de laatste lessen met de tieners - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu de laatste lessen met de tieners - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

de laatste lessen met de tieners

Door: Petra van der Wal

Blijf op de hoogte en volg Petra

28 April 2013 | India, Benares

Ja en dan is het zover dat de laatste lesdagen eraan komen dus is het aftellen geblazen. gistermorgen zou ik weer vroeg naar de worstelaars gaan voor de herkansing maar ik had even geen puf dus heb ik Anil een sms gestuurd dat ik niet kwam en ben ik nog lekker even blijven liggen. Ik had om 10.00 uur een afspraak bij sparsa voor een behandeling van mijn haar dus ik ben op mijn gemak daar naartoe gelopen. De dokter was er alleen Manoch zit nog steeds in de gevangenis en ze weten niet hoe lang het nog duurt voor ze hem tegen betaling van geld eruit kunnen krijgen. De toerist waar het om gaat schijnt alweer weg te zijn, erg vreemd want er zal toch voor het gerecht verschenen moeten worden......this is India. Rajkumari had zich ziek gemeld dus vandaar dat alles op de dokter aankomt vandaag. Maar er zijn weinig toeristen die komen en volgens hem komen er ook minder lokale mensen door wat er nu speelt, erg jammer want ze zitten er al vanaf 2004 en hebben altijd een goede naam gehad. Ik kom er ook al elke keer als ik in Varanasi kom en heb ook alleen maar positieve reacties gehad. De dokter heeft de dag voor mijn behandeling de pasta al gemaakt dat is beter volgens hem dan hebben de ingredienten meer effect. Ik krijg het mengsel op mijn haar gestreken en dan een mutsje erover heen. Dan moet ik een half uurtje zitten dus lees ik mijn boek maar even uit. Daarna kan ik heerlijk douchen, en warm..........wel erg lekker dus daar maak ik ook uitgebreid gebruik van.Ik krijg nog een flesje olie mee waar ik elke week mijn hoofdhuid mee in moet smeren en ook krijg ik medicijnen mee voor mijn opgezette voeten, ind e hitte houd ik altijd vee vocht vast. Het andere medicijn wat daar nog voor moet hebben moet ik bij een ayurvedische apotheek halen ergens in Varanasi. Ik plan mijn laatste afspraak voor as maandag in nog even een heerlijke oliemassage voor ik naar huis ga. Na Sparsa ga ik naar open hand om een heerlije mango smoothie te nemen daar heb ik zin aan. Met deze hitte 45 graden heb ik totaal geen zin aan eten en eigenlijk eet ik de hele dag ook niet maar neem wel veel water. Ik ga ook nog even langs de Himalaya winkel om wat spullen te kopen die ik mee wil nemen naar huis. Het zijn heerlijke verzorgingsprodukten dus elke keer neem ik flink wat mee naar huis. De kosten zijn minimaal bijvoorbeeld gezichtscreme 65 roepie nog geen euro tandpasta 50 roepie ook nog geen euro en een heerlijke facewash 99 roepie dat is ongeveer 1,30 dus zo kun je nog wel even inslaan. Ik neem een riksja naar Lanka want het is ondertussen de heetste tijd van de dag en te heet om te lopen en ga naar de fotozaak om mijn foto's af te geven die ze moeten afdrukken. Vanaf daar loop ik terug naar kantoor want daar kan ik in de schaduw lopen. De kids komen om 16.00 uur dus heb ik nog even tijd om me voor te bereiden op de les. We gaan naar het park om foto's met kindren met balonnen te maken want de vorige foto's waren met kinderen die niet lachten dus dat proberen we over te doen. Ik had de meiden al gevraagd om 4/5 kinderen uit de straat mee te nemen dus als we naar het park lopen staan ze ons in hun straatje al op te wachten. Het zijn wel een stel boefjes die kinderen maar ze zijn wel lief elke keer als ik door de straat loop komen ze naar me toe en geven me een handje en lopen met me mee. De balonnen die we hebben zijn niet de beste en klein en ivm het hete weer knappen ze allemaal en daar hebben de kids de grootste lol om, ik minder want nu lukken de foto's niet. De tieners storten zich daarom nu maar op de bloemen in het park want bloemen zijn altjd nodig voor kaarten. Na de parksessie gaan we terug naar kantoor en tracteer ik iedereen op een ijsje bij de uitgang. De kindjes zijn er blij mee ik denk niet dat ze vaak een ijsje krijgen. we leveren ze weer thuis af en wij gaan door naar kantoor. De jongens halen Samosa's en melk voor de caj en wij laden de foto's op die er gemaakt zijn. Daarna kaarten we nog even met elkaar en gaan de tieners huiswaarts. Zondag hebben deze 4 de laatste les samen met de andere 4 dus dan zie ik ze nog. Dhiraj gaat ook mee naar huis en komt later op de avond nog terug. We bespreken even hoe we de laatste les in gaan vullen , we werken onze mail nog even af en gaan dan een paar uurtjs rust nemen in de hoop dat dat lukt in de hitte. Ik neem eerst nog maar even een douche dan voel ik me iets koeler en frisser voor ik mijn bed in stap.De volgende morgen ga ik eerst naar Lanka om te kijken of nog nieuwe ballonnen kan krijgen voor de volgende groep, dat lukt vij snel. Dan ga ik op zoek naar een ayurvedische apotheek, je hebt hier om de meter bijna een apotheek want ze zijn gek op medicijnen en ze slikken die dan ook in grote hoeveelheden. Ze kosten overigens ook niet veel. Na diverse pogingen te hebben gedaan heb ik er eindelijk eentje te pakken en die heeft ook nog het medicijn wat ik zoek. Dan ga ik naar mijn volgende stop de fotozaak en de foto's zijn inderdaad klaar. Ik koop ook nog wat cd's om mijn foto's die op de computer van fairmail staan op te branden en om een cd voor de golfbaan te maken en hun op te sturen. Snel bij Flavours caf even afkoelen met een Ice Tea en dan ga ik naar Eve's beauty om miijn haar te laten knippen, altijd spannend hoe dat eruti gaat zien. Ik ben direct aan de beurt en wordt geknipt door de senior hair dresser..... die is wel 50 roepie duurder dan de junior maar voor 75 eurocent ga ik voor de senior. Eerst wordt mijn haar gewassen door de washboy en die geeft me ook een heerlijke hoofdmassage. Dat zouden de kappers in Nederland nu ook eens moeten doen om zich te onderscheiden we geven u tijdens het wassen een heerlijk hoofdmassage. Ik porbeer de senior hair dresser uit te leggen wat ik wil en hoe ik het wil en hij knikt dat hij het begrepen heeft maar erg overtuigend is hij niet voor mij dus ik houd het goed in de gaten. Hij gaat erg voortvarend te werk maar ik laat het maar over me heen komen. Als hij klaar is mag ik niet ontevreden zijn het is een beetje kort maar dat trekt in 2 weken wel weer bij. Tijdens mijn knipbeurt schuift Beth aan, een australische die al maanden in de River Asham zit met haar vriend uit Alaska. Ik heb haar tijdens de lunch getroffen vorige week en al eerder ergens in Varanasi. We kletsen even en ik geef aan dat ik zondag ook weer van de partij ben tijdens de lunch, helaas mijn laatste keer maar voor de ashram ook want ivm de hitte stoppen ze twee maanden met deze activiteiten. Ik adviseer haar om hier ook een pedicure en manicure te laten doen want daar zocht ze ook nog een adresje voor. Ze lakken mijn nagels nog een keer want de lak was na 1 dag al van een paar nagels af dus als service doen ze het opnieuw, netjes en dan maar afwachten hoe lang dat weer zit. Op de terugweg ga ik naar Flavours om te lunchen maar ik ben niet erg hongerig, ik neem een kleine vegetarische pizzam zo root als een theeschoteltje, met heel veel groeten erop. Dan is het tijd om weer terug te gaan want de tweede groep gaat vandaag aan de slag met cupcakes op kantoor. Ze zijn weer strak op tijd en dit is de groep die iets meer zelf doet tov de andere groep. Ze hebben zelf ideeen en gaan direct aan de slag. Ik heb er niet veel werk mee af en toe wat reflectieschermen vasthouden of hun wat alternatieven geven. Na de les is het tijd voor Caj en Samosa's en tijdens de les heeft Dhiraj bij de verkoper op straat Pani Puri gehaald net als bij de andere groep dus ook dat komt nog op tafel zie voor foto's hiervan https://www.google.co.in/search?q=pani+poeri&hl=nl&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=haJ8UYWSJ4LrrQeD8oCYAQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1422&bih=698
Na de heerlijke tractatie gaan de kids huiswaarts en ik heb nog lekker tijd voor mezelf om even te lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

iedereen die wil kan meereizen via mijn reisdagboek

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 204155

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 09 April 2023

Back to Benares

04 Oktober 2022 - 05 December 2022

De terugkeer na 2,5 jaar COVID in Nederland

21 Januari 2020 - 01 April 2020

Na de feestdagen terug naar huis

07 Oktober 2019 - 08 December 2019

Oktober 2019 terug naar Benares

01 Februari 2019 - 07 April 2019

Eindelijk mag ik weer terug naar mijn India

09 Oktober 2018 - 10 December 2018

Terug naar mijn tweede vaderland

29 Januari 2018 - 29 Maart 2018

Chances 4 Children India op werkbezoek

08 Oktober 2017 - 06 December 2017

Chances 4 Children India

28 Oktober 2016 - 02 December 2016

reis met een missie

26 Januari 2016 - 26 Februari 2016

Terug naar mijn tweede vaderland en mijn familie.

30 Augustus 2014 - 05 November 2014

Back home to MY Varanasi

01 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Varanasi India voor Fairmail

02 Maart 2013 - 02 Mei 2013

Long time volunteer in Varanasi, India

31 Maart 2012 - 21 April 2012

Vrijwilligersreis straatkinderen in India

15 September 2011 - 07 Oktober 2011

Afrika's best bewaarde geheim, een festivalreis

05 November 2010 - 27 November 2010

Rondreis Zuid India

29 Juni 2010 - 08 Juli 2010

Ayurvedische kuurreis naar Kerala India

05 Oktober 2009 - 28 Oktober 2009

Terug naar India

30 November -0001 - 30 November -0001

Ladakh, Praag, Beijing, Equador en Bonaire

Landen bezocht: