De Dag van de heilige mannen aan de Ganges - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu De Dag van de heilige mannen aan de Ganges - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

De Dag van de heilige mannen aan de Ganges

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

04 Maart 2013 | India, Benares

Gisteravond hebben we eerst een bezoek gemaakt aan mijn oude guesthouse Rahul. De kok stond op het balkon te kijken en begon al veraf te zwaaien en te roepen, geweldig. Hij blij me weer te zien, echt bijzonder. Daarna langs de ghats gelopen en afgesloten op het dakterras van Rahul met een heerlijk lassi. Zo de eerste nacht in India zit erop. Moet een beetje wennen aan mijn harde bed maar dat gaat wennen en ik heb al me al goed geslapen vannacht. We gaan alweer vroeg op pad en gelukkig is het nog niet zo warm. We gaan naar de Ghats aan de Ganges want we zijn uitgenodigd in een Ashram waar we gisteren even binnen mochten kijken bj de heilige mannen die er bivakkeren gedurende de feestweek van hun hier aan de Ganges. We zijn gisteren hier ook geweest omdat Eleanor, mijn mede fairmail volunteer uit Engeland, foto's had laten afdrukken om af te geven aan de personen op de foto, dat vinden ze geweldig en dan hoef je ook niet steeds met roepies in je handen te staan om hun te betalen. Je belooft ze gewoon een foto, hoe simpel kan het zijn. We zitten een hele tijd in de Ashram en kunnen fotos's maken zoveel we willen, geweldig. Het is ook niet te filmen hoe vreemd het is dat je hier niet aan tijd hoeft te denken, niets hoeft alles mag, wat een verschil met je positie in Nederland maar wel eentje waar ik snel aan gewend raak. Na de Ashram gaan we langs de opgezette tentenkampen waar de heilige mannen in bivakkeren en o her en der schuiven we aan in de tent om met hun te kletsen en foto's te maken. De meesten zijn zwaar aan het roken en dan niet een gewone sigaret maar met een hallucinerend middel daarin. Gelukkig ben ik al jaren geleden gestopt om een sigaret aan te raken dus k kan rustig weigeren. Het is echt genieten hier van de mensen, de rust, de Ganges en het hele dagelijkse leven.
We zoeken een lunchadresje op omdat het nu wel erg heet wordt en we komen terecht in Brown Bread Bakery, een heerlijk relaxed dakterrras met voornamelijk rugzaktoeristen en mensen die langer in India zijn. Er schuiven twee mannen aan die het leuk vinden even met ons te kletsen en ons om tips voor Varanasi vragen. Nou ik weet er nog wel een paar. We gaan waarschijnlijk samen met hun een aantal tempels bezoeken dan kunnen we de taxi delen, low budget. Na een poosje blijken ze uit Belgie te komen dus ik kan even Nederlands kletsen, dat is wel fijn na 24 uur Engels te moeten spreken. Na de lange lunch, we hoeven toch niets, gaan we richting office met de fietsriksja, een onderneming om zich omdat het superdruk is in Varanasi. Voor de tempel staat een wachtrij van zeker een paar kilometer en dat in die hitte, Pff. We zijn net op tijd terug want we gaan aan het eind van de dag naar de school van de tieners om een voorstelling met zang, dans, circus, vuurspellen te bekijken welke een groep buitelanders opvoert in India. Het is erg leuk de tieners zijn er ook allemaal en die komen direct op ons af, zulke lieve schatten die direct vragen hoe het met je gaat en of je het leuk hebt hier. Vandaag hadden ze vrij dus wel hebben ze niet in de klas gehad dat is woensdag weer zover.
Na de voorstelling brengt Anil ons naar het Guesthouse waar we heerlijk zittend op het dakterras afsluiten met een Lassi. Terug in the office nog even de mail checken en mijn dagboek bjschrijven en dan lekker slapen

tot de volgende keer
liefs Petra

  • 04 Maart 2013 - 18:25

    Jolanda:

    Hoi Petra,

    Geweldig, dat je weer terug bent. En dan gelijk hurry-up! Leuk verhaal van die heilige mannen. Persoonlijk vertrouw ik ze voor geen cent. Zijn ze wel echt heilig?? Het gros (uitzonderingen daargelaten) zijn een soort sophisticated zwervers. Maar wel veel kleurrijker dan die in ons land. Dat wel.
    Maar zo te lezen vermaak jij je prima. Ik ben dan ook heel benieuwd naar je verdere belevenissen.
    Hier schijnt het voorjaar begonnen te zijn, iedereen blij.

    groetjes

  • 04 Maart 2013 - 19:22

    Peet & Liel:

    Hoi Petra

    Leuk om te lezen, dat je het zo goed naar je zin hebt. Fijn dat het nog niet zo snikheet is, want dan kun je tenminste nog iets ondernemen overdag.
    Geniet ze!

  • 04 Maart 2013 - 19:30

    Erik:

    Zo te lezen is je ontvangst als een warm bad in een gastvrij land, leuk om te lezen.
    Ik kijk uit naar het volgende verslag.

    Groetjes, erik

  • 05 Maart 2013 - 08:59

    Guido En Helga:

    't blijft leuk om lezen

  • 06 Maart 2013 - 16:19

    Grietje En Arend Sleen:

    Hallo Petra,
    Hier even een berichtje van ons, we vinden het leuk jouw te volgen, hopelijk heb je daar weer een plezierige tijd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

iedereen die wil kan meereizen via mijn reisdagboek

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 202600

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 09 April 2023

Back to Benares

04 Oktober 2022 - 05 December 2022

De terugkeer na 2,5 jaar COVID in Nederland

21 Januari 2020 - 01 April 2020

Na de feestdagen terug naar huis

07 Oktober 2019 - 08 December 2019

Oktober 2019 terug naar Benares

01 Februari 2019 - 07 April 2019

Eindelijk mag ik weer terug naar mijn India

09 Oktober 2018 - 10 December 2018

Terug naar mijn tweede vaderland

29 Januari 2018 - 29 Maart 2018

Chances 4 Children India op werkbezoek

08 Oktober 2017 - 06 December 2017

Chances 4 Children India

28 Oktober 2016 - 02 December 2016

reis met een missie

26 Januari 2016 - 26 Februari 2016

Terug naar mijn tweede vaderland en mijn familie.

30 Augustus 2014 - 05 November 2014

Back home to MY Varanasi

01 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Varanasi India voor Fairmail

02 Maart 2013 - 02 Mei 2013

Long time volunteer in Varanasi, India

31 Maart 2012 - 21 April 2012

Vrijwilligersreis straatkinderen in India

15 September 2011 - 07 Oktober 2011

Afrika's best bewaarde geheim, een festivalreis

05 November 2010 - 27 November 2010

Rondreis Zuid India

29 Juni 2010 - 08 Juli 2010

Ayurvedische kuurreis naar Kerala India

05 Oktober 2009 - 28 Oktober 2009

Terug naar India

30 November -0001 - 30 November -0001

Ladakh, Praag, Beijing, Equador en Bonaire

Landen bezocht: