Al een klein beetje Holi vandaag - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Al een klein beetje Holi vandaag - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Al een klein beetje Holi vandaag

Door: Petra van der Wal

Blijf op de hoogte en volg Petra

24 Maart 2013 | India, Benares

Vanmorgen was het vroeg op want we hebben ochtendklas om 6.00 uur. Dus om 5.30 uur ging mijn telefoon en ben ik begonnen met de spullen voor deze les bij elkaar te zoeken. We gaan voor Golfwenskaarten aan de slag met golfkaarten dus. Gelukkig is de opdracht ruim gesteld zodat de kinderen hun fantasie kunnen gebruiken. Ik had al een flink aantal voorbeelden via internet bij elkaar gezocht en ook was ik zelf even crea bea an het denken geslagen. De kids komen ook klokslag 6.00 binnen en ik leg hun de bedoeling van vandaag uit. We zouden eerst naar de ghats maar omdat Holi er aan komt zijn er al veel mensen mee begonnen om dit te vieren en loop je met een camera een groot risico dat die onder het gekleurde poeder komt te zitten. Ik leg straks uit wat er precies met Holi gedaan wordt dan begrijpen jullie in verhaal beter. Omdat het om 6.00 uur nog heerlijk weer is kunnen we lekker op het dak werken aan de foto's. Voor de kinderen is het weer eens wat anders dan waar ze normaal mee bezig zijn dus die zijn super fanatiek met de golfballen bezit, trouwfoto's, condoleance, verjaardag,, kers, geboorte alles komt aan bod.
Zo rond 8.00 uur breken we op en gaat er iemand ontbijt halen, u ta pan, zuid Indiaase pannenkoekjes met boter en groeten en dan krijg je er 2 schaaltjes met een soort saus bij. Er lekker als ontbijt. Zondag is he altijd bere gezellig vind ik de kinderen blijven het liefst zo lang mogelijk hangen en vinden het ook leuk om even lekker te ouwe hoeren. Na het eten moet er alleen nog even gewerkt worden want elke zondag maken ze met z'n allen ons appartement van onder tot boven schoon. Er wordt weer flink gesopt, geveegd en geboend. Op dat moment trek ik me maar even terug want je loopt altijd wel iemand in de weg. Ik verschoon mijn bed even maar krijg gelijk op mijn donder van Anil Rao dat hij mijn kamer moet doen vandaag en dat hij dat ook wel doet, nou ja een goed compromis dan we doen het even samen. Als ik de jongens later vraag of ze later voor hun vrouw ook gaan schoonmaken barsten ze allemaal in lachen uit. En ze geven aan dat ze alleen maar iets gaan doen aan de huishouding als hun vrouw buiten de deur werkt. Ik probeer ze nog even duidelijk te maken dat het goed is om het samen te doen en dat zijn ze wel met me eens we zullen het ooit zien of het zo gaat.
Na de schoonmaak gaat de stereo naar het dak inclusief de speakers, emmers vol water en heel veel verfpoeder in de meest geweldige kleuren. Nog steeds kan ik me nog niet alles voorstellen wat er gaat gebeuren maar ik laat alles maar op me af komen, de gevolgen heb ik natuurlijk wel gezien vandaar dat ik het ook zelf wil ervaren. Ik heb me gestoken in een witte (oude) broek en idem t-shirt want ik geloof niet dat ik het ooit weert schoon ga krijgen na Holi. Wanneer we op het dak zijn wordt er eerst gedanst en opeens krijg ik een gigantische plens water met kleurstof erin en zie ik er groen uit, een soort Hulk. Zo komt iedereen aan de beurt en daarna beginnen ze met gekleurd poeder te gooien. In onderstaande link zie je wat foto's hiervan zodat je een indruk krijgt.
http://www.google.nl/search?q=holi+feest&hl=nl&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=OuBOUdapGc-zrAeV7IHoAg&ved=0CDMQsAQ&biw=1024&bih=672#
Het wordt een geweldige smijt en gooi partij met poeder en we zien er niet uit met z'n allen, vooraf hebben we ons ingevet met vaseline in de hoop om alles na de tijd beter te kunnen verwijderen maar ik twijfel erg als ik zie hoe ik eruit zie. De foto's volgen nog maar er is weer een internet probleem hier en ik ben al blij als ik af en toe internet heb. Dus het uploaden van foto's kan ik nu ff vergeten.
Het echte Holi feest is dus as woensdag en het is een echt familiefeest maar het is wel erg bijzonder dat de kinderen het met ons vieren. We zijn ook uitgenodigd bij twee studenten thuis maar het is niet aan te raden om in de ochtend op pad te gaan. Dit omdat er nogal veel alcohol misbruik zou zijn volgens de Indiërs en dat zou weleens niet leuk kunnen uitpakken dus ik blijf ook maar lekker binnen die ochtend. Na de middag wordt het feest thuis voortgezet en gaat iedereen zich wassen en ontdoen van alle verf en trekt iedereen zijn nieuw gekochte kleren aan en ik heb die van een paar meiden al even gezien en het zijn weer plaatjes hoor. Dus dat moet echt op de foto gezet worden. Als de kids weg zijn stap ik de douche in en probeer mij een beetje toonbaar te maken maar dat is nog wel een klus vooral zonder warm water. Ik heb nog een busje chloor staan dus maak een sopje hiermee en dat helpt een klein beetje maar ik houd nog wel kopie roze armen over dus dat zal zo in de loop van de tijd wel wegslijten. Mijn haar is in ieder geval wel weer de echte kleur en ik smeer er maar even een flinke dot crème in om het weer in een goede conditie te krijgen. Mijn nagels had ik net weer ontdaan van de gele massagetroep en nu zijn ze dus roze dat is weer eens wat anders. Na de uitgebreide schrobbeurt in de douche ga ik even een paar uurtjes plat want het is buiten afschuwelijk heet 35/40 graden en er staat helemaal geen wind. Zo tegen 16 uur ga ik richting Rahul guesthouse en hoop dat daar Internet werkt op Wifi zodat ik in mijn mail kan doen. Af en toe werkt het en af en toe niet. Ik tref een Braziliaan die zich aardig opwindt hierover en probeer hem tot 10 te laten tellen, hij moet wel erg lachen om mijn instelling, That's India man. Tussen de niet en wel internet periode door kletsen we met elkaar en wordt het nog best wel een gezellig uitje ook voor hem zegt hij achteraf. Ik neem maar even een Lassi en een sandwich omdat ik toch wel een beetje honger heb maar aangezien de kok pas om 19 uur zijn warme kaart opent.......duurt me dat te lang.

Nou ik wens jullie een fijne zondag vanuit Varanasi
Petra

  • 24 Maart 2013 - 14:03

    Anita:

    Wat een idee al die verf en een behoorlijke smurrie maar het ziet er wel heel vrolijk uit al die kleuren. groetjes
    Anita

  • 24 Maart 2013 - 20:34

    Gertrud:

    Hoi Petra,

    aha, vandaar al die mooie gekleurde foto's op facebook. Daar kun je ook mooi ansichtkaarten van maken.
    Wat houdt het feest in? Wat is de reden van dit feest?

    Groetjes,
    Gertrud

  • 05 April 2013 - 16:44

    Angelique:

    Jee waarom gaan jullie er al om 6 uur op uit? Is dat vanwege de warmte?
    Wat een enorm lange dagen maken jullie en de kinderen op deze manier!
    Vond de foto's erg leuk, zag ze op fb!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

iedereen die wil kan meereizen via mijn reisdagboek

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 203142

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 09 April 2023

Back to Benares

04 Oktober 2022 - 05 December 2022

De terugkeer na 2,5 jaar COVID in Nederland

21 Januari 2020 - 01 April 2020

Na de feestdagen terug naar huis

07 Oktober 2019 - 08 December 2019

Oktober 2019 terug naar Benares

01 Februari 2019 - 07 April 2019

Eindelijk mag ik weer terug naar mijn India

09 Oktober 2018 - 10 December 2018

Terug naar mijn tweede vaderland

29 Januari 2018 - 29 Maart 2018

Chances 4 Children India op werkbezoek

08 Oktober 2017 - 06 December 2017

Chances 4 Children India

28 Oktober 2016 - 02 December 2016

reis met een missie

26 Januari 2016 - 26 Februari 2016

Terug naar mijn tweede vaderland en mijn familie.

30 Augustus 2014 - 05 November 2014

Back home to MY Varanasi

01 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Varanasi India voor Fairmail

02 Maart 2013 - 02 Mei 2013

Long time volunteer in Varanasi, India

31 Maart 2012 - 21 April 2012

Vrijwilligersreis straatkinderen in India

15 September 2011 - 07 Oktober 2011

Afrika's best bewaarde geheim, een festivalreis

05 November 2010 - 27 November 2010

Rondreis Zuid India

29 Juni 2010 - 08 Juli 2010

Ayurvedische kuurreis naar Kerala India

05 Oktober 2009 - 28 Oktober 2009

Terug naar India

30 November -0001 - 30 November -0001

Ladakh, Praag, Beijing, Equador en Bonaire

Landen bezocht: