereid en gaan met de kinderen op het dak fotograferen. Het is erg intensief maar wel erg leuk om zo crea bea bezig te zijn heel wat anders dan normaal de dagen die ik in Nederland ben. Ik heb ook nog even een gesprek met Akshay om even te kijken of alles naar wens is en of het duidelijk is hoe eea in zijn werk gaat. Gelukkig heb ik Eleanor bij me die hier al een maand is dus die maakt me goed wegwijs qua hoe de lessen gaan. En in maart mag ik dat dan weer doen voor de volgende die komt.
Na de les eten we standaard een snack met elkaar en drinken we Chai, indiase thee dus mierzoet. Na de snack gaan de kids nog even achter de compter zitten om de beurt om hun Facebook na te kijken en dan gaan ze weer naar huis en zien we ze morgen weer.
Ik werk nog ven mijn mail bij en probeer te skypen met mijn moeder maar helaas is het geluid niet goed en kan ze mij niet verstaan maar je ze heeft me gezien en weet dat alles goed is
Morgen maar even kijken of er iemand is die het geluid beter kan maken want het is toch ook wel leuk als ze me kan horen.

groetjes en tot de volgende keer
Petra

  • 06 Maart 2013 - 22:17

    Yvonne R:

    Bijzonder allemaal !! Leuk dat je dit hebt meegemaakt

  • 06 Maart 2013 - 23:36

    Peet & Liel:

    Leuk om dit een keer mee te maken joh, maar in een ashram zitten toch geen heilige mannen,maar mannen die gescheiden van hun gezinnen leven en zo hun leven tot het einde door willen brengen om daarna aan de Ganges gecremeerd te worden!
    Succes met lesgeven en fijn dat je wegwijs gemaakt wordt door Eleanor in het lesgeven.

  • 07 Maart 2013 - 17:24

    Herma:

    Jeetje dat is zeker bijzonder. Wat leuk om een x mee te maken

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

iedereen die wil kan meereizen via mijn reisdagboek

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 205262

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 09 April 2023

Back to Benares

04 Oktober 2022 - 05 December 2022

De terugkeer na 2,5 jaar COVID in Nederland

21 Januari 2020 - 01 April 2020

Na de feestdagen terug naar huis

07 Oktober 2019 - 08 December 2019

Oktober 2019 terug naar Benares

01 Februari 2019 - 07 April 2019

Eindelijk mag ik weer terug naar mijn India

09 Oktober 2018 - 10 December 2018

Terug naar mijn tweede vaderland

29 Januari 2018 - 29 Maart 2018

Chances 4 Children India op werkbezoek

08 Oktober 2017 - 06 December 2017

Chances 4 Children India

28 Oktober 2016 - 02 December 2016

reis met een missie

26 Januari 2016 - 26 Februari 2016

Terug naar mijn tweede vaderland en mijn familie.

30 Augustus 2014 - 05 November 2014

Back home to MY Varanasi

01 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Varanasi India voor Fairmail

02 Maart 2013 - 02 Mei 2013

Long time volunteer in Varanasi, India

31 Maart 2012 - 21 April 2012

Vrijwilligersreis straatkinderen in India

15 September 2011 - 07 Oktober 2011

Afrika's best bewaarde geheim, een festivalreis

05 November 2010 - 27 November 2010

Rondreis Zuid India

29 Juni 2010 - 08 Juli 2010

Ayurvedische kuurreis naar Kerala India

05 Oktober 2009 - 28 Oktober 2009

Terug naar India

30 November -0001 - 30 November -0001

Ladakh, Praag, Beijing, Equador en Bonaire

Landen bezocht: