Twee vrije dagen voor de vrijwilligers - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu Twee vrije dagen voor de vrijwilligers - Reisverslag uit Benares, India van Petra Wal - WaarBenJij.nu

Twee vrije dagen voor de vrijwilligers

Door: petra van der wal

Blijf op de hoogte en volg Petra

19 Maart 2013 | India, Benares

Maandag en dinsdag zjn onze vrije dagen dus dan kunnen we doen wt we willen.
Maandag heb ik op mijn gemak maar eens uitgeslapen tot 7.00 uur en toen maar even de (koude) douche opgezocht. Toch elke keer maar weer een beproeving om er onder te stappen. Ik maak dan ook heel gretig gebruik van de douche bij Sparsa na mijn behandeling want deze is tenminste iets warmer dan die van onszelf. Maar ja het is toch wel fijn om 's morgens te starten met een frisse douche in dit onhygienische land. Gelijk maar even wat onderkleding uitgewassen en en in de bleek gezet want door de poedermassage's met geel poeder is mijn hele lingeriecollectie ook geel geworden.Ik mag hopen dat ik dit nog een beetje wit krijg met een scheut bleek erbij want anders loop ik er niet zo netjes bij en mocht je eens in een ziekenhuis komen zegt mijn moeder altijd dan moet je wel netjes ondergoed aan hebben....Ik kan me natuurlijk altijd nog storten op de indiaase lingeriemarkt hoewel ik daar niet al te veel van verwacht. Gelijkertijd ook maar even mijn slippers gewassen want ook die komen met van alles en nog wat in aanraking op straat en alle koeiflatsen zie je hier niet bij avond dus af gen toe ...plets raak. Na de douche op mijn gemak naar Rahul guesthouse gelopen om lekker te ontbijten. De kok ziet me al van verre aankomen en later vertlet hij dat hij direct zijn hulpje op pad heeft gestuurd voor vers fruti voor mijn curd met fruitsalade.lief he. Ik start nu maar eens met een pannekoek met honing voor de verandering en daarna mijn vaste bestelling curd met fruit dus. Hij heeft er veel werk van gemaakt vandaag er zit heel veel fruti in papaya, witte en blauwe druiven, appel, banaan en sinasappel, erg verwend dus. Nog even wat zitten puzzelen en lezen en dan terug naar het kantoor want ik heb een skype afspraak met mijn moeder die bij de buurvrouw gaat koffiedrinken en dan gelijk met mij even kan skypen. Ik heb nog wat tijd over en ga even lekker op osn balkon zitten omdat er een heerlijk fris windje staat en het buiten beter is dan binnen. Gelukkig geen aap te zien maar ik blijf op mijn hoede voor je het weet zijn ze er weer. Ik neem een lekker bakkie expresso erbij zolang ik die nog heb.... is wel lekker na al die zoete Chai. Ondertussen via www.greetz.nl even een fairmail kaartje voor mijn ouders gemaakt dan kunnen ze ook zien wat we hier allemaal voor moois maken. Ik kan wel een kaart vanaf hier sturen maar je moet je maar afvragen of die aankomt en zo ja na hoeveel weken. Mijn moeder is strak op tijd op skype en we kunnen gezellig even bijkletsen. Na dit gesprek loop ik naar Assi ghat want we gaan zo rond 15.30 uur per boot naar het Ramnagar ford en museum aan de overkant van de Gange, met dank aan Jolanda voor de tip. met onze vaste bootsman Babeloe en zijn neef en opa, een mooi portret voor foto's, gaan we op weg naar de overkant. Het is nogal een stukje varen maar het alternatief van de petonbrug, niet al te verrtouwd, heeft ons ertoe doen besluiten om met de boot te gaan. We nemen de bootsman en zijn neefje mee naar binnen en betelen hun kaartje 20 roepia en die van ons kost 150 roepia maar ja wij krijgen dan ook wel een hele mooie entreekaart en hun een soort vodje, verschil moet er zijn.Het ford is leuk maar wel vergane glorie en zo ook het museum waar veel amerikaanse autos' in staan maar onder zo een lading stof dat ze onherkenbaar zijn. Wat wel leuk is is dat er geen toeristen rondlopen maar alleen indiers. Het uitzicht over de Ganges is geweldig vanaf hier en we hebben prachtig fotolicht om deze tijd net voor zonsondergang. Na het bezoek gaan we in een aftands tentje een lassie drinken en die schijnt de lekkerste van Varanasi te zijn. het is een bijzondere samenstelling het gaat in een stenen potje, eerst giet hij er een mengsel bij en dan schpt hij er uit 2 bakken een mengsel bij wat er niet uitziet en dan alle vliegen die er omheen hangen grrrrrrrrrrr maar je ik laat me niet kennen en stort me op het potje prut en het is ..................lekkkkkker.Ik zal wel wat foto's bij het verslag plaatsen dan zegt het iets meer. Vaak is het zo dat je in de meest griezelige tentjes het lekkerste eten en drinken vind je moet alleen even de knop omzetten. Wees gewoon schoon op jezelf dan kom je al een heel eind. Na de boottocht gaan we nog even terug naar het kantoor om ons klaar te maken voor een bezoek om te gaan eten bij familie van Suman een van de tieners van Fairmail. We zijn uitgenodigd omdat we foto's voor hun af hebben laten drukken. We moeten via een kruip door sluip door route naar hun toe en komen aan bij een huizenblokje waar achter elke door een ander gezin woont. Ze hebben helemaal geen enkele privacy iedereen loopt door elkaar heen van de gezinnen en wie waar hoort is mij een raadsel????? Ik moet eerst met Suman mee die me aan haar ouders voorstelt, zij is een van de nieuwe tieners wiens familie ik nog niet ken vandaar. Ze heeft nog een klein zusje van 2 maanden een droppie die gelijk in mijn armen wordt gedrukt. Daarna gaan we door naar de oom van haar waar we gaan eten. Ook die wonen in een super klein hokje waar op de grond de keuken is. Eerst krijgen we chai en een soort zelfgebakken chips, lekker warm en knapperig en dan gaat moeders met de maaltijd aan de gang en ik ben verbaasd op wat voor vuurtje ze dat klaar maakt. We krijgen chappati, rijst, aubergines met heel scherpe kruiden en een aardappelgerechtje, het smaakt erg goed. Er komen steeds meer kinderen binnen die me allemaal om de nek hangen op een of andere manier komt mijn moedergevoel hier erg naar boven. Er worden veel foto's gemaakt met ons. Een van de kinderen vraagt hoe oud ik ben en gelooft niet dat ik 51 want ze schatten me 29, mijn dag is weer goed, ben dus mijn paspoort erbij en dan moeten ze het wel geloven. Ze gaan me direct Auntie Petra noemen en dat is niet ivm mijn leeftijd zeggen ze maar uit respect. Ze vinden het wel vreemd dat ik niet getrouwd ben en vooral dat ik geen kinderen heb dat is hier niet goed uit te leggen. Zo tegen 9.15 uur gaan we weer voor de huisbaas de pooren op slot heeft en we niet meer binnen kunnen.
Helaas ligt het internet eruit en schrijf ik mijn verslag vast uit om het morgen op internet te kunnen zetten. De volgende morgen ligt internet en helaas nog steeds uit dus ik ga na mijn ochtendbezoek aan Rahul guesthouse maar ouderwets een boek lezen. Verder nog een heerlijk olie massage gehad vandaag en voor de rest een beetje rustig rondgelopen en zo kwam er een eind aan onze twee vrije dagen.
gelukkig kan ik vanavond mijn verslag plaatsen want we hebben weer internet

groetjes en tot gauw Petra

  • 19 Maart 2013 - 16:36

    Yvonne R:

    Hoi Petra, leuk om je verslag te lezen. Het lijkt net dat ik bij je ben, je beschrijft het mooi.
    Groetjes en liefs, Yvonne

  • 19 Maart 2013 - 17:01

    Peet & Liel:

    Hoi Petra,

    Leuk om bij de locals thuis te zijn, geniet ervan!!!
    Ik ben bang dat het geel van de poeder je altijd zal "achtervolgen",dus op den duur tóch nieuwe lingerie...maar de laatste dag kun je dan alles weggooien...scheelt weer bagage!!

    groetjes Peet & Liel

  • 19 Maart 2013 - 18:37

    Femmi:

    Hoi Petra,

    Volgens mij geniet je volop.
    Leuk hoor al die verslagen, je krijgt zo een beeld van de dagelijkse gang van zaken van het deel van India waar je nu bent.
    Ik bewonder de tijd die je eraan besteedt.
    groetjes en tot mails, Femmi.

  • 19 Maart 2013 - 18:37

    Jannie Louwman:

    Petra,
    Je schrijft al net zo mooi als dat je fotografeert, ik geniet van je verslagen, groetjes van Jannie

  • 19 Maart 2013 - 19:45

    Janny Van Den Broek:

    Dag Petra,
    Leuk om je op deze manier te volgen met je avonturen in India.
    Maak veel mooie foto's zodat we bij FotoSlag nog iets hebben om naar uit te kijken.
    Veel plezier verder,
    groetjes Janny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

iedereen die wil kan meereizen via mijn reisdagboek

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 202476

Voorgaande reizen:

19 Januari 2023 - 09 April 2023

Back to Benares

04 Oktober 2022 - 05 December 2022

De terugkeer na 2,5 jaar COVID in Nederland

21 Januari 2020 - 01 April 2020

Na de feestdagen terug naar huis

07 Oktober 2019 - 08 December 2019

Oktober 2019 terug naar Benares

01 Februari 2019 - 07 April 2019

Eindelijk mag ik weer terug naar mijn India

09 Oktober 2018 - 10 December 2018

Terug naar mijn tweede vaderland

29 Januari 2018 - 29 Maart 2018

Chances 4 Children India op werkbezoek

08 Oktober 2017 - 06 December 2017

Chances 4 Children India

28 Oktober 2016 - 02 December 2016

reis met een missie

26 Januari 2016 - 26 Februari 2016

Terug naar mijn tweede vaderland en mijn familie.

30 Augustus 2014 - 05 November 2014

Back home to MY Varanasi

01 Januari 2014 - 02 Februari 2014

Vrijwilligerswerk in Varanasi India voor Fairmail

02 Maart 2013 - 02 Mei 2013

Long time volunteer in Varanasi, India

31 Maart 2012 - 21 April 2012

Vrijwilligersreis straatkinderen in India

15 September 2011 - 07 Oktober 2011

Afrika's best bewaarde geheim, een festivalreis

05 November 2010 - 27 November 2010

Rondreis Zuid India

29 Juni 2010 - 08 Juli 2010

Ayurvedische kuurreis naar Kerala India

05 Oktober 2009 - 28 Oktober 2009

Terug naar India

30 November -0001 - 30 November -0001

Ladakh, Praag, Beijing, Equador en Bonaire

Landen bezocht: